موگرینی: موضع اتحادیه اروپا درباره بیت‌المقدس درچارچوب قوانین بین‌المللی است

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که وی هرگونه حمله به یهودیان را محکوم می‌کند؛ اما تاکید کرد موضع اتحادیه اروپا درباره وضعیت بیت‌المقدس، درچارچوب قوانین بین‌المللی است.

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که وی هرگونه حمله به یهودیان را محکوم می‌کند؛ اما تاکید کرد موضع اتحادیه اروپا درباره وضعیت بیت‌المقدس، درچارچوب قوانین بین‌المللی است.

به گزارش ایمنا، موگرینی که در یک کنفرانس خبری مشترک در بروکسل، مقر اتحادیه اروپا و با حضور بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، سخن می‌گفت همچنین اظهار امیدواری کرد که تنشها در خاورمیانه افزایش پیدا نکند. نتانیاهو نیز در این نشست خبری گفت که اظهارات آقای ترامپ درباره بیت‌المقدس اذعان بر تاریخ یهودیان است.

نتانیاهو پیش از این نیز روز یکشنبه ۱۰ دسامبر پس از دیدار با امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه در پاریس گفته بود:« فلسطینی‌ها هر چه سریع‌تر با این "واقعیت" کنار بیایند که بیت‌المقدس پایتخت اسرائیل است، صلح زودتر حاصل خواهد شد»! او در مورد بیت المقدس گفت که این شهر برای سه هزار سال پایتخت اسرائیل بوده و «هرگز پایتخت هیچ مردم دیگری نبوده است»! نتانیاهو همچنین گفت که تلاش ها برای انکار «ارتباط هزار ساله ای مردمان یهودی با بیت المقدس... بی معنی» است.

او گفت: «می توانید این موضوع را در یک کتاب خیلی خوب به اسم کتاب مقدس بخوانید. می شود در منابع بعد از کتاب مقدس هم آن را خواند. می شود آن را در تاریخ جوامع یهودی در سراسر تاریخ تبعید این ملت خواند.... اگر پایتخت اسرائیل بیت المقدس (اورشلیم) نیست پس کجاست؟».

به گزارش ایمنا ، موقعیت بیت‌المقدس از سال 1967، در کانون مناقشه اسرائیل با فلسطینی‌ها قرار دارد. اسرائیل در جنگ ژوئن ۱۹۶۷ (جنگ شش روزه) شرق بیت‌المقدس را از اردن گرفت و در دهه ۱۹۸۰ میلادی «یکپارچه» و پایتخت بودن آنرا رسما به قانون اساسی خود اضافه کرد که اعتراضات دیپلماتیک گسترده‌ای در پی داشت. اما بنابر قوانین بین‌المللی و پنج دهه موضع رسمی دولت‌های آمریکا، شرق بیت‌المقدس از سرزمین‌های اشغالی محسوب می‌شود. فلسطینیان شرق بیت‌المقدس را برای پایتخت کشور مستقل آینده خود در نظر دارند. براساس پیمان صلح ۱۹۹۳ میان دو طرف، موقعیت نهایی شهر باید در مراحل نهایی مذاکرات صلح تعیین شود.

از زمان اعلام تصمیم ترامپ در رابطه با به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل و انتقال سفارت خود به بیت المقدس، سران بسیاری از کشورهای اسلامی و غیر اسلامی، مخالفت خود را با این تصمیم اعلام کرده اند. بسیاری از رهبران اروپایی نیز مخالفت خود را با این تصمیم اعلام کرده اند، از جمله امانوئل مکرون در دیدار روز یکشنبه خود رهبران اسرائیل را به انجام اقدامات شجاعانه برای از سر گرفتن روند صلح با فلسطینیان فراخواند. او از آقای نتانیاهو خواست که ساخت شهرک‌های یهودی‌نشین در اراضی فلسطینیان را متوقف کند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار