نیم‌قرن حیات سبز ذوب‌آهن اصفهان بلوغ صنعت کشور را به ارمغان آورد

مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان در خصوص گرامیداشت پنجاهمین سال تأسیس این شرکت گفت : خوشحالم که 50 سال از تأسيس فولاد در ايران گذشت. با راه‌اندازی ذوب‌آهن ، صنعت وارد کشور شد و در واقع نیم‌قرن حیات سبز ذوب‌آهن اصفهان بلوغ صنعت کشور را به ارمغان آورد.

اصفهان امروز: مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان در خصوص گرامیداشت پنجاهمین سال تأسیس این شرکت گفت : خوشحالم که 50 سال از تأسيس فولاد در ايران گذشت. با راه‌اندازی ذوب‌آهن ، صنعت وارد کشور شد و در واقع نیم‌قرن حیات سبز ذوب‌آهن اصفهان بلوغ صنعت کشور را به ارمغان آورد.
احمد صادقی ادامه داد: این شرکت که در 23 اسفند 1346 تأسیس آن آغاز شد ، در سال 1350 نخستین ذوب را در میان اشتیاق مردم به منصه ظهور رساند و تا سال 96 بیش از 72 میلیون تن محصول نهایی تولید کرد که 7 میلیون تن از این محصول به اعتبار کیفیت بی‌همتای آن ، صادر شده است .

مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان گفت: ذوب‌آهن با این پیشینه قوی، توانايي آن را دارد که سرآمد صنایع فولاد کشور باشد . چراکه تجربه گران‌بهایی در این شرکت وجود دارد و کارشناسان ما از ساير واحدهاي توليد فولاد توانمندترند و ما می‌توانیم بناي ايجاد دانش فني فولاد بومي را پایه‌ریزی کنيم کما اينکه مدتي هم هست که شروع کرده‌ایم ولي اين کافي نيست و بايد بيشتر و عمیق‌تر روي آن کار کرد.

وی بیان کرد: ذوب‌آهن باید توسعه را با توان خود انجام دهد . در این راستا طرح قائم را ساختيم که اين باور در کارکنان ايجاد شود. البته ذوب‌آهن به آهن اسفنجي نياز داشت. کما اينکه امروز هم ذوب‌آهن از آن استفاده می‌کند و باعث اقتصادي شدن کارخانه می‌شود. اخيراً هم تصميم گرفته‌ایم کنورتور 4 را که در برنامه داريم خودمان بسازيم. مهندسي آن را خودمان شروع کرده‌ایم. کارهاي طراحي آن تمام شده است و ساخت آن به‌زودی شروع می‌شود. بعضي از تجهيزات آن طبيعي است که توان داخلي ذوب‌آهن نيست مثل تجهيزات برقي و موتورها.

صادقی اضافه کرد: مجدداً پنجاهمين سال را به همه دوستان فولادگر کشور و ملت ايران تبريک ميگويم. براي ملت ايران روز دل نشيني بوده است. دنيا بخواهد و نخواهد، صنعتي شده‌ایم. ما خيلي چيزها را در کشور می‌سازیم يک زماني می‌گفتند اگر کشوري بتواند هواپيما بسازد، اتومبيل بسازد يک کشور صنعتي شده است . ما امروز فراتر از هواپيما و اتومبيل، رفته‌ايم، هواپيماي جنگي می‌سازیم. طرح ملي اتومبيل داريم. در صنعت موشکي و فضايي پيشرفت کرده‌ایم. ماهواره به فضا می‌فرستیم. اين نشان‌دهنده آن است که ما کشوري صنعتي شده‌ایم.

وی ادامه داد: آغاز صنعتي شدن با تأسيس کارخانه ذوب‌آهن بوده است و ذوب‌آهن اين نقش را واقعاً در کشور داشت ولي متأسفانه خود ذوب‌آهن بهره‌ای نبرد يعني ذوب‌آهن باعث شد که امروز کشور بتواند موشک بسازد ولي خودش نمی‌تواند تجهيزات خود را بسازد. اين ضعفي است که من را ناراحت می‌کند.

مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان افزود: ذوب‌آهن در دوره بسيار کوتاهي ساخته شد درحالی‌که زير بنايي براي اجراي پروژه نداشتيم. نهادهاي مختلفي در کشور ايجاد شد. راه‌آهن ايجاد شد. خط لوله گاز به اصفهان کشيده شد. دوستان زيادي در مجموعه ذوب‌آهن زحمت کشيدند و مرارت‌های زيادي کشيدند. قدرداني و تشكر خود را از همه‌کسانی که در مجموعه فولاد کشور فعاليت داشتند بيان می‌کنم.

وی تأکید کرد: تمام واحدهاي خصوصي منشأ از ذوب‌آهن دارند. حتي کساني که سرمایه‌گذاری کردند، کارشناسان ذوب‌آهن را چه از قدیمی‌ها و چه افراد موجود به‌عنوان مشاور خود انتخاب کرده‌اند و امروز که ما بيش از 17 ميليون تن توليد داريم و ظرفيت حدود 30 ميليون فولاد در کشور داريم همه نتيجه تلاش‌ها و تخصص‌های کارکنان ذوب‌آهن است که از خود بروز داده‌اند. ذوب‌آهن به همه کشور سرويس داده است. ذوب‌آهن به‌عنوان نخستین واحد توليد فولاد کشور بايد سرآمد فولاد باشد. قصه‌هایی ناگفتني در ذوب‌آهن است که در دلمان باقی‌مانده است. اين قصه‌ها و غم‌هایی که در حاشيه ذوب‌آهن است رفع شود و يک روزي ذوب‌آهن بتواند روي پاي خود بايستد و آن چيزي را که از او انتظار هست از خود بروز دهد. به ظرفیت‌های بالا برسد و براي کشور به‌عنوان يک واحد اقتصادي ارزشمند کماکان به فعاليت خود ادامه دهد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار