به دنبال میز دولتی نباشید

امروزه کارآفرینی و ورود به دنیای کسب‌وکار نیاز به اطلاعات جامع و کاملی دارد، دیگر فعالیت‌های اقتصادی در دست عده‌ای محدود نیست، با پیشرفت فناوری و ورود جوانان دهه شصتی و حتی هفتادی به بازار کار ایران، شاهد حضور پررنگ قشر جوان در فضای اقتصادی هستیم.

احمدرضا منزه- اصفهان امروز : امروزه کارآفرینی و ورود به دنیای کسب‌وکار نیاز به اطلاعات جامع و کاملی دارد، دیگر فعالیت‌های اقتصادی در دست عده‌ای محدود نیست، با پیشرفت فناوری و ورود جوانان دهه شصتی و حتی هفتادی به بازار کار ایران، شاهد حضور پررنگ قشر جوان در فضای اقتصادی هستیم. به‌طورقطع این جوانان که باانگیزه و شوق زیادی پا به میدان فعالیت‌های اقتصادی و کارآفرینی گذاشته‌اند نیاز به کسب مهارت و استفاده از تجربه های بزرگان اقتصادی دارند تا بتوانند با بهره‌گیری از آنها در راستای کسب موفقیت حرکت کنند. در همین راستا، اقدام های خوبی دراستان اصفهان انجام شده است، جوانان کارآفرین زیادی وارد میدان رقابت شدند و در کنار فعالیت‌های اقتصادی با استفاده از تجربه های بزرگان سعی در پیشرفت هرچه بیشتر در زمینه فعالیت خود دارند. در همین راستا، چهاردهمین رویداد در مسیر موفقیت با حضور صادرکننده برتر ايراني و رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین، اسدالله عسگراولادی با استقبال قابل‌توجه جوانان و علاقه‌مندان موفقیت برگزار شد.

حل مشکلات اقتصادی به دست کارآفرینان

عسگراولادی، باب سخن را اینگونه باز کرد: ایران در غرب آسیا و چین در شرق آن، به‌عنوان جوامع متمدن شناخته می‌شوند، در این میان نقش اصفهان بسیار درخشان است، این شهر دانشمندان بسیاری دارد که هرکدام باعث افتخار بشریت هستند، تمدن بشری مدیون اصفهان است. وی گفت: درست است که با مشکلات فراوان اقتصادی روبرو هستیم، اما همین جوانان کارآفرین می‌توانند گره از مشکلات اقتصادی باز کنند. وی در ادامه اضافه کرد: کار و كسب را از صفر شروع کردم. نخستین تجارت من، خرید یک کیسه کنجد به قیمت ٣٠ تومان از بازار تهران و سپس فروش آن به نانوایی محله‌مان به مبلغ ٥٠ تومان بود. نخستین سود را در نخستین تجارت به دست آوردم و با کار کردن از سن١٢ سالگي از کم به زیاد رسیدم. وي افزود: همانطور که در بازار کار می‌کردم با پس‌انداز یک‌خانه به مبلغ ٦هزار تومان خریدم، بعدازآن ماشین خریدم که با آن كالاهايي که از بازار می‌خریدم را به نانوا و بقال می‌فروختم. به‌مرور و با تلاش حجره‌ای خریدم و وارد دنیای صادرات خشکبار شدم و تا امروز بعد از گذشت ٦٤سال هنوز هم در همین رشته فعالیت می‌کنم. زیره سبز را به خاطر اینکه هم سرمایه کمی می‌خواست و قیمت آن‌هم ارزان بود انتخاب کردم و تصمیم به صادرات آن گرفتم و به دنبال مشتری گشتم. نخستین معاملات من با سنگاپور و نیویورک در سال ١٣٣٠بود. روزی رسید که دیکته کننده قیمت زیره در ایران و جهان شدم. دوشنبه‌ای نبود که بازار ادویه نیویورک باز شود و زیره من آنجا نباشد. باگذشت چند سال از تجربه در افت‌وخیزهای تجارت، پسته و کشمش را به صادراتم افزودم. عسگراولادي با اشاره به این‌که تاجر است و برای خود اصولی دارد، گفت: از اصولم این است که هیچ‌وقت منافع خودم را به ضرر دیگران گره نمی‌زنم و حقوق دیگران را رعایت می‌کنم، اصل دیگرم این است که سعی کردم از بانک، وام نگیرم. همیشه اگر داشتم می‌خریدم و اگرنه، نمی‌خریدم، هیچ‌وقت کم‌فروشی نکردم و همین موضوع باعث شد اعتماد مشتریان خودم را جلب کنم و امروز مشتریانی دارم که 50 سال است از من خرید می‌کنند، تاجر باید خوش‌قول و خوش‌حساب باشد تا در کارش موفق شود.

خوش‌قولی یکی از اصول اساسی تجارت

نایب‌رئیس اسبق اتاق بازرگانی ایران گفت: یک هفته بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی ایران به دستور امام(ره) به همراه هفت نفر دیگر حکم اداره اتاق را گرفتیم. در تمام ادوار اتاق بازرگانی از انقلاب عضو هیئت نمایندگان بودم و ریاست اتاق‌های مشترک ایران و چین، ایران و روسیه را از بدو تأسیس به عهده داشتم. رئيس اتاق بازرگاني ايران و چين ادامه داد: در تجارت به سه اصل کیفیت، رقابت و خوش‌قولی پایبند هستم و اینها رموز موفقیت من هستند. بازار نیویورک به همین خاطر در دستان من بود. هر جای دنیا زیره می‌خواستند، ٤٨ساعت بعد من آنجا حضور داشتم و بعد هم به خاطر کیفیت، دیگر ما را رها نمی‌کردند. در تجارت خارجی اصول خودم رادارم. قبل از هر ملاقات درباره خصوصیات آن شهر یا علاقه‌مندی مالی طرف تجاری‌ام مطالعه می‌کنم، این کار درنتیجه ملاقات تجاری‌ام تأثیر مي‌گذارد. من از هیچ به همه‌چیز رسیدم و امروز که به عقب نگاه می‌کنم، می‌بینم تلاش، توکل به خدا، درستکاری و مطالعه به من کمک کرده تا موفقیت امروز را داشته باشم. صادرکننده برتر خشکبار ایران همچنين گفت: در سن ٨٤سالگی هستم، اما از سفرهای خارجی خسته نمی‌شوم، به‌غیراز سرکشی به دفترهای تجاری‌ام در داخل و خارج کشور، نمایشگاه‌های بین‌المللی مرتبط با حوزه تجارت را هم از دست نمی‌دهم.

تبدیل شکست‌ها به فرصت

عسگراولادی با اشاره به اینکه واژه «تجارت» از پنج حرف تشکیل‌شده، به جوانان گفت: هرکدام از آن حروف نمایانگر یک اصل هستند. «ت»: تجربه، «ج»: جرئت و جسارت، «الف»: اعتمادبه‌نفس، «ر»: رحم و رأفت داشتن به مشتری و «ت»: توکل به خدا. او در پاسخ به سؤال جوانانی که می‌خواستند بدانند از کجا صادرات را شروع کنند، گفت: ابتدا باید خودتان انتخاب کنید، می‌بایست ببینید به چه‌کاری و چه رشته‌ای علاقه‌مندید و توان انجام آن رادارید، سپس وارد شوید. این صادرکننده برتر کشور تصریح کرد: تا به امروز در تجارت، شکست‌های زیادی خورده‌ام اما همواره تلاش کردم به شکست نیز به چشم فرصت نگاه کنم، بعد از هر شکست شرایط را بررسی کردم تا بتوانم مشکلات را شناسایی و آنها را برطرف کنم، لذا این توصیه را به جوانان می‌کنم که از شکست هراس نداشته باشند، جوانان به دنبال میز دولتی نباشند و سعی کنند خودشان راه را انتخاب کنند.

ارسال نظر

اخرین اخبار
پربیننده‌ترین اخبار