ورودی‌های شهر پاشنه آشیل زیبایی اصفهان

یک کارشناس شهرسازی گفت: دروازه و ورودی شهرها در زمان‌های قدیم یکی از مشخصه‎های مهم هر شهر بوده و نقش بسیار اساسی در معرفی آنی و لحظه ای هویت شهری به تازه واردان داشته، اما متأسفانه پایتخت فرهنگ و تمدن ایران اسلامی ورودی ندارد.

یک کارشناس شهرسازی گفت: دروازه و ورودی شهرها در زمان‌های قدیم یکی از مشخصه‎های مهم هر شهر بوده و نقش بسیار اساسی در معرفی آنی و لحظه ای هویت شهری به تازه واردان داشته، اما متأسفانه پایتخت فرهنگ و تمدن ایران اسلامی ورودی ندارد.
مهرداد کیهان‌فر در گفتگو با ایمنا اظهارکرد: با توجه به اینکه امروزه با توسعه شهرها، ورودی های شهر داخل محدوده شهری قرار گرفته‌ است، شاخص بودن و نشان شهر را به ذهن افراد انتقال نمی‌دهد.
وی پاشنه آشیل زیبایی شهر اصفهان را ورودی های آن دانست و تصریح کرد: ورودی شهر همانند مقدمۀ یک کتاب است، هرچه مقدمه سلیس‌تر و روان‌تر نوشته شده باشد، خواندن ادامۀ کتاب برای مخاطب جذاب‌تر و دلنشین‌تر خواهد بود.
این کارشناس شهرسازی با تاکید بر لزوم توجه به موضوع توزیع جمعیت و مسایل ارتباط اسکان، اوقات فراغت و مشاغل، افزود: برای این موضوعات که شهرها به آن مبتلا شده‌اند، باید برنامه‌ریزی انجام شود، این در حالی است که به دلیل شرایط اقتصادی مردم و موضوع مهاجرت متأسفانه تعریف مشخصی در این ارتباط نداریم.
وی ادامه داد: در ورودی‌های شهر کلونی‌های جمعیتی شکل گرفته و با توجه به ارزان بودن قیمت زمین شهرک هایی احداث شده است، همچنین مسکن مهر اصفهان به سمت شهرهای اقماری پیش رفته است و مجموع این موارد باعث شده، برنامه مشخصی برای شهر اصفهان نتوان انجام داد، زیرا مقصد مشخصی تعریف نشده است.
کیهان‌فر با اشاره به ورودی های شهر اصفهان، اظهارکرد: دروازه و ورودی شهرها در زمان‌های قدیم یکی از مشخصه‌های مهم هر شهر بوده و نقش بسیار مهمی در معرفی آنی و لحظه ای هویت شهری به تازه واردان داشته، اما متأسفانه پایتخت فرهنگ و تمدن ایران اسلامی ورودی ندارد.
وی گفت: ما نمی‌توانیم میدان استقلال را به عنوان ورودی تعریف کنیم، زیرا محل تلاقی و ارتباط اصفهان با خمینی شهر، خیابان امام خمینی(ره) و شاهین شهر است.
این کارشناس شهرسازی با اشاره به رینگ چهارم شهر اصفهان، گفت: به نظر می‌رسد اگر رینگ چهارم احداث شود، باید ورودی های اصفهان خارج از رینگ در نظر گرفته شود.
وی با بیان اینکه ایجاد سپاهان‌شهر بین شهرهای بهارستان و اصفهان عملا تعریف ورودی در جنوب شهر را از بین برده است، گفت: در خصوص ورودی اصفهان از سمت اشکاوند نیز باید اذعان داشت که اشکاوند به اندازه‌ای گسترش یافته که گویی با یک پل روگذر و زیرگذر به اصفهان متصل شده است.
این کارشناس شهرسازی اظهارکرد: در گذشته نه چندان دور که حد و مرز شهرها توسط دروازه ها مشخص می‌شد، مبادی ورودی شهرها از کیفیت فضایی خاصی برخوردار بود و ورودی‌های شهر جز عناصر اصلی تشکیل دهنده یک شهر محسوب می‌شد، اما امروزه با گسترش بی رویه شهر در سمت ورودی شهرها، این مبادی ورودی تبدیل به مکانی جهت تردد سریع خودروهای عبوری شده است و اراضی مجاور این ورودی‌ها به علت عدم وجود برنامه به کاربری‌های مزاحم و ناسازگار تبدیل شده که بی نظمی و اغتشاش در این فضاهای مهم شهری را تشدید می‌کند.
وی با بیان اینکه بی نظمی، نازیبایی و آلودگی بصری از عمده‌ترین مشکلات کنونی مسیرهای ورودی شهر اصفهان به شمار می‌رود، ادامه داد: برای ساماندهی ورودی‌های شهر اصفهان باید مطالعات جدی در دستور کار مدیران شهری قرار گیرد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار