کاریکاتور زاینده رود در بلژیک درخشید

:جایزه نخست بیست و هشتمین جشنواره اولنس کارتوناله بلژیک را نگین نقیه، هنرمند اصفهانی از آن خود کرد. موضوع امسال این جشنواره باسابقه کشاورزی بود و کار نقیه نگاهی طنزآمیز به چند مقوله به‌طور همزمان داشت.

سعید آقایی - اصفهان امروز : جایزه نخست بیست و هشتمین جشنواره اولنس کارتوناله بلژیک را نگین نقیه، هنرمند اصفهانی از آن خود کرد. موضوع امسال این جشنواره باسابقه کشاورزی بود و کار نقیه نگاهی طنزآمیز به چند مقوله به‌طور همزمان داشت. آب و کشاورزی اگرچه بهانه این نمایشگاه بود ولی مخاطب اصفهانی به‌راحتی در مقابل این کار به زاینده‌رود پیوند می‌خورد. هلالی‌های ایجادشده توسط گیاهان، همان پل‌های معروف زاینده‌رود را ساخته‌اند. از این بابت اثر دارای لایه‌های مختلف و تودرتوست. این جایزه بهانه‌ای شد تا در آستانه روز زاینده‌رود پرسش‌هایی را از این هنرمند جوان که عضو خانه کاریکاتور اصفهان و از همکاران نشریه طنز اصفهان نیمروز است داشته باشیم.

*نگین نقیه از کی وارد دنیای کاریکاتور شد؟

من در سال 86 به‌طور اتفاقی از طریق شرکت در یک مسابقه دانشجویی در یزد با کاریکاتور آشنا شدم و این باعث شد برای یادگیری به حوزه هنری بروم و شاگرد پیام پورفلاح بشوم. حدود یک سال به خاطر تدریس فاصله افتاد و در سال 87 دوباره به دنیای کاریکاتور برگشتم و از افرادی مانند آیت نادری برای آموزش بهره گرفتم. بعد از مدتی همزمان به خانه کاریکاتور می‌رفتم و این کار هم‌اکنون ادامه دارد.

* نقیه چقدر در این فضا موفق بوده است؟

به نظر من همین‌که از ذهن خودم کاریکاتور خلق کردم یک موفقیت است و باعث شد چندین مقام داخلی و بین‌المللی را کسب کنم.

* با نقیه چقدر راحت هستید و حرفتان را به او می‌زنید؟

با نگین راحتم، خیلی! گرچه گاهی اذیتش می‌کنم ولی او با من بهتر است.

*تا حالا شده که از او انتقاد شدیدی داشته باشید و بخواهید یک کاریکاتور از او تهیه کنید؟

تا حالا پیش نیامده کاریکاتور از او بکشم ولی چندین بار از بقیه خواسته‌ام که نگین را بکشند.

*اگر قرار باشد به‌عنوان یک منتقد، کارهای نقیه را بررسی کنید کدام بخش از کارهایش را حذف می‌کنید و کدام بخش‌ها را بیشتر نشان می‌دهید؟

در طول این چندین سال تعدادی کارتون کشیدم که از آنها راضی نیستم. اکثرا سفارشی بوده‌اند و عجله‌ای کشیدم. تعدادشان کم است ولی ترجیح می‌دهم فقط توی آرشیو باشند.

*کاریکاتور بیشتر متکی بر سوژه و موضوع ناب، نگاه منتقدانه و رسانه‌ای بودن است یا یا تکنیک و اجرای قوی حرف آخر را می‌زند؟

به نظر من هر دو لازم است. ولی اگر قرار باشد یکی قوی‌تر باشد سورژه به نظر من حرف آخر را می‌زند.

*نخستین تجربه شما در یک جشنواره جهانی به چه زمانی برمی‌گردد؟ اصولا حضور در فضاهای بین‌المللی چه فرصت‌هایی برای یک کاریکاتوریست ایجاد می‌کند؟

شرکت در جشنواره جهانی فرصت خوبی در اختیار هنرمند می‌گذارد ازجمله کمک می‌کند تا در سطح جهان شناخته شویم. نخستین رتبه من در سال 2012 بود که در جشنواره آیدین دوغان ترکیه جایزه ویژه آن را گرفتم.

* در کاریکاتورهای خود تا چه اندازه به فرهنگ و ادبیات رسمی و فرهنگ‌عامه مراجعه می‌کنید؟

این موارد بسیار تأثیر دارد به‌ویژه که موضوعاتی پیش می‌آید که مربوط به فرهنگ ایرانی است.

*جشنواره‌ای که در بلژیک برگزارشده و شما هم در آن برگزیده‌شده‌اید چه جایگاهی در جهان دارد؟

جشنواره اولنس کارتوناله یکی از معتبرترین جشنواره‌های جهانی است. برای شرکت در جشنواره چندین ماه زودتر از پایان از طریق سایت‌ها اطلاع‌رسانی می‌کنند. بیشتر موضوعات آن عام بوده مثل موضوع گاو، ورزش، کشاورزی و ...

*عنوان اثر شما در این جشنواره چه بود؟ با این موضوع کارهای دیگری هم انجام داده‌اید یا این نخستین اثر شما در برخورد با این موضوع بوده است؟

موضوع جشنواره کشاورزی و حقوق بشر بود. این کارتون من که رتبه نخست را گرفته است قبلا آن را با موضوع زاینده‌رود کارکرده بودم و برای اولنس فرستادم. این تنها کارتون من با موضوع کشاورزی است.

* وضعیت کاریکاتور اصفهان را چگونه می‌بینید؟

اصفهان بهترین جایگاه را در ایران دارد و بسا اینکه کارتونیست‌های اصفهانی جوایز بین‌الملی بسیاری کسب کرده‌اند و نکته جالب این است که کارتونیست‌های خانم در اصفهان نسبت به کارتونیست‌های دیگر شهرهای ایران بیشتر است.

ارسال نظر