اصفهان در محک ترازوی توریسم ورزشی

شهر اصفهان در آذرماه گذشته میزبان دو رویداد کشتی بود؛ البته با تفاوت های بسیار. نخستین میزبانی به مسابقات کشتی آزاد گروه «ج» کشور باز می گشت که در همان نخستین روزهای ماه جاری برگزار شد و با قهرمانی اصفهان به پایان رسید.

امیر حسین احتشامی - اصفهان امروز : شهر اصفهان در آذرماه گذشته میزبان دو رویداد کشتی بود؛ البته با تفاوت های بسیار. نخستین میزبانی به مسابقات کشتی آزاد گروه «ج» کشور باز می گشت که در همان نخستین روزهای ماه جاری برگزار شد و با قهرمانی اصفهان به پایان رسید. رقابت‌هایی که در آن 13 استان کشور حضور داشتند و البته از شیوه گروه بندی رقابت ها مشخص بود این مسابقات میان استان های تیم های درجه چندم کشتی ایران برگزار می شود. این مسابقات در سالن پیروزی و در میان استقبال نه چندان گرم مردم شهر خاتمه یافت. اما دومین رویدادی که در روزهای پایانی هفته گذشته برگزار و به پایان رسید با اتفاق نخست تفاوت هایی اساسی داشت. رقابت های کشتی فرنگی باشگاههای جهان با شرکت 10 تیم خارجی و سه تیم داخلی ورزش اصفهان را به تکاپویی جدی وادار کرده بود. مسابقاتی بسیار نوپا که پایتخت نشینان یک هفته پیش تر با میزبانی کشتی آزاد جام باشگاه‌های جهان کلید زده بودند و این بار باید اصفهان در میزبانی از اعتبار نام ایران دفاع می کرد. به طور طبیعی برگزاری چنین رقابت‌هایی نیاز به پشتیبانی ارگان یا سازمان هایی داشت که از نظر هزینه بتوانند مسابقاتی در چنین سطحی را پوشش دهند و شهرادی اصفهانی متولی اصلی برگزاری این مسابقات شد. اداره کل ورزش و جوانان استان با همراهی هیئت کشتی اصفهان هم به عنوان دوبازوی شهرداری وارد میدان شدند تا جام کشتی فرنگی باشگاه های جهان به شکل آبرومندی برگزار شود. سالن 25 آبان اصفهان که در چندصدمتری ورزشگاه نقش جهان واقع شده است هم برای میزبانی از این رویداد بزرگ در نظر گرفته و تجهیز شد. مسابقات هم در دو روز پایانی هفته گذشته برگزار و با قهرمانی تیم بیمه رازی اصفهان به پایان رسید. سطح فنی این مسابقات هم نه آنچنان بالا بود که بتوان آن را در اندازه های مسابقات جهانی ارزیابی کرد و نه آنقدر نازل که نمره مردودی به این رقابت ها داد. اما آنچه بیش از همه چیز به چشم آمد تلاش برگزار کنندگان مسابقات برای میزبانی شکیل از این رقابت ها بود و بر همین اساس همه چیز به صحنه آرایی داخل سالن و الگو برداری از مسابقات جهانی باز می گشت. اما آنچه از آن غفلت شده بود فضای بیرونی ورزشگاه 25 آبان بود که همچنان در محاصره بیابان های پر خاک اطراف قرار دارد و بدون شک از چشم کشتی گیران خارجی شرکت کننده در این مسابقات دور نخواهد ماند. بی نظمی های ایجاد شده در هنگام توزیع جوایز و شلوغی غیر متعارف محوطه برگزاری مسابقات و مراسم پایانی هم همچون همیشه آزار دهنده بود. مشخص نشدن جایگاه ها و حضور افراد غیر متفرقه در جایی که نباید باشند را هم باید به این موارد اضافه کرد. اتفاقی که در تمام رویداد های ورزشی داخلی و بین المللی که کشورمان میزبانی می‌کند، دیده می شود، این رقابت ها هم مستثنا از آن نبود.

گردشگری ورزشی در اصفهان جان می گرد

حضور 10 تیم خارجی ورزشی در اصفهان خود اتفاق منحصربه‌فردی است که اگر نگوییم بی‌سابقه اما رویدادی کم‌سابقه به‌حساب می‌آید. جدای از بحث ورزشی و رقابتی می‌توان به این اتفاق از دیدگاه گردشگری هم نگاه کرد. در همین مسابقات جام باشگاه‌های جهان هر تیم حداقل با 10 ورزشکار حضور پیداکرده بود که بیش از 100 ورزشکار، مربی، سرپرست و دیگر عوامل را شامل می‌شد که بدون شک چند روزی را میهمان اصفهانی بوده‌اند و از نقاط دیدنی شهر بازدید کرده‌اند. اما آیا این حجم ناچیز می‌تواند زمینه‌ساز رشد صنعت گردشگری ورزشی به اصفهان شود؟! پاسخ به این پرسش بسیار دشوار است؛ چراکه آماری از تعداد گردشگران ورزشی که وارد اصفهان می‌شوند در دست است و از همه مهمتر اینکه رقابت‌هایی این‌چنینی شاید هرچند سال یک‌بار در اصفهان برگزار شود و این اتفاقات ورزشی بسیار محدود، تنها در صورتی به تغییر و تحولی بزرگ می‌انجامد که تداوم داشته باشد و با رشدی پلکانی ابعاد بسیار وسیع‌تری به خود بگیرد. در این میان قدرت ا... نوروزی شهردار اصفهان هم بر همین موضوع تأکید می‌کند و هدف از میزبانی چنین رقابت‌هایی را کمک به گسترش گردشگری ورزشی در شهر اصفهان قلمداد می‌کند. نوروزی امیدوار است برگزاری چنین رقابت‌هایی باب گردشگری ورزشی را در اصفهان باز کند. حال چشم‌انتظار آینده نشست و دید آیا میزبانی کشتی فرنگی جام باشگاه‌هایی جهان و مسابقات دیگر ازاین‌دست که به ظاهر در دستور کار شهرداری اصفهان قرار دارد تا چه اندازه‌ای به تحرک در صنعت گردشگری ورزشی اصفهان می‌انجامد؟!

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار