نیکی هیلی: ایران و روسیه در سوریه نقش دارند

نماینده آمریکا در سازمان ملل با تکرار ادعاها درباره آن چه حمله شیمیایی اخیر در سوریه عنوان شده، ایران و روسیه را برای حمایت از رییس‌جمهور سوریه مقصر دانست.

نماینده آمریکا در سازمان ملل با تکرار ادعاها درباره آن چه حمله شیمیایی اخیر در سوریه عنوان شده، ایران و روسیه را برای حمایت از رییس‌جمهور سوریه مقصر دانست.

به گزارش ایسنا به نوشته نشریه پولیتیکو، نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل در نشست فوری شورای امنیت سازمان ملل درباره سوریه، ادعاها درباره آن‌چه حمله شیمیایی اخیر در شهر دوما عنوان شده را تکرار کرد و مدعی شد که بشار اسد رییس‌جمهور سوریه مسئول این کشتارها است.

هیلی با مقصر دانستن ایران و روسیه به دلیل حمایت از اسد، گفت که آمریکا یک پاسخ قاطع به این حمله خواهد داد.

وی گفت: من می‌توانم اسامی این کشتار و رنجی که ایجاد کرده را به شورا نشان دهم اما فایده آن چیست، کسی که مقصر این حملات بوده وجدان ندارد.

نماینده آمریکا در سازمان ملل در ادامه ادعاهای بی‌اساس و جهت‌دار خود، گفت که دست‌های روسیه آغشته به خون کودکان سوری است در حالیکه از دیدن این تصاویر قربانیان شرمنده نمی‌شود.

وی افزود: ما نباید نقش ایران و روسیه برای جرات دادن به حکومت اسد برای انجام این حمله مرگبار را نادیده بگیریم.

پیش از این دونالد ترامپ رییس‌جمهور آمریکا با انتشار پیامی در صفحه توئیتر خود مدعی شد که بشار اسد مسئول حمله شیمیایی اخیر در سوریه است و ایران و روسیه به دلیل حمایت از وی مقصر هستند.

به گزارش ایسنا، در روزهای اخیر برخی رسانه‌های بین‌المللی و مقامات آمریکایی مدعی شدند که ارتش سوریه در شهر دوما از تسلیحات شیمیایی علیه غیرنظامیان استفاده کرده است. این ادعاها در حالی مطرح می شود که تاکنون هیچ گاه ثابت نشده دولت سوریه از سلاح‌های شیمیایی در جنگ داخلی این کشور استفاده کرده باشد.

همچنین مقامات کشورمان در واکنش به این ادعاها تاکید می‌کنند که این گروه‌های تروریستی هستند که در سوریه از تسلیحات شیمیایی استفاده می‌کنند چراکه دولت سوریه در سال 2011 به‌طور کامل خاع سلاح شیمیایی شده است.

در همین راستا محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان روز سه‌شنبه در هنگام ورود به برزیل در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی در ارتباط با مباحث منتشر شده در مورد استفاده از سلاح شیمیایی از سوی دولت سوریه علیه مخالفانش و اتهامات ترامپ به ایران در این ارتباط و همچنین حملات روز گذشته رژیم صهیونیستی به یک پایگاه هوایی در سوریه ، تصریح کرد: همانطور که میدانید ایران مواضع صریحی علیه سلاح شیمیایی دارد و ما از ابتدا هرگونه استفاده سلاح شیمیایی از سوی هر کس علیه هر کس را محکوم کرده و می کنیم.

وی با بیان اینکه به نظر می‌رسد دولت آمریکا به دنبال بهانه‌جویی برای مداخله است، اظهار کرد: وضعیت تروریست های مورد حمایت آمریکا در سوریه وضعیت خوبی نیست. آنها هر روز دچار شکست های جدید می شوند. آمریکا و اسرائیل در مراحل مختلف برای دادن روحیه به تروریستها در سوریه وارد میدان شده‌اند و حملات اخیر صهیونیست‌ها به سوریه که در گذشته نیز سابقه داشته است، در همین چارچوب است. هر موقع که تروریست ها با شکست روبرو می شوند، رژیم صهیونیستی اقدام به انجام عملیات می کند.

این دیپلمات عالیرتبه کشورمان تاکید کرد: اطلاعات موثقی در دست است که آمریکایی‌ها تروریستهای داعش را به مناطق دیگر منتقل می کنند تا از سرمایه‌گذاری خطرناکی که در سوریه کرده‌اند بتوانند در سایر مناطق استفاده کنند و این نوع سیاستها عواقب خطرناکی برای صلح و امنیت منطقه و عرصه بین‌الملل و حتی آمریکا به همراه خواهد داشت.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار