گاهی به تماشاگر حق می دهم

نمایش «اناری که از شاخه هفتم افتاد» به نویسندگی محمدرضا آریانفر و کارگردانی علیرضا شمس تا 26 مهرماه از ساعت 17:45 در سالن سوره حوزه هنری به روی صحنه می‌رود.

سعید آقایی- اصفهان امروز : نمایش «اناری که از شاخه هفتم افتاد» به نویسندگی محمدرضا آریانفر و کارگردانی علیرضا شمس تا 26 مهرماه از ساعت 17:45 در سالن سوره حوزه هنری به روی صحنه می‌رود. نمایش، داستان زنی است که عاشق مردی به نام بهزاد بوده و درگذر زمان ماهپاره و بهزاد به هم نرسیده‌اند و به اسرار خانواده دختر به همسری مردی معتاد و رفیق‌باز درآمده و پس از 8 ماه تحمل سختی‌ها و کتک خوردن‌ها در منزل شوهر فرار می‌کند و به عشق اول خود پناه می‌برد. در این میان بهزاد هرگز او را قبول نمی‌کند و می‌گوید نمی‌توانم انار درخت همسایه را بچینم. انار نمادی است بر آنچه که در این زن و بر سر او اتفاق افتاده و مردی که اعتقاد دارد انار خانه همسایه را نمی‌شود چید.

علیرضا شمس، متولد 1360 فلاورجان از سال 1378 فعالیت نمایشی را شروع کرد و در جشنواره‌های تئاتر بسیج، مهر کاشان، استان اصفهان و تک بازی تهران، دانشجویی، نطنز و پلاک حضورداشته و حائز رتبه‌های برتر شده است. این عضو انجمن سینماگران جوان تاکنون دو فیلم کوتاه ساخته است. کارگردان این اثر درباره ایده اصلی اثر گفت: «ایده اصلی آن براثر اتفاقاتی واقعی نوشته‌شده اما من آن را به شکل سورئالیسم اجرا کردم.»

وی درباره نمایشنامه نیز اظهار داشت: «مهمترین ویژگی متن نگاه به مشکل بزرگ در مورد زندگی‌های امروزه همسران و وجود ناهنجاری‌ها در روابط خانواده‌هاست. متن نمایش اناری که از شاخه هفتم افتاد نگاهی دارد به ازدواج‌هایی که به‌زور اتفاق می‌افتد و سردی رابطه‌ها از روز اول نمایان می‌شود و به مشکلات بزرگتر دامن می‌زند. مهمترین ویژگی متن، موضوع و استفاده از دیالوگ‌های تأثیرگذار و نمادها است.»

وی در همین رابطه و درباره ظرفیت‌های مختلف اثر و جاذبه‌های آن گفت: «کاملا متکی به نگاه اجتماعی است و در کل اضافه کنم که چنین نمایش‌هایی در تئاتر اصفهان کم دیده‌ام. فضاهای موجود در نمایش فرصت داده تا تماشاگر را به هم ذات پنداری برسانم و خوشبختانه دوستان خودم که در تمرینات شرکت می‌کردند این ارتباط را به‌خوبی حس کردند.»

این کارگردان همچنین درباره رابطه مخاطب با اثر گفت: «مردم باید با تئاتر آشتی کنند. مشکل تئاتر اصفهان تماشاگر است ولی گاهی حق را به تماشاگر می‌دهم که از بعضی نمایش‌ها حمایت نمی‌شود. ولی در مورد این نمایش فکر می‌کنم تماشاگران ارتباط خوبی برقرار کنند.»

وی درباره بازی‌ها نیز گفت: «بازی‌ها در هر صحنه روال خاص خود را طی می‌کند و نمی‌شود گفت کدام بازی بیشتر دیده می‌شود و بهتر است. چون همه گروه زحمت کشیدند. ولی درصحنه‌ای که زن با کمربند کتک می‌خورد برایم تامل‌برانگیز است. به‌غیراز کارگردانی نورپردازی و موسیقی بخش قابل‌توجهی به کار کمک کرده و همچنین طراحی صحنه که طرح خودم است و خیلی به جذابیت‌های بازی‌ها کمک کرده است.»

شمس همچنین درباره انتخاب این سالن برای اجرای اثرش گفت: «متأسفانه مشکل سالن در تئاتر اصفهان حل‌شدنی نیست و سالن فرشچیان هم که دست ارشاد بود به بخش خصوصی واگذارشده و تالار هنر هم به یک سری افراد خاص تخصص‌یافته و تئاتر اصفهان در بخش سالن یتیم است. با همکاری دوستان در حوزه هنری و البته محبت‌های جناب هنرمند تصمیم بر این شد که در این سالن به اجرا برویم.»

علی عابدی، فاطمه طاهری، هدیه وکیلی، هادی کریمی، سهیل زمانی، فاطمه مفتخریان و مینا فلاحی بازی می‌کنند. هاشم شمس، غزاله زارعی، زهره یزدانی، آنیتا شمس، سیمین وکیلی، مجتبی محمدی کوزه، احمد الله دادیان، بهنام شجاعی راد، مسعود محمودی نژاد و نصیر پاکباز عوامل نمایش «اناری که از شاخه هفتم افتاد» هستند.

ارسال نظر

اخرین اخبار
پربیننده‌ترین اخبار