ماهی به آب زنده است، تئاتر به حمایت

یک کارگردان و بازیگر تئاتر گفت: متاسفانه تئاتر همیشه مخاطب خاص خود را داشته است و هنوز برای رسیدن به عمومیت فاصله بسیار داریم. این یکی از مشکلاتی است که بازیگران و دیگر افراد فعال در تئاتر معمولا با آن مواجه اند. تئاتری ها کارشان را به سختی به اجرا می رسانند و سپس باید برای کشاندن مخاطب به سالن دوندگی کنند.

یک کارگردان و بازیگر تئاتر گفت: متاسفانه تئاتر همیشه مخاطب خاص خود را داشته است و هنوز برای رسیدن به عمومیت فاصله بسیار داریم. این یکی از مشکلاتی است که بازیگران و دیگر افراد فعال در تئاتر معمولا با آن مواجه اند. تئاتری ها کارشان را به سختی به اجرا می رسانند و سپس باید برای کشاندن مخاطب به سالن دوندگی کنند.
آذر بهارلو در گفت و گو با خبرنگار ایسنا ـ منطقه اصفهان اظهار کرد: از وقتی به یاد دارم تئاتر در ایران فقط در پایتخت حرف اول را می زند. قطعا اگر به نیروهای تئاتر شهرستان بها بدهند به طرز شگفت آوری معجزه می کنند، اما گویا داستان محدودیت و کمبود امکانات همیشه در شهرستان ها قرار است ادامه داشته باشد.
نمایشنامه ای که در اصفهان ممیزی می خورد، در تهران اجرا می شود
وی در خصوص تئاتر اصفهان افزود: در درجه اول افرادی متن ها را بازخوانی می کنند و به خیلی از متن ها به دلایل ممیزی و ارشادی اجازه کار داده نمی شود. شاید سال ها داغ، کار کردن یک متن به دل یک کارگردان بماند، چرا که معمولا با متن های اجتماعی تلخ مخالفت می شود و نمی توان آنها را از فیلتر ارشاد عبور داد. این در حالی است که این قضیه فقط در اصفهان به چشم می خورد. همان نمایشنامه ای که در اصفهان ممیزی های فراوان می خورد، در تهران و حتی دیگر شهرستان ها به راحتی کار می شوند.
این بازیگر و کارگردان تئاتر تصریح کرد: در تهران هیچ گونه محدودیتی در انتخاب متن وجود ندارد و دست بازیگر و کارگردان برای هر کاری باز است. اما در اصفهان بیش از حد مته به خشخاش می گذارند و هرگز در اصفهان کار راحتی نداریم. در تهران سالن و پلاتوهای زیادی برای تمرین وجود دارد. هرچند آنجا هم مشکلات خودش را دارد، اما در اصفهان سالن های محل تمرین و اجرا بسیار کم است و گاها دور هستند.
ماهی به آب زنده است، تئاتر به حمایت
وی با بیان اینکه همان طور که ماهی به آب زنده است، تئاتری به حمایت، اظهار کرد: متاسفانه تئاتر همیشه مخاطب خاص خود را داشته است و هنوز مانده تا به عمومیت برسد. این یکی از مشکلاتی است که بچه های تئاتر معمولا با آن مواجه اند. تئاتری ها کارشان را به هزار زحمت به اجرا می رسانند و سپس باید برای کشاندن مخاطب به سالن دوندگی کنند.
این بازیگر تئاتر اظهار کرد: ارگان ها تنها با عده ای خاص قراردادهایی خوب می بندند و بقیه باید متکی به اسپانسر یا بلیط فروشی باشند. ای کاش بیشتر به بچه های تئاتر که واقعا مظلوم واقع شده اند اهمیت داده می شد تا بیش تر تشویق و ترغیب شوند.
بهارلو با بیان اینکه گمان نمی کنم در مورد کسب درآمد کسی رضایت داشته باشد، خاطرنشان کرد: بهتر است در موردش حرفی نزنیم. ای‌کاش ها در این مورد زیادند و در کلام نمی گنجند.

ارسال نظر