ساخت مشترک تجهیزات نفتی با اروپایی‌ها ادامه دارد

ورود دانش فنی در زمینه ساخت تجهیزات نفتی از جمله دلایلی بود که ایران رو به قراردادهای بین‌المللی نفت آورد.

ورود دانش فنی در زمینه ساخت تجهیزات نفتی از جمله دلایلی بود که ایران رو به قراردادهای بین‌المللی نفت آورد.
پس از برجام در زمینه ساخت تجهیزات قراردادهای بزرگ و کوچک بسیاری بسته شد که براساس آنها قرار بود دانش فنی ساخت برخی تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت ایران وارد کشور شود.
اکنون با تغییراتی که در حوزه روابط بین‌الملل به وجود آمده پیش‌بینی می‌شود برخی از این قراردادها با مشکل روبه‌رو شود.
کارشناسان این حوزه معتقدند شرکت‌های بزرگ در این موضوع با مشکلات جدی روبه‌رو هستند و احتمال ورود یا ادامه حضور آنها در ایران کاهش شدیدی پیدا کرده است.
با این حال شرکت‌های کوچک و متوسط نفتی که در اروپا فعالیت می‌کنند قصد دارند روابط خود را با ایران ادامه دهند و به گسترش همکاری‌ها فکر می‌کنند.
همکاری با شرکت‌های کوچک اروپایی
رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت با بیان اینکه شرکت‌های بزرگ در تعامل با ایران، محتاطانه رفتار می‌کنند، به ایرنا گفت: شرکت‌های کوچک، بدون نگرانی در زمینه ساخت تجهیزات با ایران همکاری می‌کنند و حتی در همین روزهای گذشته قراردادهایی را نیز امضا کرده‌اند.
رضا خیامیان درباره تاثیر اجرای قانون انسداد ازسوی اتحادیه اروپا در مقابله با تحریم‌های اعمالی امریکا، اظهار کرد: آن دسته از شرکت‌های اروپایی که منافعی در امریکا دارند، پس از تصمیم دونالد ترامپ برای خروج از برجام، اعلام کرده‌اند قصد خروج از ایران را دارند، اما همه شرکت‌ها این‌گونه نیستند.
وی با بیان اینکه داشتن تعامل خارجی اهمیت بسیاری دارد، اضافه کرد: شرکت‌های خارجی از کار کردن با ایرانی‌ها در زمینه تجهیزات صنعت نفت، استقبال می‌کنند؛ مسئله فقط این است که شرکت‌های بزرگی که در امریکا منافعی دارند، در این زمینه با احتیاط عمل می‌کنند.
رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت افزود: شرکت‌های کوچک بدون نگرانی با ایران همکاری می‌کنند و حتی در روزهای گذشته مذاکراتی با شرکت‌های ایرانی داشته و قراردادهایی را نیز امضا کرده‌اند. شاید در همکاری در بخش بالادستی صنعت نفت مشکلاتی ایجاد شود، اما در زمینه همکاری در بخش تجهیزات صنعت نفت، مشکلی برای ما رخ نمی‌دهد.
باتوجه به منافع و ظرفیت‌های بزرگی که در کشور وجود دارد، می‌توان به همکاری با شرکت‌های کوچک ادامه داد.
رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت با بیان اینکه بخشی از تلاش برای جذب شرکت‌های خارجی به علت نیاز به سرمایه‌گذاری است، گفت: در صورت هموار کردن مسیر سرمایه‌گذاری برای ایرانیان مقیم خارج، به‌راحتی می‌توان منابع مالی را جذب کرده و نیازی به سرمایه‌گذاری خارجی نیست.
تحریم‌های داخلی و تامین تجهیزات
سلام امینی، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی درباره ادامه همکاری‌های بین‌المللی ایران در زمینه ساخت تجهیزات نفتی به صمت گفت: موضوعی که پیش از برداشته شدن تحریم‌ها هم مطرح بود، بحث تحریم‌های داخلی است.
در بسیاری از موارد کارشکنی‌ها و بروکراسی داخل کشور آسیب‌های بیشتری نسبت به تحریم‌های خارجی داشته است.
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی توضیح داد: در سال‌های گذشته شرکت‌های دولتی با هم هماهنگ‌تر شده‌اند، با این حال هنوز هم گاهی نبود هماهنگی در برخی از حوزه‌ها باعث تاخیرهای زیادی در اجرای پروژه‌های نفت و گاز می‌شود.
گاهی یک مجتمع برای وارد کردن تجهیزات نفتی مدت‌ها درگیر مسائل گمرکی است. متاسفانه فرآیند گمرکی در کشور هنوز فرآیندی طولانی است که این امر اجازه نمی‌دهد بخش‌های محرک صنعت و اقتصاد کشور با سرعت بیشتری فعالیت کنند.
وی درباره همکاری شرکت‌های خارجی با بخش داخلی بیان کرد: بهبود فضای کسب‌وکار در این زمینه اهمیت بالایی دارد. شرکت‌های نفتی برای تولید مشترک بسیار سخت حاضر به سرمایه‌گذاری در ایران می‌شوند.
ایران در شاخص‌های کسب‌وکار رتبه مناسبی ندارد و آنچه باعث می‌شود شرکت‌ها به ایران بیایند، منابع نفت و گاز کشور است.
این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که اگر رتبه ایران در شاخص کسب‌وکار رتبه قابل‌توجهی بود، بسیاری از شرکت‌های بزرگ نفتی هم حاضر می‌شدند برای تولید مشترک تجهیزات به ایران بیایند.
امینی در ادامه به دیگر مشکلاتی که در زمینه سرمایه‌گذاری مشترک وجود دارد، اشاره کرد و توضیح داد: از دیگر معضلات ما مسائل بانکی، بیمه و مالیات است. شرکت‌های بین‌المللی در جریان مذاکرات برای سرمایه‌گذاری مشترک بسیار سخت متقاعد می‌شوند که باوجود تمام این مشکلات به فعالیت‌های خود در ایران ادامه دهند یا فعالیتی را آغاز کنند.
این عضو کمیسیون انرژی درباره آخرین مذاکرات بین‌المللی ایران در حوزه انرژی گفت: حضور کمیسیونر انرژی اتحادیه اروپا در ایران مهم‌ترین رویداد انرژی در این سال‌ها بود.
این موضوع نشان می‌دهد اروپا به‌دنبال راهی است تا همکاری‌های خود را با ایران حفظ کند.
در صورتی که قانون انسداد در حوزه نفت اجرایی شود، همکاری‌های ایران و اروپا ادامه خواهد یافت و مشکلی در این زمینه رخ نمی‌دهد.
اروپایی‌ها به‌دنبال همکاری
به گزارش صمت، کمیسیون اروپا اعلام کرد قصد دارد تمهیدات قانون انسداد را پیش از ۱۵ مرداد و پیش از آغاز دور نخست اعمال دوباره تحریم‌های امریکا اجرا کند.
قانون انسداد، پیروی شرکت‌های اتحادیه اروپا از تحریم‌های فرامرزی امریکا را ممنوع ساخته و شرکت‌ها را مجاز می‌کند تا زیان‌های ناشی از این تحریم‌ها را از عامل آن دریافت کنند.
براساس این قانون، آرای ناشی از داوری‌های خارج از اتحادیه اروپا که براساس تحریم‌های امریکا صادر شده باشد، لغو می‌شود.
این قانون به بانک سرمایه‌گذاری اروپا اجازه می‌دهد از سرمایه‌گذاری اتحادیه اروپا در ایران حمایت کند و این کار به‌ویژه می‌تواند برای شرکت‌های کوچک و متوسط مفید باشد. با این حال ایران برای همکاری با اروپایی‌ها نیاز به تضمین‌های جدی‌تری دارد.
باتوجه به اینکه ایران و اروپا پیش از این موضوع سابقه قطع ارتباط به مدت بیش از یک دهه را داشته‌اند، به نظر می‌رسد، وجود تضامین جدی‌تر می‌تواند به همکاری ایران با کشورهای اروپایی کمک کند. علاوه بر این باید در نظر داشت که قانون انسداد اجازه می‌دهد شرکت‌های اروپایی با ایران همکاری کنند اما چگونگی همکاری را تشریح نمی‌کند و تنها به‌منزله یک قانون است و نمی‌توان از این قانون به‌عنوان تضمینی برای قرارداد استفاده کرد.
منبع: روزنامه صمت

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار