سایه ابهام بر سر 8 هزار میلیارد تومان پروژه‌های ماشین‌سازی اراک

ماشین‌سازی اراک سال‌ها به‌عنوان یکی از شرکت‌های پیمانکاری اصلی کشور در پروژه‌های نفت و گاز فعالیت داشته است که به‌علت غیرعملیاتی بودن پروژه‌ها به اعتقاد مدیرعامل جدید این مجموعه و به جهت عدم شفاف بودن ‌گزارشات مالی‌اش نماد این شرکت به مدت شش ماه متوقف و امکان معامله در بورس اوراق بهادار تهران را نداشت.

ماشین‌سازی اراک سال‌ها به‌عنوان یکی از شرکت‌های پیمانکاری اصلی کشور در پروژه‌های نفت و گاز فعالیت داشته است که به‌علت غیرعملیاتی بودن پروژه‌ها به اعتقاد مدیرعامل جدید این مجموعه و به جهت عدم شفاف بودن ‌گزارشات مالی‌اش نماد این شرکت به مدت شش ماه متوقف و امکان معامله در بورس اوراق بهادار تهران را نداشت. سهامداران عمده ماشین‌سازی اراک صندوق ذخیره فرهنگیان و شرکت سرمايه‌گذاري سايه گستر سرمايه متعلق به بانک سرمایه هستند. کارشناسان علت اصلی توقف نماد را وجود اختلافات در میان مدیران فعلی و پیشین مجموعه اعلام می‌کنند، این درحالی است که مدیران قبلی مجموعه سال گذشته به اهالی بازار سرمایه اعلام کرده بودند که تا 5 سال آینده حدود 8 هزار میلیارد تومان پروژه داشته و در سال مالی منتهی به شهریور 96، حدود 700 میلیارد تومان ازین پروژه‌ها اجرایی شود، اما با تغییر مدیریت در این مجموعه پروژه‌های غیر اقتصادی اعلام شد و متعاقب آن تأمین منابع مالی برای انجام آنها زیر سؤال رفت. این پروژه‌ها که محل اختلاف مدیران سابق و فعلی شرکت است، شامل پترو زریوار و ترمینال نفتی قشم که طبق آخرین‌گزارش پیش بینی سال مالی 96 تنها 138 میلیارد تومان از آن پروژه‌ها محقق شده است. این اختلافات به همراه تغییرات مدیریتی در ساختار صندوق ذخیره منجر به کاهش قیمت نماد از محدوده بالای 340تومان در تابستان 95 تا محدوده 120 تومان در پاییز 96 شد که در نهایت نماد پس از شش ماه توقف با 17 درصد کاهش در قیمت، بازگشایی شد.
پروژه خارج از مجموعه پترو زریوار غیرعملیاتی است
جعفر صفری، مدیرعامل ماشین‌سازی اراک در گفت‌وگو با «جامعه فردا» وجود برخی از ابهامات در پیش‌بینی درآمدهای شرکت را علت اصلی توقف نماد در اردیبهشت ماه سال جاری عنوان کرد و افزود: وجود برخی ابهامات درخصوص درآمدهای شرکت موجب شد که نماد ماشین‌سازی اراک از طریق سازمان بورس در اردیبهشت ماه متوقف شود. براین اصل طی بررسی‌های انجام شده معلوم شد برخی از پروژه‌های شرکت اقتصادی نیستند که آنها را حذف کردیم، سپس از طریق پروژه‌‌ای مادر که به‌گونه‌ای دیگر تعریف شده بود، اعداد را اصلاح کردیم و‌ گزارش جدیدی به سازمان بورس ارائه دادیم که منجر به بازگشایی نماد در 15 آبان ماه شد.
صفری در خصوص پروژهایی که رئیس پیشین هیأت مدیره مجموعه به آن باور داشت و در مورد اجرایی شدن آن تأکید می‌ورزید، به‌گونه‌ای که اخبار آن به گوش فعالان بازار سهام نیز رسیده بود، گفت: مدیریت قبلی معتقد به انجام کار در بیرون از مجموعه بود و بر همین اساس پروژه‌هایی نظیر پترو زریوار را طرح کرده بودند که بررسی‌های ما نشان از غیر عملیاتی بودن آن داشت. در این پروژه هیچ‌کدام از زمینه‌های احداث کارخانه از زمین گرفته تا تأمین مواد اولیه به‌درستی در نظر گرفته نشده بود. در راستای اجرای این پروژه محیط‌زیست مخالفت‌های جدی داشت و همچنین شرایط جدید سیاسی در کردستان عراق امنیت سرمایه‌گذاری در این منطقه را کاهش داده بود که عملا این پروژه غیراقتصادی ارزیابی شد. اگر هم آن را اقتصادی در نظر می‌گرفتیم، بحث تأمین امنیت و مواد اولیه در این پروژه وجود داشت، بنابراین این قرارداد منتفی اعلام شد.
او در ادامه گفت: در خصوص قرارداد خودرو‌سازی شرکت با طرف آسیاسی نیز باید بگویم که ما متوجه شدیم با توجه به بحث خدمات پس از فروش توان انجام این پروژه را نداشته و آن را واگذار کردیم. اما در خصوص پروژه قشم بررسی‌ها نشان می‌دهد که اقتصادی خواهد بود و به دنبال انجام جدی این پروژه هستیم.
مدیرعامل ماشین‌سازی اراک با اعلام این خبر که پروژه قشم به ارزش 550 میلیون دلار اقتصادی بوده و بزرگترین پروژه ما خواهد بود، تصریح کرد: در پروژه قشم برآورد شده بود که حدود 30 درصد کار به ارزش 550 میلیون دلار را ماشین‌سازی اراک انجام دهد که به دنبال تأمین منابع مالی برای اجرایی شدن آن هستیم. همچنین ما به دنبال اختصاص 25 درصد از خط تولیدمان به بحث صادرات بوده و در این زمینه تفاهم‌هایی جدی با عمان انجام داده ایم. اگر بحث تأمین مالی برای انجام پروژه‌ها باشد ماشین‌سازی اراک توان انجام هر پروژه‌ای را دارد که در این زمینه با بانک ملت مذاکراتی را انجام داده‌ایم.
صفری با بیان اینکه ماشین‌سازی اراک در حال حاضر با 30 درصد ظرفیت خود تولید می‌کند، گفت: ما 1500 نفر پرسنل در کارخانه و حدود 400 نفر در سایت ماهشهر داریم و با 60 درصد ظرفیت کارخانه کار می‌کنیم که این موضوع منجر به هزینه‌های اضافی فراوانی برای مجموعه است. ما به اندازه این تعداد از پرسنل کار نگرفته‌ایم و اگر منابع مالی برای پروژه‌ها را بتوانیم تأمین کنیم، موفق خواهیم شد که از پس هزینه‌های فراوان این مجموعه بر بیاییم.
تأمین منابع مالی پروژه‌های ترمینال نفتی قشم و پالایشگاه زریوار
امیرحسین رضایی، رئیس پیشین هیأت‌مدیره ماشین‌سازی اراک برخلاف مدیریت جدید، پروژه‌های مطرح شده در دوره مدیریتش بر مجموعه را اقتصادی دانست و گفت: مدیریت جدید مجموعه به این پروژه‌ها اعتقادی ندارد و آنها را غیراقتصادی قلمداد کرده، اما این پروژه‌ها کاملا اقتصادی بوده و منابع مالی آنها تامین شده بود که می‌بایست اجرایی می‌شد؛ زیرا این پروژه‌ها برای سال‌ها وضعیت سودآوری شرکت ماشین‌سازی اراک را متحول می‌کرد که متأسفانه عملیاتی نشد.
رضایی با اعلام اینکه هر دو پروژه زریوار و قشم اقتصادی بوده و منابع مالی آنها در نظر گرفته شده بود، افزود: ما در کودال به سهامداران دو پروژه اطلاعات لازم را دادیم. یکی از آنها پروژه 550 میلیون دلاری ایجاد ترمینال نفتی در قشم بود و دیگری پروژه 160 میلیون دلاری مینی‌پالایشگاه زریوار است، که طی دو سال هر دو باید اجرایی می‌شدند و متأسفانه یک سال از اعلام آنها گذشته و عملیاتی نشده‌اند. ما قراردادهای فراوانی با مکان‌های مختلفی بسته بودیم تا بتوانند برای ما تأمین منابع مالی بکنند، اما در بحث 550 میلیون دلار قراردادی را برای یک فاینناس 10 تا 12 ساله با Exim Bank چین داشتیم که پیش‌پرداخت این پروژه‌ها را با شرکت تأمین سرمایه سپهر برای توزیع اوراق سکوک قرارداد بستیم، اما آقایان قرارداد را اجرا نکردند. دوستان می‌توانند بروند تأمین سرمایه سپهر را هم ببینند که فکر نکنند این قراردادها فیک بوده است. با چند شرکت دیگر قرار داد‌های تأمین مالی به امضا رساندیم برای مثال با شرکت کمسی Camcea چین قرارداد 125 میلیون دلاری برای تأمین منابع طی پروژه‌های مختلف آماده شد که قراردادها یک ساله و قابل تمدید تا سه سال بودند.
رئیس پیشین هیأت‌مدیره ماشین‌سازی اراک انجام پروژه‌های تا سطح 8 هزار میلیارد تومان را انجام شدنی دانست و افزود: مجموعه ماشین‌سازی اراک هزینه‌های فراوانی دارد و در شرایطی که چندین و چند پروژه بزرگ و در کنار هم برایش تعریف شود، امکان سوددهی خواهد داشت. اگر این پروژه‌ها بزرگ در کنار هم انجام نشود، این مجموعه زیان‌ده خواهد بود. در بحث همه پروژه‌های مطرح شده در دوره هیئت مدیره ما هم منابع مالی و هم توجیه اقتصادی پروژه در نظر گرفته شده بود و اگر همتی برای انجام آنها وجود داشت، وضعیت مجموعه تا سال‌ها متحول می‌شد.
تغییر ساختار مدیریتی صندوق ذخیره فرهنگیان عامل کاهش قیمت نماد
مهدی ساسانی کارشناس بازار سهام انتشار اخبار مثبت از پروژه‌های سودآور شرکت در بازار سهام را عامل اصلی اقبال سهامداران به این نماد عنوان کرد و گفت: انتشار اخبار حجم بالای این تفاهمنامه‌ها و قراردادها در سال گذشته برای فعالان بازار سهام پیش ذهنیتی نسبت به روند سودآوری ماشین‌سازی اراک در سال‌های آینده به وجود آورد و احتمال اینکه این مجموعه با یک تحول عظیم بنیادی مواجه شد و روند سود آوری مجموعه تغییر کند زیاد بود، اما روند کار شرکت مطابق با انتظار اهالی بازار پیش نرفت و بسیاری از آن تفاهم نامه‌ها به قرار داد عملیاتی تبدیل نشد. همچنین حاشیه سود در نظر گرفته شده برای برخی از پروژه‌های در حال انجام مجموعه نیز به‌دست نیامده و طبیعتا مجموعه این مسائل شرکت را زیانده کرده است.
این کارشناس بازار سرمایه تغییرات در ساختار مدیریتی صندوق ذخیره فرهنگیان را یکی از عوامل کاهش قیمت در نماد ماشین‌سازی اراک دانست و تصریح کرد: قیمت نماد ماشین‌سازی اراک (فاراک) از چند سال گذشته روند صعودی داشته و با احتساب افزایش سرمایه‌های متعدد شرکت از محل آورده و تجدید ارزیابی سهم از محدوده قیمتی 100 تومان در 5 سال گذشته تا محدوده 350 تومان بالا رفت. در محدوده قیمت بالای 350 تومان تغییرات مدیریتی در ساختار صندوق ذخیره فرهنگیان اتفاق افتاد و برخی از رویکردهای صندوق نسبت به زیر مجموعه‌هایش در بازار سهام نظیر ماشین‌سازی اراک تغییر یافت. در آن دوره زمانی صندوق ذخیره فرهنگیان و سرمایه‌گذاری سایه‌گستر که متعلق به همین مجموعه است از سهم در قیمت‌های بالای 320 تومان حمایت می‌کردند، ولی یک‌بار و پس از تغییرات در ساختار مدیریتی صندوق در روز بازگشایی نماد در تاریخ 15 آبان ماه سال جاری شاهد فروشنده بودن شرکت سایه گستر در محدوده قیمت‌های 140 تومان بوده‌ایم.
سایه گستر که در قیمت‌های بالای 320 تومان خریدار سهم بوده حالا در روز بازگشایی در محدوده 140 تومان فروشنده شده است. تغییرات در مدیران صندوق ذخیره منجر به تغییر رفتار این مجموعه نسبت به حمایت از زیر مجموعه‌هایشان در بازار سهام شده است.
او عدم هماهنگی میان مدیریت مجموعه و سهامدار عمده را از دیگر دلایل کاهش فراوان قیمت در روز بازگشایی مطرح ساخت و افزود: نماد همچنین عدم هماهنگی میان مدیرعامل شرکت و سهامدار عمده این مجموعه در روز بازگشایی نماد را شاهد بوده‌ایم. در روز بازگشایی نماد مدیرعامل ماشین‌سازی اراک با رسانه‌ها مصاحبه کرده و از سهم حمایت می‌کند، ولی حقوقی اصلی مجموعه فروشنده سهام می‌باشد. توصیه می‌کنم در این مواقع مدیر عامل شرکت با سهامدار عمده هماهنگ‌تر عمل کنند تا شائبه‌ای برای سهامداران و بازار پیش نیاید. نهایتا سهامدار حقیقی که به شفاف‌سازی و‌ گزارشات ارسالی این شرکت در کدال اعتماد کرده و بر اساس آن اقدام به خرید سهام داشته، متضرر اصلی این اختلافات و عدم هماهنگی‌ها در مجموعه ماشین‌سازی اراک بوده اند. این سهم پتانسیل بازگشت به روند سود‌سازی را خواهد داشت و ماشین‌سازی اراک از این توان برخوردار است که با چند قرارداد مهم روندش را به کلی تغییر داده و مجددا به دوره سودآوری باز گردد.؛ زیرا محدوده 120 تومان محدوه اصلی حمایتی سهم است و اگر این حمایت از دست نرود انتظار رشد میان مدت از نماد را می‌توان داشت.

منبع: جامعه فردا

ارسال نظر