سالم‌ترین برنامه رژیمی برای مبتلایان به آسم

اگرچه هنوز رابطه هیچ رژیم غذایی خاصی در افزایش یا کاهش حملات آسم شناخته نشده است، اما مواد تشکیل دهنده برخی رژیم های غذایی ممکن است علائم شما را در صورتی که مبتلا به این بیماری باشید بدتر کند و این در حالی است که برخی رژیم های دیگر اثر معکوس دارند و منجر به بهبود علائم می شوند.

سالم‌ترین برنامه رژیمی برای مبتلایان به آسم


به گزارشایمنا، برای مبتلایان به آسم بسیار مهم است که وعده های غذایی خود را برای کنترل علائم بیماری شان، با پزشک چک کنند:

پر کردن بشقاب غذایی با میوه ها و سبزیجات: میوه ها و سبزیجات سرشار از آنتی اکسیدان هایی مانند بتاکاروتن، ویتامین ث و ویتامینEEهستند و مصرف منظم آنها با کاهش تورم و سوزش ریه مرتبط است. علاوه بر این میوه ها و سبزیجات کم کالری هستند و می توانید به منظور کاهش وزن و حفظ وزن در محدوده سالم آنها را مصرف کنید. چون چاقی و افزایش وزن خود عاملی برای تشدید علائم آسم محسوب می شود.

دریافت دوز کافی از لبنیات: بر خلاف باور عموم، لبنیات منجر به تشدید علائم آسم نمی شود. مطالعات مختلفی حکایت است مصرف شیر و کاهش خطر ابتلا به آسم دارند. علاوه بر این ویتامین دی موجود در شیر و سایر محصولات لبنی و همچنین ماهی قزل آلا و تخم مرغ، به بهبود علائم آسم کمک می کند. حتی صرف چند دقیقه زیر نور آفتاب نیز می تواند ویتامین دی بدن را به اندازه کافی در طی روز تامین کند.

دور ماندن از سولفیت: سولفیت یک ماده شیمیایی است که به عنوان نگهدارنده برای جلوگیری از تغییر رنگ غذاها و نوشیدنی ها استفاده می شود. در افراد مبتلا به آسم متوسط تا شدید، این ماده شیمیایی می تواند منجر به تشدید علائم شود. سولفیت همچنین در ترشی، میوه های خشک، میگوی منجمد و دیگر مواد غذایی نیز ممکن است به کار گرفته شود.

دریافت کافی ویتامین ب ۱۲: ویتامین ب ۱۲ اگر به مقدار زیاد دریافت شود می ‌تواند واکنش های مربوط به بیماری آسم را در کسانی که به مواد غذایی حاوی سولفیت ها حساسیت دارند، کاهش دهد. منابع ویتامین ب ۱۲۲ عبارتند از: تمام غذاهای حیوانی مثل گوشت، شیر، فرآورده‌ های لبنی، ماهی، تخم مرغ و همچنین غذاهای غنی شده با این ویتامین مثل غلات صبحانه، عصاره مخمر و بعضی از جلبک ها مثل جلبک دریایی.

محدود کردن مصرف سدیم: اگر شما به مدت طولانی از کورتون ها(قرص های استروئیدی) برای کنترل آسم استفاده می‌ کنید، به منظور پیشگیری از اثرات جانبی این داروها، مصرف نمک و مواد غذایی غنی از نمک (سدیم) را محدود کنید و همچنین مقدار کلسترول و چربی دریافتی رژیم خود را کاهش دهید. کورتون ها باعث نگهداری نمک در بدن شده و چربی خون را بالا می ‌برند.

اجتناب از پرخوری: پر شدن معده در مبتلایان به آسم باعث تنگی نفس می شود زیرا دیافراگم در این هنگام به خوبی کار نخواهد کرد. پس به بیماران مصرف وعده های غذایی کوچکتر پیشنهاد می شود. محدود کردن مواد غذایی نفخ آور مانند لوبیا، سبزیجاتی مانند کلم بروکلی، کلم بروکسل و غذاهای پرادویه نیز توصیه می شود.

کنترل وزن: اگر اضافه وزن دارید بدانید که این عارضه آسم را در شما تشدید می کند. حتی از دست دادن چند پوند وزن می تواند علائم شما را بهبود بخشد. با پزشک تان در مورد بهترین برنامه های کنترل وزن صحبت کنید و آن را در درازمدت حفظ نمایید.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار