اصفهان شهر مهاجرپذیر است چون جذب سرمایه نیست

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: اگر بتوانیم صنایع گردشگری را رونق و صادرات صنایع‌دستی را افزایش دهیم گام بزرگی برای رفع بیکاری برداشته‌ایم.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: اگر بتوانیم صنایع گردشگری را رونق و صادرات صنایع‌دستی را افزایش دهیم گام بزرگی برای رفع بیکاری برداشته‌ایم.

حیدرعلی عابدی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص راهکارهای رفع معضل بیکاری، اظهار کرد: بحث اشتغال یک بحث پیچیده‌ای است و نرخ بیکاری در استان اصفهان در مقایسه با سایر استان‌ها 2.5 درصد بیشتر است. البته استان‌هایی مانند کرمان و یزد در اشتغال‌زایی بسیار موفق بوده‌اند به طوری که نرخ بیکاری در این استان‌ها بسیار پایین است. در کرمان توانسته‌اند جذب سرمایه را به‌خوبی انجام دهند.

وی افزود: متأسفانه در استان اصفهان جذب سرمایه نداریم و این استان بیشتر مهاجرپذیر است و به همین دلیل است که متقاضی کار زیاد دارد و از طرفی بسیاری از کارخانه‌هایی که در اصفهان هستند به حالت نیمه تعطیل درآمده‌اند که ارتباط مستقیم با قاچاق کالا به داخل کشور دارد. متأسفانه کالاهایی به داخل کشور قاچاق می‌شود که در داخل تولید می‌شود.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه همه این عوامل روی اشتغال تأثیر منفی گذاشته است، گفت: در اصفهان درصد تحصیل کرده‌ها در مقایسه با سایر استان‌ها بالاتر است و افرادی که غیر شاغل هستند بیشتر از میان تحصیل کرده‌ها هستند چون متولدین دهه 60 و 70 کسانی بودند که ادامه تحصیل داده‌اند و هم‌اکنون بیکار هستند و احتمال می‌رود درصد بیکاری در متولدین دهه 60 بیشتر باشد.

عابدی تصریح کرد: از طرفی یک انفجار جمعیت در دهه 60 داشتیم. همان زمان که این‌ها وارد دبستان می‌شدند ما کم می‌آوردیم و دبستان‌ها سه شیفته می‌شدند. در مقاطع راهنمایی مدارس دو شیفته شدند و جلوتر که رفتیم تعداد جمعیت کمتر شد. آن قشری که آن زمان بودند در ورود به دانشگاه مشکل پیدا کردند و به همین دلیل تعداد دانشگاه‌ها افزایش پیدا کرد و هم‌اکنون همین افراد خواهان شغل هستند اما کاری برای آنان نیست.

وی ادامه داد: این مشکلات به دلیل فشار جمعیت و عدم برنامه‌ریزی دقیق است. متأسفانه دانشگاه‌ها بیشتر مدرک گرا شده‌اند و کارآفرینی را کمتر مدنظر قرار می‌دهند. به همین دلیل تحصیل‌کرده‌هایی را داریم که دنبال کارآفرینی نبودند و این عوامل بیکاری را افزایش داد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: اگر موفق شویم به‌طرف اقتصاد خود مقاومتی حرکت کنیم شاید راهی شود تا بتوانیم در اشتغال آفرینی موفق شویم. همان‌طور که کرمان موفق شده است در استان هم می‌توان به این سمت حرکت کرد. اما لازمه این کار این است که برنامه‌ریزی اصولی برای اقتصاد مقاومتی داشته باشیم.

عابدی افزود: اگر بتوانیم صنایع گردشگری را رونق و صادرات صنایع‌دستی را افزایش دهیم گام بزرگی برای رفع بیکاری برداشته‌ایم. گردشگری زمینه مساعدی دارد. به خصوص در گردشگری پزشکی می‌توانیم سرمایه‌گذاری کنیم و توجه را به این قسمت بیشتر معطوف کنیم و در کل گردشگری باید زمینه‌ساز اشتغال بیشتر شود.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، گفت: درصد بیکاری در کشور 12 درصد و در استان اصفهان بالای 14 درصد است که علت آن مهاجرپذیری استان و درصد تحصیل کرده‌های بالای آن است. البته رکود بی‌سابقه در صنایع هم عامل دیگری است.

وی گفت: در دانشگاه‌ها باید برنامه‌ها کارآفرین محور شود. یعنی فرد زمانی که لیسانس خود را گرفت باید فکر کند در بازار کار چه شغلی را می‌تواند به دست آورد. خیلی از کارها را می‌توان انجام داد بدون اینکه نیاز به استخدام شدن در دوایر دولتی باشد.

عابدی خاطرنشان کرد: در مقطع فعلی مهم‌ترین راهکار برای برون‌رفت از وضعیت بیکاری در کشور رونق بخشیدن به صنعت گردشگری است. خوشبختانه برای جذب گردشگر کار زیادی نداریم که بکنیم چراکه اصفهان چهره جهانی دارد. کافی است تسهیلات ویزایی را به‌خوبی داشته باشیم و هتل‌ها را نیز ارتقا دهیم. برای مثال در شرق اصفهان صدها نفر به‌عنوان توریست از کویر دیدن می‌کنند. می‌توانیم خانه‌های قدیمی در شرق را بازسازی کنیم و بعد با آژانس‌های مسافرتی هماهنگ کنند و اقامتگاه‌های توریستی سنتی را افزایش دهند.

وی افزود: پتانسیل عجیبی در استان اصفهان برای جذب گردشگر داریم پس باید سرمایه‌ها را جذب کنیم که نیاز به برنامه‌ریزی دارد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار