دادگاه رضا ضراب پاسخ آمریکا به فشارهای آنکارا در پرونده گولن است

یک کارشناس مسائل بین الملل ارتباط میان دادگاه رضا ضراب در آمریکا و تلاش روسیه، ترکیه و ایران برای حل بحران سوریه را رد کرد.

یک کارشناس مسائل بین الملل ارتباط میان دادگاه رضا ضراب در آمریکا و تلاش روسیه، ترکیه و ایران برای حل بحران سوریه را رد کرد.

علی خرم کارشناس روابط بین‌الملل در گفت‌وگو با ایلنا درباره گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای در خصوص ارتباط پرونده رضا ضراب تاجر ایرانی -ترکیه‌ای با ائتلاف ایران روسیه و ترکیه برای حل بحران سوریه گفت: به نظر نمی رسد این دو مساله ارتباطی با یکدیگر داشته باشند.

وی با رد گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای درباره اینکه ترامپ به دنبال ضربه زدن به پرونده حل بحران سوریه از طریق دادگاه رضا ضراب در آمریکا است، گفت: این دو موضوع ربطی به یکدیگر ندارند چرا که بیش از یک سال از زمان بازداشت و محاکمه رضا ضراب در آمریکا می‌گذرد و نمی‌توان آن را در ارتباط با تحولات کنونی سوریه و تلاش سه کشور روسیه ، ایران و ترکیه در این زمینه دانست.

این کارشناس روابط بین‌الملل همچنین گفت: پرونده رضا ضراب و حواشی مربوط به آن به روابط خاص و پرتنش یک سال اخیر ترکیه و آمریکا ارتباط دارد، به ویژه پس از کودتای تابستان گذشته ترکیه، فشارهای ترکیه بر آمریکا برای تحویل فتح الله گولن که از نظر آنکارا متهم اصلی پشت پرده این کودتا بود افزایش پیدا کرد چرا که ترکیه خواستار استرداد گولن به ترکیه بود اما واشنگتن با این اقدام مخالف بود.

وی افزود: پرونده رضا ضراب می‌تواند در پاسخ به فشارهای ترکیه به آمریکا در زمینه پرونده فتح الله گولن باشد چرا که آمریکا فکر می‌کند ارتباط میان گولن و کودتای ترکیه داستان ساختگی ترکیه است و وی ارتباطی با این کودتا نداشته است و دادگاه ضراب را از این زاویه می‌توان بررسی کرد نه بحران سوریه.

خرم تاکید کرد: ترکیه بعد از اینکه عدم اقبال آمریکا را دید به سمت ایران آمد نه اینکه این کشور به سمت ایران بیاید و بعد عدم اقبال آمریکا را نسبت به خود شاهد باشد.

این کارشناس مسائل بین الملل همچنین گفت: آنکارا بر این باور است که پرونده رضا ضراب توطئه‌ای علیه ترکیه بوده و واشنگتن به دنبال اذیت کردن آنکارا است.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار