حمله سپاهان و ذوب‌آهن به بازار

با پایان مسابقات نیم‌فصل لیگ برتر و مسجل شدن قهرمانی پرسپولیس، تنور بازار نقل و انتقالات نیم‌فصل داغ می‌شود.

امیر حسین احتشامی - اصفهان امروز : با پایان مسابقات نیم‌فصل لیگ برتر و مسجل شدن قهرمانی پرسپولیس، تنور بازار نقل و انتقالات نیم‌فصل داغ می‌شود. در این میان تیم‌های اصفهانی لیگ که کارشان را با رتبه‌های دهمی و دوازدهمی به پایان رساندند، می‌خواهند حضور همه‌جانبه در بازار داشته باشند. از سویی سپاهانی‌ها بازیکنان برزیلی خودشان را به سمت در‌های خروجی باشگاه هدایت کرده‌اند و باید جای آنها را با بازیکنان تازه‌نفس پُر کنند و از سوی دیگر ذوبی‌ها سه ستاره کلیدی‌شان را ازدست‌داده‌اند و باید برای آنها جانشین پیدا کنند. البته سبزپوشان اصفهانی با توجه به حضورشان در لیگ قهرمانان آسیا نیاز بیشتری به جذب چند بازیکن درجه‌یک دارند. با این شرایط به نظر می‌رسد اصفهان به مرکز نقل و انتقالات نیم‌فصل لیگ تبدیل شود.

سپاهانی‌ها به دنبال جبران مافات

باشگاه سپاهان در بازار نقل و انتقالات نیم‌فصل حضوری فعال داشت و ستاره‌های گران‌قیمتی را خرید. طلایی پوشان اصفهانی برای این‌که تیمی در حد و اندازه‌های مدعیان قهرمانی بسازند با توپ پر وارد رقابت با دیگر تیم‌های شدند و به‌زعم خودشان شاه‌ماهی‌های دیگر تیم‌ها را خریدند. آنها بعد از توافق نهایی باعزت پورقاز مدافع ملی‌پوش سایپا به سراغ سیاوش یزدانی بازیکن دیگر خودروساز پایتخت رفتند و با این بازیکن هم قراردادی دوساله امضا کردند تا نگرانی خود از بابت ساختار تدافعی را برطرف کنند. برای پست دفاع راست و چپ، سپاهانی‌ها روی گزینه‌های مختلفی نظر داشتند که درنهایت روی بازگرداندن حسن جعفری از پدیده برای دفاع راست و جذب سعید آقایی از تراکتورسازی به جمع‌بندی نهایی رسیدند. در خط حمله میانی سپاهانی‌ها روزهای پرمشغله‌ای را تجربه کردند و با خرید شاهین ثاقبی از ملوان به کارشان پایان دادند. البته آنها تلاش بسیاری کردند تا سرور چپاروف را هم از استقلال جذب کنند که موفق نشدند. در خط حمله هم استخدام ساسان انصاری دومین مهاجم گلزن لیگ هفدهم تقریباً نهایت آمال و آرزوی سپاهانی‌ها بود. اما کرانچار به همین پنج خرید زودهنگام هم راضی نشد و سراغ جذب سه بازیکن برزیلی به نام‌های ژاویر رودیگوئز، رافائل اسچولر و رافائل کرویولار رفت. بستن چنین تیمی تا حدودی زیادی خیال باشگاه و هواداران را راحت کرد که طلایی پوشان در لیگ دچار مشکلات جدی نخواهند شد. اما نتایج به دست آمده در نیم‌فصل و کیفیت فنی که بازیکنان جذب‌شده نشان داده‌اند از یک شکست بزرگ حکایت می‌کند. همین موضوع عاملی شده تا کرانچار عذر سه بازیکن برزیلی را خواسته و لی اولیورا، دروازه بانی که توسط ویسی به سپاهان آورده شد را هم به سمت در‌های خروجی باشگاه راهنمایی کند. بر این اساس طبیعی است که زردپوشان اصفهانی با تمام قوا وارد بازار نقل و انتقالات نیم‌فصل شوند بلکه بتوانند با ترمیم نقاط ضعف در نیم‌فصل دوم آبروداری کنند. جذب یک دوازه بان درجه‌یک نخستین برنامه سپاهانی‌ها به شمار می‌رود و در سایر پست‌ها هم احتمالاً آنها خریدهایی خواهند داشت.

قلعه‌نویی در اندیشه بازسازی ذوب‌آهن

تیم فوتبال ذوب‌آهن در بازار نقل و انتقالات ابتدای فصل از بی سرو صداترین باشگاه‌ها بود و کمترین خرید را انجام داد. به ظاهر کاهش نیمی از بودجه باشگاه عاملی بود تا ذوبی‌ها با وسواس زیادی دست به انتخاب بزنند. آنها تنها سه خرید انجام دادند و یک خرید دیگر هم پس از آغاز لیگ به مرحله نهایی عقد قرارداد رسید. اسماعیل شریفات،حمید بوحمدان و استنلی کی روش تنها بازیکنانی بودند که با تأیید قلعه‌نویی خریداری شدند و ایمان موسوی هم دیگر خرید ذوبی‌ها به شمار می‌رفت. اما با پایان نیم‌فصل لیگ و قرار گرفتن ذوب‌آهن در رتبه دهم جدول می‌توان ضعف‌هایی که در کار سبزپوشان اصفهانی دیده شد را واکاوی کرد. دو خرید خوزستانی تیم ذوب‌آهن یعنی بوحمدان و شریفات کاملاً معمولی ظاهر شدند و نتوانستند عصای دست قلعه‌نویی شوند و کی روش هم که مهاجم اصلی تیم به شمار می‌رفت تا هفته‌های پایانی لیگ هنری از خودش نشان نداد تا همچنان زیر تیغ انتقادها قرار داشته باشد. مهاجمی که به ظاهر تنها ویژگی، تسلط در بازی هوایی است و برخلاف بازیکنان برزیلی از تکنیک آنچنانی برخوردار نیست. اما ایمان موسوی یک خرید پر حرف و حدیث برای قلعه‌نویی از آب درآمد. بازیکنی که معلوم نشد با چه هدفی استخدام شد و چرا خیلی زود از چشم سرمربی ذوب‌آهن هم افتاد. به‌هرحال شرایط کلی ذوبی‌ها در نیم‌فصل و بویژه حضور در لیگ قهرمانان آسیا این الزام را برای تیم اصفهانی به وجود آورده که آنها باقدرت تمام وارد بازار نقل و انتقالات نیم‌فصل شوند. سرباز شدن سه بازیکن تیم ذوب‌آهن هم حسابی دست قلعه‌نویی را در پوست گردو گذاشته و ذوبی‌ها چاره‌ای ندارند جز این‌که خلأهای ایجادشده را با استخدام بازیکنان جدید پر کنند. بازیکنانی که بتوانند در دو جبهه داخلی و آسیایی کمک‌حال نماینده ایران شوند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار