استقبال بازار مسکن از سرمایه‌گذاران

تعداد خانه‌ و آپارتمان‌هایی که طی هفته‌ دوم آبان یعنی ششم تا دوازدهم این‌ماه برای فروش به مشاورین‌ املاک شهر سپرده‌ شد حتی اگر در عدد پنج ضرب‌ شود نیز به تعداد املاک فروشی‌ هیچ‌ کدام از هفته‌های پاییز امسال نمی‌رسد. بعضی از مشاوران املاک می‌گویند که کاهش عرضه به دلیل شروع‌ خواب زمستانی بازار مسکن است؛ ولی بعضی از کارشناسان در توجیه‌ این‌ شرایط می‌گویند که کاهش عرضه‌ خانه و آپارتمان تنها یک آماده‌باش‌است! آماده‌باش به سرمایه‌گذارانی که تصمیم دارند پول خود را وارد بازار مسکن‌ کنند، زیرا قیمت‌ها به سرعت در حال نزدیک شدن به کف است.

اصفهان زیبا: تعداد خانه‌ و آپارتمان‌هایی که طی هفته‌ دوم آبان یعنی ششم تا دوازدهم این‌ماه برای فروش به مشاورین‌ املاک شهر سپرده‌ شد حتی اگر در عدد پنج ضرب‌ شود نیز به تعداد املاک فروشی‌ هیچ‌ کدام از هفته‌های پاییز امسال نمی‌رسد. بعضی از مشاوران املاک می‌گویند که کاهش عرضه به دلیل شروع‌ خواب زمستانی بازار مسکن است؛ ولی بعضی از کارشناسان در توجیه‌ این‌ شرایط می‌گویند که کاهش عرضه‌ خانه و آپارتمان تنها یک آماده‌باش‌است! آماده‌باش به سرمایه‌گذارانی که تصمیم دارند پول خود را وارد بازار مسکن‌ کنند، زیرا قیمت‌ها به سرعت در حال نزدیک شدن به کف است.

بازار‌ خرید و فروش
اقتصاد‌‌دانان می‌گویند که کاهش‌ عرضه با افزایش‌ قیمت همراه خواهد بود؛ ولی در هفته‌ای که تعداد خانه‌ و آپارتمان‌های فروشی اصفهان به شدت‌ کاهش‌ یافت، میانگین‌ قیمت‌ها نیز به یک‌باره سقوط‌ کردند.از ششم تا دوازدهم آبان ماه میانگین قیمت‌ آپارتمان ‌های فروشی شهر 309 میلیون‌ تومان بود، یعنی 338 میلیون‌ تومان کمتر از هفته‌ اول آبان ماه. این افت قیمت‌ یکی از شدید‌ترین نوسانات بازار آپارتمان اصفهان در سال 96 بود.اما بازار خانه در ادامه‌ روند نزولی‌ خود که از ابتدای‌ آبان شروع‌ شده‌است در این هفته‌ نیز کاهش قیمت را تجربه کرد. متوسط قیمت‌ خانه‌های فروشی شهر با کاهش 143 میلیون‌ تومانی نسبت به هفته‌ اول آبان به 596 میلیون‌ تومان رسید. برای بررسی دقیق‌تر قیمت‌ها در بازار مسکن باید به اطلاعات جدول يک توجه کرد.پس از دو ماه‌ شرایط بازار مسکن اصفهان برای متقاضیان‌ خانه‌های ارزان‌ قیمت مساعد شد. طی دو ماه گذشته تعداد خانه‌های ارزان فروشی کم بود به صورتی که در بعضی از هفته‌ها اصلا خانه‌ای با قیمت کمتر از 200 میلیون‌ تومان یا 200 تا 400 میلیون‌ تومان عرضه نمی‌شد؛ ولی حالا 65 درصد از خانه‌های فروشی یعنی تقریبا یک‌سوم از آنها کمتر از 400 میلیون‌ تومان قیمت‌گذاری شده‌اند. ناگفته‌ نماند که شاید‌ در هیچ‌ هفته‌ دیگری در سال شرایط خرید خانه اینقدر ایده‌آل نباشد، بنابراین اگر قصد خرید دارید اکنون فرصت خوبی مهیا شده‌است.در مورد آپارتمان‌های فروشی نیز اطلاعات جدول یک نشان می‌دهد که 73 درصد از آپارتمان‌های فروشی هفته دوم آبان ماه کمتر از 400 میلیون‌تومان قیمت‌گذاری شده‌اند و با این حساب شرایط برای خرید‌ آپارتمان مطلوب است. ناگفته‌ نماند که از ششم‌ تا دوازدهم آبان‌ماه تعداد آپارتمان‌های فروشی اصفهان با قیمت‌ بالاتر از یک میلیارد‌ تومان انگشت‌شمار بود.

بازار رهن‌ و اجاره
بازار رهن‌ و اجاره‌ خانه و آپارتمان در هفته‌ دوم آبان به خواب زمستانی فرو‌رفت. امروز هم تعداد متقاضیان و هم عرضه‌کنندگان ملک اجاره‌ای به شدت کاهش پیدا کرده‌است. مبلغ رهن معمولا بین‌ 10 تا 60 میلیون‌ تومان و اجاره‌ کمتر از چهار میلیون‌ تومان است. ارزان‌ترین آپارتمان‌های اجاره‌ای معمولا حومه‌ شهر قرار دارند و با 10 میلیون‌ تومان رهن‌ و ماهی 200 هزار تومان اجاره‌ به دست مستاجر سپرده می‌شوند. البته قیمت ملک اجاره‌ای در مناطقی مانند مسکن‌ مهر به شدت‌ پایین است.تنها بخشی از بازار رهن‌ و اجاره که هنوز متقاضیان زیادی دارد مربوط به دفترکار و مغازه‌ است. البته افزایش اجاره‌ها باعث شده‌ تا مغازه‌های زیادی چند‌ماه‌ خالی از مستاجر باشند؛ ولی‌ در این فصل تعداد معاملاتی که برای اجاره‌ مغازه و دفتر کار می‌شود از معاملات خانه‌ و آپارتمان بیشتر است.

بازار مسکن در مناطق مختلف اصفهان
اگر تصمیم به خرید آپارتمان دارید، اکنون محله گلستان شرایط ایده‌آلی دارد. متوسط قیمت آپارتمان در محله گلستان‌ معمولا بین 220 تا 320 میلیون‌ تومان است؛ ولی طی یکی‌دو هفته گذشته به دلیل حجم بالای عرضه، میانگین قیمت‌ آپارتمان‌های فروشی این منطقه به کمتر از 200 میلیون‌ تومان رسیده‌است. با وجود این فعلا می‌توانید‌ یک آپارتمانی که دست‌کم 220 میلیون‌ تومان می‌ارزد را با قیمت کمتر از 200 میلیون‌ تومان در محله‌ گلستان‌ بخرید.اما برای‌ خرید خانه هر‌چند در هفته‌ دوم‌ آبان تعداد خانه‌های ارزان قیمت زیاد بود؛‌ ولی ارزان‌ترین خانه‌های فروشی در محله‌ پروین قرار دارند. خانه‌های کوچکی که بیشتر به سوئیت شباهت‌ دارند ولی با قیمت کمتر از 100 میلیون‌ تومان معامله‌ می‌شوند. ناگفته‌ نماند که بعضی‌ از مشاوران املاک بر‌این باورند که این خانه‌های کوچک و ارزان محله‌ پروین‌ جای‌ زیادی برای رشد دارند، بنابراین سرمایه‌گذاری در این بخش‌ احتمالا سود‌ده خواهدبود.

نام هفته‌ دوم آبان: مسکن‌ ارزان‌ شد
تمام اتفاقات بازار مسکن‌ اصفهان در هفته‌ دوم‌ آبان ماه در یک جمله‌ خلاصه‌ می‌شود: «مسکن‌ ارزان شد» متوسط قیمت‌ خانه و آپارتمان پایین‌ آمد و پس از دو ماه شرایط برای خرید خانه‌های ارزان‌ قیمت مساعد شد. امروز اگر متقاضی‌ خرید خانه‌ و آپارتمان باشید‌ احتمالا از شرایط بازار تعجب خواهید کرد. کارشناسان و مشاوران‌ املاک در توجیه‌ این تحولات سه دلیل بیان می‌کنند. بعضی از کارشناسان‌ می‌گویند که این تغییرات‌ موقتی‌ است و شرایط به زودی به حالت قبل باز‌می‌گردد و بعضی از آنها براین‌ باورند که کاهش‌ قیمت‌ها در بازار مسکن به دلیل افزایش‌ جذابیت بازار‌های ارز و طلاست؛ ولی تعداد زیادی از کارشناسان و البته مشاوران املاک براین‌باورند‌ که این شرایط به دلیل فرارسیدن ماه صفر است.نه‌تنها در بازار مسکن بلکه‌ در بیشتر بازار‌های استان رکود‌ فصلی دیده‌ می‌شود. تعداد زیادی از‌ مردم به کربلا صفر‌کرده‌اند و افراد زیادی هم از خرید ‌و فروش در این ماه می‌ترسند. اگر از کاسبان‌ دلیل این رکود را بپرسید، خیلی سریع پاسخ می‌دهند که همیشه در این فصل بازار‌ به رکود فرو می‌رود. اما دلالان این‌ شرایط را مانند‌ یک برگ‌ برنده می‌بینند و بر این‌باورند که اکنون بهترین فرصت برای خرید‌ خانه‌ و آپارتمان است. بدون شک‌ شرایط به همین روال ادامه‌ پیدا نخواهد کرد. شاید بازار مسکن در طول زمستان‌ گرم نشود؛‌ ولی‌ بعید به نظر می‌رسد قیمت‌ها بیش‌از این‌ کاهش پیدا کند و چند ماه‌ دیگر، یعنی با شروع بازار شب‌عید‌ قیمت‌ها تغییر خواهند کرد. دلالان به سرمایه‌گذاران توصیه می‌کنند که فقط املاکی بخرند که احتمال فروش‌ آنها بالاست.تقاضا برای ملک‌ پایین‌ است؛‌ ولی در بعضی از محلات و در هر محله بعضی از آپارتمان‌ یا خانه‌ها به دلایل‌ مختلف خواهان زیادی دارند. اکنون به دلیل رکود فصلی حاکم بر بازار قیمت‌ این‌ املاک نیز کمتر از حد معمول آنهاست، بنابراین‌ اگر‌ در این بخش‌ سرمایه‌گذاری‌شود احتمالا بازده‌ سودی بیش‌ از 25 درصد‌ در مدت کوتاه خواهد داشت. ناگفته‌نماند که براساس پیش‌بینی‌های بانک‌جهانی و کارشناسان داخلی احتمال افزایش‌ قیمت مسکن‌ در سال جاری زیاد است.از طرفی برای متقاضیانی‌ که قصد خرید ملک‌ برای زندگی نه برای سرمایه‌گذاری‌ دارند، توصیه می‌شود که هر‌چه زودتر‌ معامله‌ خود را انجام دهند. اصلا مشخص نیست‌ که یک‌ هفته دیگر‌ قیمت‌ها به همین ترتیب‌ باشد یا نه؟ البته این احتمال وجود دارد‌ که اگر‌ کمی دیگر صبر کنند قیمت‌ها باز هم کاهش‌ پیدا ‌کند؛ ولی‌ این‌ احتمالات قابل اتکا نیست. شاید‌ هفته‌ دیگر‌ قیمت ملک افزایش‌ یابد و شاید این روند‌ کاهشی همچنان‌ ادامه داشته‌باشد. به هر‌حال افت‌ قیمت خانه و آپارتمان‌ در این‌روزها به تعبیر کارشناسان حوزه‌ مسکن یک‌ آماده‌باش برای‌ سرمایه‌گذارانی‌ است که به دلیل کاهش‌ سود‌سپرده‌ها به دنبال‌ بازار دیگری می‌گردند و از نوسانات‌ سکه و ارز می‌ترسند.

بازه قیمتی(تومان) آپارتمان خانه
کمتر از 200 میلیون 21% 22%
200 تا 400 میلیون 52% 43%
400 تا 700 میلیون 20% 11%
بیشتر از 700 میلیون 7% 24%

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار