عفونت‌های باکتریایی نخستین ارمغان خالکوبی

خالکوبی یا تاتو به معنی ایجاد نقوش دائمی روی پوست گفته می شود، رصد فضای مجازی بیانگر این است که این عمل در ایران نیز مورد استقبال برخی جوانان است.

خالکوبی یا تاتو به معنی ایجاد نقوش دائمی روی پوست گفته می شود، رصد فضای مجازی بیانگر این است که این عمل در ایران نیز مورد استقبال برخی جوانان است.

به گزارش ایسنا، ایجاد تغییرات در فرم طبیعی بدن همواره دارای خطرات بهداشتی و در میان آنها خالکوبی رایج ترین و پر خطرترین است.

افرادی که اقدام به خالکوبی می‌کنند در معرض بیماری‌های قابل انتقال از راه خون بوده و سازمان انتقال خون ایران نیز تا یک سال مانع از ورود این افراد به چرخه اهدای خون می‌شود.

فرزام معماری، کارشناس ارشد میکروب شناسی در خصوص انواع اعمالی که با اهداف ایجاد تغییرات در وضعیت ظاهری بدن انجام می‌شود، گفت: این نوع اعمال در تقسیم بندی ساده در چهار گروه جای می گیرند ایجاد نقوش همانند تاتو و نگین گذاری روی بدن، افزودن بافت مانند ایمپلنت گذاری، تغییر بافت مانند سوراخ کردن یا شکافتن بافت هایی مثل لاله گوش یا زبان و برداشتن بافت هم نظیر قطع عضو و یا حذف چربی ها است.

وی با بیان اینکه در اعمالی که سبب تغییر در فرم طبیعی ظاهری می شود می توان نیات و دلایل مختلفی را جستجو کرد، ادامه داد: در رسومات پیشینیان خالکوبی بیشتر با هدف زیباتر شدن بانوان انجام شده است و میان مردان نیز شبه پهلوانان استقبال بیشتری از خالکوبیهای نواحی سینه و بازو داشته اند.

معماری به خالکوبی و ارتباط آن با ادیان نیز اشاره کرد و گفت: از دیدگاه اسلام هیچگاه خالکوبی روا و مجاز نبوده است اما مستنداتی تاریخی وجود دارد که این عمل میان مسیحیان عملی مذهبی شمرده شده است.

این کارشناس ارشد میکروب شناسی در خصوص نحوه انجام خالکوبی اظهار کرد: تمام روش‌های خالکوبی تهاجمی محسوب شده و طی آن پوست خراشیده و سوراخ و از رنگ‌هایی همچون جوهر، سرمه، خاکستر یا رنگ‌های شیمیایی برای ایجاد نقوش استفاده می شود.

تاتوکاران کاسبان تهدید کننده سلامت مردم

معماری از مراکز غیررسمی تاتو به نام کاسبان شبکه‌های اجتماعی که سلامت عمومی مردم را تهدید می‌کنند، یاد کرد و گفت: رنگ‌های غیر بهداشتی، سوزن‌های تاریخ مصرف گذشته یا تجهیزاتی که در شرایط غیر استریل نگهداری شده‌اند، تهدیدی جدی برای افرادی است که تمایل به انجام تاتو دارند.

وی عنوان کرد: افراد تاتوکار معمولا هیچ اطلاعی از روش های صحیح استریلیزاسیون، نحوه انتقال بیماری‌ها و چارچوب‌های حفاظت شخصی و ایمنی در برابر میکروب‌ها را ندارند.

معافیت‌های سازمان انتقال خون برای افراد دارای خالکوبی

وی از رعایت استانداردهای بین المللی انتخاب اهداکنندگان خون خبر دارد و گفت: از نگاه سازمان انتقال خون ایران انجام خالکوبی عملی با ریسک بیماری زایی بسیار بالا است، بنابراین سازمان انتقال خون داوطلبین اهدای خون که خالکوبی انجام داده باشند را به مدت یک سال از اهدای خون معاف می‌کند و این عمل بر اساس استانداردهای بین‌المللی انتخاب اهداکنندگان خون و با هدف تضمین کیفیت و سلامت خون‌های اهدایی مورد استفاده بیماران است.

وی با بیان اینکه تاتو از منظر پزشکی تنها برای پوشش یک جوشگاه غیرقابل درمان مجاز است، گفت: این اعمال توسط متخصصین پوست و مو و تنها در مراکز دارای مجوز از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی انجام شده و چنانچه چنین افرادی تمایل به اهدای خون داشته باشند، مدارک پزشکی آنها توسط پزشک بازبینی می‌شود.

عفونت‌های باکتریایی نخستین ارمغان خالکوبی است

وی از پوست به عنوان نخستین سد دفاعی بدن یاد کرد و افزود: عفونت‌های باکتریایی، ویروسی، قارچی و حتی واکنش‌های ناشی از تحریک سیستم ایمنی تنها جزیی از آسیب‌ها و تبعاتی است که سلامت فرد انجام دهنده تاتو را تهدید می‌کند.

معماری ادامه داد: رنگ‌هایی با ماندگاری بالا نه تنها از استاندارد خاصی پیروی نمی‌کنند، بلکه عموما به صورت غیر مجاز تولید، ترکیب و استفاده شده و چون از آنها برای چندین بار تاتو و چندین فرد استفاده می‌شود، می‌تواند به سادگی آلوده شود و این آلودگی را در خود نگهداشته و منتقل کند.

این کارشناس ارشد میکروب‌شناسی ادامه داد: تاتو ممکن است موجب عفونت باکتریایی استافیلوکوکی، انواع ضایعات و تب‌خال‌های پوستی و حتی مواردی از عفونت‌های مایکوباکتریوم شود و اگر تاتو کار به اصول بهداشتی توجه نکند، شاید تا آخر عمر مجبور به استفاده از دارو شوید.

مداخله تاتوکاران در امور پزشکی جرم است

معماری با بیان اینکه درد، تورم و چرک می‌تواند نشان دهنده آسیب به بافت پوست و عفونت شود، تصریح کرد: در صورت بروز این رخداد تنها پزشکان می‌توانند با معاینه و درمان روند عفونت زایی را کنترل کنند.

وی تاکید کرد: بعضا مشاهده شده که تاتوکاران در امور پزشکی مداخله کرده و برای درمان گرمی، چرک و تورم ناشی از عفونت ایجاد شده آنتی بیوتیک تجویز می‌کنند که خلاف قانون است و جرم تلقی می‌شود.

هپاتیت و ایدز همسایه های مراکز زیرزمینی تاتو

معماری گفت: در فضای مجازی به وفور کانال‌ها و درگاه هایی برای ارتباط مستقیم با این سوداگران وجود دارد که حتی در تبلغات غیر مجاز آنها نیز هیچ اسمی از رعایت بهداشت و تضمین سلامت بعد از تاتو مشاهده نمی‌شود.

وی به بیماری‌های خطرناک هپاتیت و ایدز اشاره کرد و ادامه داد: خالکوبی همچنان یکی از راه‌های جدی و پر شیوع انتقال این بیماری‌های قابل انتقال از راه خون به شمار می‌رود.

این کارشناس ارشد میکروب شناسی افزود: ویروس هپاتیت C می‌تواند در خون خشک شده به مدت 3 ماه و ویروس هپاتیت B در دمای منفی 20 درجه تا 15 سال و در دمای اتاق تا 6 ماه زنده بماند و این آمار نشان از وجود خطرات بالقوه‌ای در انجام تاتو دارد.

معماری با بیان اینکه امروزه واژه‌هایی به نام میکروپگمنتیشن و میکروبلدینگ نیز در کنار تاتو مشاهده می‌شود، خاطرنشان کرد: کارتریج رنگ‌ها و سوزن‌هایی که استفاده می‌شود؛ اگر به دلیل عدم رعایت اخلاق حرفه‌ای و ناآشنایی با اصول کار آلوده باشد، می‌تواند همچون تاتو خطرناک و انتقال دهنده بیماری باشد.

تاتو، معامله‌ای گران و بدون سود

کسانی که تاتو می‌کنند، عطش خاصی برای استفاده از نقوش جدید و روش‌های نو دارند و بهای گزافی را برای رفع این عطش می‌پردازند.

معماری گفت: رفع این عطش مصادف با مراجعات مکرر به این مراکز است و مراجعه بیشتر به منزله قبول ریسک‌های جدید و افزون‌تر است.

وی خاطرنشان کرد: برخی افراد بر اساس آنچه مدگرایی تعریف می‌کنند، هر از گاهی سعی در پاک کردن طرح قبلی و جایگزین کردن آن با طرح‌های جدید می‌کنند و بیش از دیگران خود را به دردسرهای جبران ناپذیر می‌اندازند.

معماری یادآور شد: تاتو، افیونی برای سرمایه جوانان ایرانی و چالشی برای سلامت فردی و نظام بهداشتی و درمانی کشور است.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار