دیده‌شدن به هر قیمتی کار من نیست

داستان‌ دعواهای قاتل اهلی احتمالا تا دهه بعد هم ادامه خواهد داشت؛ فیلمی که از زمان کلیدزدنش تا به حال که به اکران رسیده، ‌هزار و یک حاشیه داشته، از دعوای کارگردان مسعود کیمیایی و تهیه‌کننده منصور لشگری‌قوچانی گرفته تا پررنگ‌شدن نقش پولاد کیمیایی تا دلخوری پرویز پرستویی، جایگزینی بی‌سروصدای «امیرعباس گلاب» به‌عنوان خواننده در فیلم بدون هماهنگی با کارگردان و دیگر عوامل و حالا هم که ماجرای یغما گلرویی ترانه‌سرای فیلم که در آن در نقش خودش بازی کرده و اسمش از تیزرها حذف شده.

داستان‌ دعواهای قاتل اهلی احتمالا تا دهه بعد هم ادامه خواهد داشت؛ فیلمی که از زمان کلیدزدنش تا به حال که به اکران رسیده، ‌هزار و یک حاشیه داشته، از دعوای کارگردان مسعود کیمیایی و تهیه‌کننده منصور لشگری‌قوچانی گرفته تا پررنگ‌شدن نقش پولاد کیمیایی تا دلخوری پرویز پرستویی، جایگزینی بی‌سروصدای «امیرعباس گلاب» به‌عنوان خواننده در فیلم بدون هماهنگی با کارگردان و دیگر عوامل و حالا هم که ماجرای یغما گلرویی ترانه‌سرای فیلم که در آن در نقش خودش بازی کرده و اسمش از تیزرها حذف شده. اتفاقی که به عقیده یغما بی‌دلیل رخ داده است، آن هم در شرایطی که او در فیلم بازی کرده و موسیقی‌ها و ترانه‌های آن مجوز داشته‌اند. او روز گذشته با خبرگزاری ایلنا گفت‌وگویی انتقادآمیز کرده که بخش‌هایی از آن را می‌خوانید: پرداختن به حواشی کار کسانی ا‌ست که از آن ارتزاق می‌کنند یا در آن پی منفعتی می‌گردند اما من ترجیح می‌دهم درباره آنها صحبت نکنم. همان‌طور که در تمام این ماه‌ها سکوت کردم و تنها در رابطه با یادداشت آقای پرستوی مطلبی نوشتم چون به نظرم گلایه ایشان به این حس برمی‌گشت که شخصیت سروش در فیلم بعد از تدوین دچار تغییر شد و در فیلم قابل اصلاح بود اما متأسفانه در جوی که تهیه‌کننده به راه انداخته بود، گم شد و کار به پاسخ آقای کیمیایی کشید و من در آن مقطع فقط با یادداشتم خواستم از پینگ‌پنگی‌شدن این یادداشت‌ها جلوگیری کنم که خوشبختانه مؤثر بود. اما در مورد نحوه همکاری، من از میانه فیلم‌برداری به فیلم پیوستم. در شب جشن حافظ زنده‌یاد علی معلم با پولاد عزیز درباره فیلم گپ زدیم و آقای کیمیایی در همان اوایل مراسم بعد از پایین‌آمدن از روی سن به من گفتند با هم سر فیلم‌برداری برویم و اتفاقا آقای محمود دولت‌آبادی هم با ما همراه بودند و من نخستین‌بار آقای قوچانی (تهیه‌کننده) را همان جا دیدم. آقای کیمیایی شرح کوتاهی از داستان فیلم را برایم تعریف کردند، بعد فیلم‌نامه را هم به من دادند با توضیح اینکه پولاد قرار است نقش یک خواننده اجتماعی و معترض را در فیلم بازی کند و باید تا سه هفته بعد سه آهنگ آماده داشته باشد که آنها را روی صحنه با ارکستر اجرا کند. خب این کار، یعنی نوشتن و ساخت و ضبط سه آهنگ و تولید نسخه تصویری از آن با ارکستر در نگاه اول کمی سخت به نظر می‌آمد. گلرویی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به جایگزین‌شدن صدای گلاب به جای پولاد گفته: «همین آقای تهیه‌کننده که این هفته‌ها مدام نفت روی آتش حواشی می‌ریزد، بعد از شنیدن کارها با صدای پولاد یک نمایش مبسوطی از غش و ضعف برای ما بازی کردند که وای پولاد چه کرده با خواندنش و من منقلب شدم و اصلا خودم تهیه‌کننده خواندنت می‌شوم و... حتي درجا یک قرارداد تنظیم کرد و برای ضبط آلبوم موسیقی هم با پولاد قرارداد بست! حالا اما متحول شده‌اند و نظرشان برگشته. در هر حال سه شب تا صبح را هم در آمفی‌تئاتر برج آزادی بخش تصویری کنسرت را ضبط کردیم و نتیجه تا جایی که من در تدوین اولیه دیدم، کاملا باورپذیر شد». و در ادامه درباره اختلافش با تهیه‌کننده ادامه داده است: «به‌هرحال من و باقی عوامل خبری از این ماجراها نداشتیم تا چند هفته پیش که اول کلیپی از فیلم - بدون اسم من و عوامل موسیقی - با صدای آقای گلاب منتشر شد و بعد هم خبر تعویض خواننده که من مجبور شدم بعد از چند ماه جواب‌ندادن تلفن اس‌ام‌اسی به تهیه‌کننده بزنم و بگویم اگر با این منوال جلو بروند، من ماجرا را خبری خواهم کرد که ایشان مثل همیشه سعی کردند گردن دیگران بیندازند این اتفاق را و نوشتند ارشاد با صدای پولاد مخالفت کرده که حرف در کل نادرستی‌‌ است. به ارشاد چه ربطی دارد. در هر حال بعد از چند روز پیش‌آگهی انتشار ترانه دیگر فیلم را هم منتشر کردند که من فی‌الفور آن ترانه را با صدای خودم منتشر کردم تا گوشی را به دست ایشان داده باشم». او از پیشنهاد کارگردانی موسیقی توسط تهیه‌کننده هم صحبت کرده است: «ببینید وقتی در کلیپی که نیازی به مجوز هیچ‌کسی ندارد، به شکل سرخود نام عوامل را حذف می‌کنند و هیچ احترامی برای پدیدآورنده قائل نیستند، دیگر چه جای حرفی باقی می‌ماند. باید با آنها مثل خودشان تا کرد. اگر ایشان را آزاد بگذارند بعید نیست فرداروزی آهنگ‌ها را با صدای آقای دوربینی یا حسین فسنقری هم منتشر کنند. چون هدف که دیده‌شدن به هر قیمتی باشد وسیله را برایشان توجیه می‌کند. تازه از آنجا که وضعیت و مشکلات مالی این سال‌های مرا شنیده بودند به من پیشنهاد ١٠‌میلیون‌تومانی دادند که اسمم را به‌عنوان کارگردان بخش موسیقی بیاورند که نپذیرفتم. الان که فکر می‌کنم می‌بینم آن هم نقشه بوده تا در صورت تن‌دادنم بعد تمام کاسه‌کوزه‌ها را سر من بشکنند و شانس آوردم قبول نکردم».

منبع: شرق

ارسال نظر