ثبت ۲۳ پرونده تخلفات غذایی در اصفهان

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: ۲۳ پرونده تخلفات غذایی از ابتدای سال تاکنون در اصفهان ثبت شده است.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: ۲۳ پرونده تخلفات غذایی از ابتدای سال تاکنون در اصفهان ثبت شده است.

به گزارش مهر، عباس جعفریان پیش از ظهر شنبه در نشست خبری معاونت غذا و داروی استان اصفهان با خبرنگاران، اظهار داشت: در هیچ کجای دنیا محصولات قاچاق را آزمایش نمی‌کنند تا اگر سالم بود وارد چرخه مصرف شود، در کشور ما نیز محصولات قاچاق معدوم می‌شود که در خصوص محصولات غذایی، دارویی و بهداشتی این حساسیت بیشتر است.

وی با اشاره به اینکه ۴۵ درصد از بار بیماری‌های مزمن مربوط به تغذیه است و پیش‌بینی‌ها این است که در سال ۲۰۲۰ این میزان به ۵۷ درصد برسد، تصریح کرد: یک میلیارد نفر از مردم جهان دچار اضافه وزن هستند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: چاقی و اضافه وزن سو تغذیه نوع دوم است و لاغری سوء تغذیه نوع اول است.

وی با بیان اینکه سرانه مصرف نمک برای هر فرد دو تا سه گرم در روز تعریف شده است، گفت: در ایران مصرف نمک برای هر فرد بین ۷ تا ۱۵ گرم در روز است و سرانه مصرف شکر دنیا در سال ۵ کیلوگرم است که در ایران این میزان به ۳۰ کیلوگرم می رسد.

جعفریان تصریح کرد: دریافت نمک در مردان ایرانی ۳۰ درصد بیشتر از زنان است. ایرانی‌ها عمدتاً نمک را از طریق نان، دوغ و پنیر دریافت می‌کنند و ۳۰ درصد از مردم نیز قبل از چشیدن غذا به آن نمک اضافه می‌کنند بدون آن که بدانند غذا نمک دارد یا ندارد.

وی با بیان این که استراتژی‌های جهانی در غذا با هدف اصلاح الگوی مصرف است، تأکید کرد: استراتژی کاهش مصرف چربی‌ها به خصوص حذف اسیدهای چرب ترانس و دوم کاهش اسیدهای چرب اشباع است. محور دوم نیز کاهش مصرف قند به کمتر از ۱۰ درصد انرژی روزانه و کاهش مصرف نمک به ۵ گرم در روز است.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان این که هیچ جای دنیا این ادعا نیست که نمک‌های تولیدی بدون مشکل است، تصریح کرد: ۲۳ پرونده مفتوحی در حوزه تخلفات غذایی در شش ماهه نخست امسال در اصفهان ثبت شده است.

وی با بیان اینکه حد مجاز مصرف چربی حدود ۳۰ درصد کالری مورد نیاز بدن است و روزانه حدود ۶۶ گرم چربی مورد نیاز بدن است، تأکید کرد: البته میزان مصرف چربی بستگی به فعالیت بدنی روزانه دارد، این ۶۶ گرم میزان کل چربی خوراکی‌های مصرفی روزانه ماست.

جعفریان تصریح کرد: یک عامل بسیار تعیین کننده خرید محصول در بازار قیمت محصول است، باید در جامعه مردم را به سمتی پیش ببریم که محصولات شناسنامه‌دار مصرف کنند.

وی گفت: حداکثر مجازات برای تولید کننده غیرمجاز بازدارنده نیست، تنها ۱۰ درصد محصولات آرایشی و بهداشتی تولید داخل است و بقیه آن نیز وارداتی است و از آن جا که مصرف این محصولات در ایران زیاد است بخش زیادی از آن قاچاق است و دومین کالای قاچاق کشور بعد از پوشاک، مواد آرایشی و بهداشتی است.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار