فرافکنی از مدل کرانچار

کرانچار به خط پایان همکاری با باشگاه سپاهان نزدیک و نزدیکتر می‌شود. شکست خانگی برابر پیکان خطر اخراج سرمربی طلایی‌پوشان را به‌شدت افزایش داد. او حالا خوب می‌داند تنها تا پایان نیم‌فصل فرصت دارد تیمش را از گرداب نتایج ضعیف نجات دهد.

امیر حسین احتشامی - اصفهان امروز : کرانچار به خط پایان همکاری با باشگاه سپاهان نزدیک و نزدیکتر می‌شود. شکست خانگی برابر پیکان خطر اخراج سرمربی طلایی‌پوشان را به‌شدت افزایش داد. او حالا خوب می‌داند تنها تا پایان نیم‌فصل فرصت دارد تیمش را از گرداب نتایج ضعیف نجات دهد. طلایی‌پوشان اصفهانی در 11 هفته‌ای که از لیگ سیزدهم سپری‌شده تنها دو بار با پیروزی از میدان خارج‌شده‌اند و چنین بیلانی یک ناکامی محض تلقی می‌شود. اوضاع خراب تیم اصفهانی عاملی شده تا کرانچار در رختکن با بازیکنان تیمش اتمام‌حجت سفت و سختی کند. البته به ظاهر پیش‌از اینکه سرمربی کُروات تیم سپاهان وارد عمل شود، مدیرعامل و اعضای هیئت مدیر باشگاه در رختکن حسابی از خجالت بازیکنان تیمشان درآمده بودند. کرانچار خطاب به بازیکنان سپاهان گفته بود «در چهار مسابقه به پایان نیم‌فصل باید خود را نشان دهید و بازیکنانی که نتوانند موفق ظاهر شوند و عملکرد خوبی داشته باشند بازیکن جدید جایگزین آنها خواهد شد و از تیم خط می‌خورند.» اما آنچه می‌توان از صحبت‌های کرانچار و اوضاع کنونی باشگاه برداشت کرد این است که تنها بازیکنان قربانی احتمالی نتایج ضعیف تیم در چهار بازی پیش رو نخواهند بود، بلکه خود این مربی کُروات بیش از همه روی تیغ اخراج قرار دارد. در همه تیم‌های فوتبال مسئول مستقیم نتایج ضعیف هر تیمی در درجه نخست سرمربی است و بازیکنان کم‌کار، هرگز متهم اصلی به‌حساب نمی‌آیند حتی اگر آنها تعصب لازم را نسبت به پیراهن تیمی که بر تن دارند، نداشته باشند. حال با فرض این که چند بازیکن تیم هم کنار گذشته شدند چه نفراتی قرار است جای آنها را پر کنند؟ آیا در نیم‌فصل ستاره‌ بر زمین‌مانده‌ای هست که سپاهانی‌ها به سراغ او بروند؟ یافتن پاسخی برای این پرسش‌ها چندان دشوار نیست و بر این اساس باید تمام کنش‌ها و واکنش‌های کرانچار را نوعی فرافکنی محسوب کرد.

خریدهای بی‌بُخار کرانچار

زلاتکو کرانچار لیگ را با توپ پر شروع کرد. او که در شش بازی پایانی جایگزین عبدا... ویسی شده بود با فراغ بال تیمش را بست و تقریباً هر بازیکنی را که به باشگاه پیشنهاد داد خریداری شد. سیاووش یزدانی، شاهین ثاقبی، ابوالحسن جعفری، ساسان انصاری و عزت ا... پورقاز صیدهای طلایی کرانچار به‌حساب می‌رفتند. در خرید بازیکنان خارجی نیز باشگاه ابتدا رافائل کرولا را جذب کرد و بعد هم مروان حسین عراقی را به خدمت گرفت تا جنس موردنیاز سرمربی جور شود. ژایرو رودریگوئز مدافع برزیلی سپاهانی‌ها اگرچه از ابتدا در ترکیب طلایی پوشان راهی میدان شد، اما رفته‌رفته کرانچار فهمید که او بازیکن مناسبی برای خط دفاعی تیمش نیست. نزدیک به 90 درصد بازیکنانی که فصل گذشته توسط ویسی خریداری‌شده بودند هم به سمت در خروج راهنمایی شدند تا تیم لیگ هفدهم با لیگ شانزدهم تفاوت کامل پیدا کند. حالا دیگر پازل تیم موردنظر سرمربی کُروات تکمیل‌شده و تنها اجرای تاکتیک‌های موردنظر کادر فنی باید جا می‌افتاد. کرانچار برای رسیدن به این وحدت تاکتیکی فرصت لازم را داشت، چراکه باشگاه خیلی زود با او برای هدایت تیم در لیگ هفدهم به توافق رسید و زمان که مهمترین فاکتور در آماده‌کردن هر تیمی است به هدر نرفت. از سوی دیگر پرداخت‌های بازیکنان هم طبق قرارداد انجام می‌شد و در عمل همه‌چیز برای اینکه سپاهانی‌ها لیگ را باقدرت شروع کنند و برای حریفان خط‌ونشان بکشند مهیا شده بود. با این اوصاف پنجم مردادماه یعنی زمان آغاز لیگ فرارسید و سپاهانی‌ها وارد لیگ هفدهم شدند. لیگی که تاکنون 11 هفته‌ از آن سپری‌شده است. حالا دیگر می‌توان پیرامون عملکرد کرانچار در رقابت‌های فصل جاری اظهارنظر کرد، چراکه تنها چهار هفته به پایان نیم‌فصل مسابقات باقی‌مانده است. رتبه جدولی و نتایجی که کرانچار با سپاهان در همین 11 هفته به دست آورده جایی برای بحث و گفتگو باقی نمی‌گذارد. اگر شکست برابر صنعت نفت آبادان در جام حذفی و کنار رفتن از این جام را هم به نتایج لیگ برتر گره بزنیم آن زمان می‌توان به او این ایراد را وارد کرد چرا پیش‌از اینکه کم‌کاری بازیکنان را پیش بکشد خودش را محاکمه نکرده است؟!

فرصت اندک باقی‌مانده

سپاهانی‌ها تا پایان نیم‌فصل باید با چهار تیم تراکتورسازی، نفت آبادان، استقلال خوزستان و استقلال تهران روبرو شوند. به‌جز بازی با استقلال خوزستان دیگر دیدارهای پیش روی تیم اصفهانی بسیار دشوار به نظر می‌رسند. اگر طلایی پوشان اصفهانی از این چهار بازی بتوانند 10 امتیاز به دست آوردند یعنی سه برد و یک مساوی، شرایط این تیم در جدول بهتر خواهد شد و هواداران به نیم‌فصل دوم امیدوارتر می‌شوند. به ظاهر برنامه‌ریزی باشگاه و کرانچار هم ‌چنین است. اما با شرایط حال حاضر این تیم نمی‌توان به چنین شاهکاری چشم امید بست. تیمی که هرچند در دقایقی می‌تواند چشم‌نواز بازی کند اما هنوز با تیم‌شدن فاصله بسیاری دارد و بعید است در فرصت کوتاه به هارمونی مورد انتظار باشگاه و هواداران برسد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار