بازگشت جنجالی بابک زنجانی به عرصه اقتصادی؟
ورود تاکسیهای برقی «داتوان» به اصفهان
نام بابک زنجانی بار دیگر با پروژهای جدید در عرصه حملونقل شهری شنیده میشود. پروژهای که اینبار نه به حوزه نفت و بانک، بلکه به تاکسیهای برقی مربوط است.

اصفهان امروز : در حالیکه بسیاری از کلانشهرهای ایران همچنان با مشکلات آلودگی هوا، فرسودگی ناوگان و ناکارآمدی حملونقل عمومی مواجهاند، نام بابک زنجانی بار دیگر با پروژهای جدید در عرصه حملونقل شهری شنیده میشود. پروژهای که اینبار نه به حوزه نفت و بانک، بلکه به تاکسیهای برقی مربوط است.
بر اساس گزارش منابع رسمی، برند داتوان (DotOne) که گفته میشود تحت حمایت زنجانی اداره میشود، قصد دارد ناوگانی از خودروهای برقی لوکس را در شهر اصفهان راهاندازی کند. با این حال، تاکنون هیچکدام از خودروهای این شرکت در سطح شهر مشاهده نشدهاند و پروژه فعلاً در مرحله جذب و آموزش رانندگان قرار دارد.
داتوان؛ پروژهای تازه، سرمایهگذاری آشنا
شرکت داتوان نخستینبار در سال ۱۴۰۲ با عرضه محدود خودروهای برقی در جزیره قشم شناخته شد. این پروژه، با تاکید بر حملونقل پاک و خدمات لوکس، سعی داشت الگویی نو از تاکسی شهری ارائه دهد. حالا، بهنظر میرسد اصفهان به عنوان دومین مقصد این برنامه انتخاب شده است.
نکته قابل توجه، حضور غیررسمی بابک زنجانی در پشت صحنه این پروژه است؛ شخصیتی که نامش با بزرگترین پرونده اقتصادی دو دهه گذشته گره خورده و حالا مجدداً در قالب یک پروژه عمرانی-اقتصادی دیده میشود.
مشخصات ناوگان و برنامههای اجرایی در اصفهان
طبق اطلاعات منتشرشده در صفحات رسمی داتوان، ناوگان موردنظر متشکل از خودروهای تمامبرقی شامل Toyota bZ3 و Changan Eado 460 خواهد بود. خودروهایی با فناوری بالا، طراحی مینیمال، و قابلیت پیمایش ۴۰۰ تا ۵۰۰ کیلومتر با یکبار شارژ.
از ویژگیهای ادعایی ناوگان عبارتاند از:
-
شارژ سریع در کمتر از ۴۵ دقیقه
-
دوربین امنیتی داخل کابین و ردیاب مرکزی
-
نمایشگرهای تعاملی، تهویه هوشمند و اینترنت داخل خودرو
-
حضور رانندگان با لباس سنتی اصفهانی با هدف ترویج فرهنگ محلی
با این حال، تا لحظه انتشار این گزارش، هیچکدام از این خودروها به شکل عملیاتی وارد خیابانهای اصفهان نشدهاند.
جذب راننده در مرحله اجرا
در حال حاضر، تمرکز اصلی داتوان در اصفهان بر استخدام راننده تماموقت یا پارهوقت است. این فراخوان از طریق وبسایت رسمی و شبکههای اجتماعی شرکت منتشر شده و شامل شرایط زیر است:
-
خودرو در اختیار راننده قرار میگیرد (مالکیت با شرکت)
-
حقوق پایه ۲۰ تا ۲۵ میلیون تومان + مزایا
-
شیفتهای ۸ یا ۱۲ ساعته
-
قرارداد رسمی، بیمه تأمین اجتماعی و آموزش اولیه
-
جذب راننده زن و مرد بدون محدودیت سنی خاص
زنجانی چه میگوید؟
بابک زنجانی تاکنون واکنش مستقیمی به گمانهزنیها نداشته، اما در یکی از استوریهای اینستاگرامی قدیمی خود نوشته بود:
«ایران به ناوگانی از خودروهای بیصدا، پاک و فرهنگی نیاز دارد؛ با رانندههایی که مردم به آنها افتخار کنند.»
رسانههای رسمی، به دلیل حساسیت پرونده قضایی وی، تاکنون پوشش دقیقی از نقش او در داتوان منتشر نکردهاند. اما انتشار نام او در کنار پروژهای شهری در اصفهان، بازتاب گستردهای در شبکههای اجتماعی داشته است.
فرصت یا تهدید؟
حضور بابک زنجانی در پروژهای که قرار است بخشی از بافت فرهنگی و گردشگری اصفهان را پوشش دهد، واکنشهای دوگانهای بهدنبال داشته است:
مزایا:
-
نوسازی ناوگان حملونقل شهری
-
کاهش آلودگی هوا
-
اشتغالزایی برای رانندگان
-
الگوسازی برای استفاده از فناوری حملونقل پاک
نگرانیها:
-
نبود شفافیت در مالکیت و تأمین مالی
-
پیشینه قضایی سرمایهگذار
-
احتمال انحصاریشدن مسیرهای گردشگری برای ناوگان خاص
-
رقابت نابرابر با رانندگان پلتفرمهایی مانند اسنپ و تپسی
آینده پروژه چگونه خواهد بود؟
به گفته مدیران میانی پروژه، پیشبینی شده که تا پایان سال ۱۴۰۴، ۵۰۰ خودرو برقی وارد ناوگان داتوان در اصفهان شود. همچنین توسعه ایستگاههای شارژ، همکاری با شهرداری برای تخصیص ایستگاه اختصاصی و مذاکره با هتلهای ۴ و ۵ ستاره، در حال پیگیری است.
اما آغاز به کار عملیاتی ناوگان، منوط به صدور مجوزهای نهایی از سوی شهرداری و سازمان تاکسیرانی است. تا آن زمان، پروژه در مرحله جذب نیرو و آمادهسازی زیرساخت باقی خواهد ماند.
نتیجهگیری
پروژه تاکسیهای برقی داتوان در اصفهان، اگرچه هنوز در مراحل اولیه و بدون حضور عملیاتی در خیابانهاست، اما بهدلیل نام سرمایهگذار، مدل متفاوت اجرایی و فناوری مورد استفاده، بهسرعت به یکی از بحثبرانگیزترین موضوعات شهری اصفهان بدل شده است.
اینکه آیا حضور بابک زنجانی در قالب برند داتوان به بهبود سیستم حملونقل شهری کمک خواهد کرد یا نه، بستگی به عملکرد شفاف و پایبندی به قوانین شهری دارد. اصفهان، با پیشینه فرهنگی و گردشگری خود، نیازمند راهحلهایی پایدار و روشن است—چه در سطح فناوری، و چه در حوزه اخلاق اقتصادی.