وجود مدرسه‌های کپری در اصفهان

تشکیل شوراهای آموزش‌وپرورش به بیست‌وچهار سال پیش برمی‌گردد. وقتی‌که در 29 دی‌ماه سال 1372 قانون تشکیل شوراهای آموزش‌وپرورش در استان‌ها، شهرستان‌ها و مناطق کشور در مجلس تصویب ‌شد و به تأیید شورای نگهبان نیز ‌رسید. از آن سال به بعد این شوراها طبق دستور‌العمل خود موظف بودند تا به‌منظور تحقق مشارکت و نظارت مردم در امر آموزش‌وپرورش و بهره‌گیری از کلیه منابع و امکانات، جهت تأسیس، توسعه و تجهیز فضاهای آموزشی و پرورشی و تسهیل در فعالیت‌های اجرایی آموزش‌وپرورش تلاش کنند.

مسعود زرفشانی - اصفهان امروز: تشکیل شوراهای آموزش‌وپرورش به بیست‌وچهار سال پیش برمی‌گردد. وقتی‌که در 29 دی‌ماه سال 1372 قانون تشکیل شوراهای آموزش‌وپرورش در استان‌ها، شهرستان‌ها و مناطق کشور در مجلس تصویب ‌شد و به تأیید شورای نگهبان نیز ‌رسید. از آن سال به بعد این شوراها طبق دستور‌العمل خود موظف بودند تا به‌منظور تحقق مشارکت و نظارت مردم در امر آموزش‌وپرورش و بهره‌گیری از کلیه منابع و امکانات، جهت تأسیس، توسعه و تجهیز فضاهای آموزشی و پرورشی و تسهیل در فعالیت‌های اجرایی آموزش‌وپرورش تلاش کنند.

حال آموزش‌وپرورش استان اصفهان توانسته بر اساس فعالیت‌های خود در سال‌های 95 و 96 رتبه نخست در بین این شوراها در سطح کشور را کسب کند و به همین منظور نیز روز گذشته همایش سراسری شوراهای آموزش‌وپرورش استان اصفهان را برگزار کرد. همایشی که در آن استاندار اصفهان ادعا کرد که هنوز در استان اصفهان مدرسه کپری و کانکسی وجود دارد.

60 درصد بودجه استان اصفهان به آموزش و پرورش اختصاص دارد

استاندار اصفهان در این همایش همچنین اظهار کرد: امروز بیشترین وابستگی به درآمدهای نفتی را داریم و این مطلوب نیست و همچنان به درآمدهای نفتی وابستگی 100 درصدی داریم؛ همچنین باید بگویم 60 درصد بودجه استان، متعلق به آموزش‌وپرورش است و دولت نیز امسال پیش‌بینی‌هایی کرده است که در بعضی موارد با افزایش قیمت‌ها، افزایش درآمدی داشته باشد که با بررسی‌های صورت گرفته در مجلس، این مقادیر در حال کم شدن است. محسن مهرعلیزاده بابیان این‌که چین و ژاپن کشورهایی توسعه‌یافته‌اند، بیان کرد: دریا نقطه صادرات و واردات کالا است و حمل‌ونقل دریایی نیز بسیار ارزان است و این توسعه از طریق دریا رخ‌داده است و بندرهای این کشورها از مرکز آن‌ها توسعه‌یافته‌تر است اما در ایران، همه‌چیز از تهران آغاز می‌شود. استاندار اصفهان بابیان این‌که استان‌هایی که به مرکز کشور نزدیک‌ترند، آبادتر نیز هستند، عنوان کرد: تا چه زمانی می‌توانیم این وابستگی به مرکز را ادامه دهیم و باید به نقطه‌ای برسیم که این وابستگی را قطع کنیم و تحرکی به خود بدهیم، از بدو پیروزی انقلاب اسلامی نیز همیشه این موضوع مطرح بوده است و در اندیشه‌های امام راحل(ره)، رهبر معظم انقلاب و برنامه همه دولت‌ها، کاهش وابستگی درآمدی به نفت مطرح بوده است. وی ادامه داد: نگاه به مرکز در تأمین هر آنچه فکر می‌کنیم، نگاه صحیحی نیست و این نگاه باید تغییر کند و یکی از هدف‌هایی که مدنظر دارم این است که این تفکر نگاه به مرکز را عوض کنیم. مهرعلیزاده بابیان این‌که دغدغه رهبر معظم انقلاب، مشارکت دادن مردم در اداره کردن مسئله آموزش‌وپرورش در ابعاد مختلف بوده است، مطرح کرد: این مشارکت تنها در مسائل مالی نیست بلکه در مسائل فکری و مشورتی نیز باید مردم را مشارکت داد و یکی از مأموریت‌های اصلی ما نیز باید همین باشد. وی بابیان این‌که وقتی از تهران به اصفهان نگاه می‌کردیم این استان را یک استان پیشرفته و صنعتی برآورد می‌کردیم، تصریح کرد: در اصفهان انتظار مدارس کپری نداشتیم اما وقتی به اصفهان آمدم متوجه شدم در برخی نقاط اصفهان هم چنان مدارس کپری و آفتابی وجود دارد. رئیس شورای آموزش‌وپرورش استان اصفهان بابیان این‌که شیوه نظارتی و کنترلی در کشور بسیار قوی است اما ایراد آن این است که کار انجام‌شده را کنترل می‌کنند و اگر کاری را انجام ندهیم نهادهای نظارتی نیز ایراد نمی‌گیرند، از کم‌کاری در جایگزینی مدارس به‌جای کلاس‌های کپری گلایه کرد. وی بابیان این‌که 250 میلیارد تومان برای سال 97 کسری بودجه در اصفهان داریم، خاطرنشان کرد: سازوکارهایی باید تدوین‌ شودکه بار کمی و کیفی آموزش‌وپرورش را بر عهده مردم بگذاریم و مشارکت دادن مردم در مسائل، سبب خشنودی مردم می‌شود. مهرعلیزاده بابیان این‌که باید برای مشارکت مردم چارچوب معین تدوین شود، یادآوری کرد: باید با یک زمان‌بندی پنج ساله، یکی از شهرهای استان اصفهان را به‌عنوان شهری که آموزش‌وپرورش آن با مشارکت صددرصدی مردم اداره شده، معرفی کنیم. وی بابیان این‌که میزان بیکاری در کاشان صفر است، تأکید کرد: در شهرستان‌های آران و بیدگل و کاشان نه‌تنها بیکاری وجود ندارد بلکه از سایر نقاط نیز نیروی کار وارد می‌کنند و چنین شهرهایی قابلیت این را دارد که مشارکت مردم در آموزش‌وپرورش نیز صددرصدی باشد. استاندار اصفهان بابیان این‌که در بخش‌های پرورشی و تربیتی دانش‌آموزان کم‌کاری شده است، تصریح کرد: دانش‌آموز باید بداند اعتراض کردن و از حق خود دفاع کردن به چه معنی است و چه جایی باید توانایی نه گفتن را داشته باشد و معلم‌های خود را در این زمینه توانمند کنیم. وی بابیان این‌که 60 درصد بودجه جاری استان هزینه آموزش‌وپرورش می‌شود، ادامه داد: معلمان و مدل رفتاری و گفتاری آن‌ها در دانش‌آموزان به‌شدت تأثیرگذار است، رشد کمی آمارها رشد خوبی است اما در رشد کیفی و ارزیابی آن‌ها نقص‌هایی وجود دارد. رئیس شورای آموزش‌وپرورش استان اصفهان در پایان گفت: افزایش سطح مشارکت مردم و استقلال همه‌جانبه اعم از ملی، برنامه‌ریزی و نظارت در شهرستان‌های مختلف و تلاش برای نبودن کلاس‌های کپری از مهمترین وظایف شورای آموزش‌وپرورش استان اصفهان خواهد بود و اگر شبانه‌روز برای این مردم دوندگی کنیم بازهم کم است.

یک سوم مدارس استان اصفهان فرسوده هستند

سرپرست اداره کل آموزش‌وپرورش استان اصفهان نیز در این همایش گفت: علیرغم کارهای خوب خیرین مدرسه‌ساز در استان اصفهان، اما هنوز حدود یک‌سوم مدارس ما یا تخریبی هستند یا نیاز به مقاوم‌سازی دارند. محمدجواد احمدی اضهار داست: ثروتمندترین فرد جهان کسی است که اندیشه دارد و شهر اول دنیا، شهری است که دانایی دارد. وی بابیان اینکه آموزش‌وپرورش معدن رشد دانایی است، افزود: هدف اصلی ما هم همین رشد دانایی است و هر چیزی دیگری در حاشیه قرار می‌گیرد و برای کمک به این هدف است. وی با اشاره به هفته شوراها که از 24 تا 30 دی‌ماه است، اظهار داشت: در 24 دی‌ماه سال 57 که امام خمینی (ره) دستور تشکیل شورای انقلاب را دادند، کار انقلاب با شورا و مشورت شروع شد. احمدی ادامه داد: به تعبیر امام علی(ع) هیچ پشتیبانی محکمتر از مشورت نیست و ما هم امروز می‌گوییم در مدیریت مشارکتی یعنی شما حرف بزنید تا ما عمل کنیم. به‌علاوه اینکه در کار مشورتی به خاطر هم‌اندیشی و همگرایی اندیشه‌ها، زایش تفکر به وجود می‌آید و کار را جلو می‌برد. سرپرست اداره کل آموزش‌وپرورش استان اصفهان بابیان اینکه آموزش‌وپرورش، گسترده‌ترین نهاد اجتماعی است، افزود: این نهاد به راه‌های گوناگون با خانواده‌ها ارتباط دارد. همچنین آموزش‌وپرورش سازمانی است که پرچم‌دار جمهوری اسلامی در هر شهر و روستایی است. وی گفت: منهای نگاه سیاسی، آموزش‌وپرورش تنها سازمانی است که مردم طعم خوش‌خدمت را در آن چشیده‌اند. احمدی همچنین با اشاره به آمار آموزشی در سطح استان اصفهان، بیان کرد: در حال حاضر در استان حدود 850 هزار دانش‌آموز در 5 هزار مدرسه و 41 ناحیه آموزش‌وپرورش تحصیل می‌کنند. همچنین حدود 80 هزار نفر فرهنگی در سطح استان اصفهان یا در حال کار هستند یا بازنشسته شده‌اند. وی افزود: متأسفانه هنوز مدارسی داریم که زیر 5 نفر هستند و گاهی تنها یک معلم و دو دانش‌آموز هستند که ما وظیفه خود می‌دانیم به آنها هم رسیدگی کنیم. این یعنی رعایت عدالت در آموزش‌وپرورش. سرپرست اداره کل آموزش‌وپرورش استان اصفهان تصریح کرد: باوجود کارهای خوب خیران مدرسه‌ساز در استان اصفهان، اما هنوز حدود یک‌سوم مدارس ما یا تخریبی هستند یا نیاز به مقاوم‌سازی دارند. وی در ادامه صحبت‌های خود با انتقاد از نحوه اجرای سند بنیادین آموزش‌وپرورش، عملیات طرح شش-سه-سه در مدارس را شتاب‌زده عنوان کرد و گفت: متأسفانه این طرح وقتی در دولت دهم شروع شد، از همان ابتدا شتاب‌زده شروع شد و همچنان مشکلات زیادی دارد. این در حالی است که رهبری در همان سند تحول بنیادین آموزش و پروش تأکید کرده بودند که از شتاب‌زدگی پرهیز کنند. احمدی ادامه داد: به خاطر آماده نبودن فضا و محتوا، مشکلاتی همچون عدم جذب نیروی جدید و عدم پرداخت به‌موقع حقوق معلمان پیش‌آمده است. سرپرست اداره کل آموزش‌وپرورش استان اصفهان همچنین با اشاره به شوراهای آموزش‌وپرورش و رسالت‌ آنها، گفت: هدف شوراهای آموزش‌وپرورش نباید تنها مسائل مالی و امکاناتی باشد. هرچند وضعیت فعلی اقتصادی ما را به این سمت می‌برد که مسائل مالی را در اولویت قرار دهیم. وی ادامه داد: به‌هرحال باوجود تمامی مشکلات، استان اصفهان توانست رتبه نخست در بحث شوراهای آموزش‌وپرورش در سطح کشور کسب کند.

ارسال نظر