نماد شهر زیرزمینی نوش‌آباد رونمایی می‌شود

مدیر پایگاه میراث فرهنگی نوش آباد از رونمایی نماد مجموعه باستانی شهر زیرزمینی نوش آباد همزمان با هفته صنایع دستی خبر داد.

زهرا ساروخانی در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: در کاوش های باستان شناسی تعداد زیادی پیه سوز در شهر زیرزمینی نوش آباد به دست آمده که دارای لعاب فیروزه ای و دو نوع لوله دار و پیاله ای شکل است که برای روشنایی فضای تاریک شهر زیرزمینی استفاده می شد.
وی افزود: با توجه به فراوانی و تنوع پیه سوزهای کشف شده در جریان کاوش های شهر زیرزمینی نوش آباد، این اثر به عنوان نخستین نماد و سوغات شهر نوش آباد معرفی و رونمایی می شود.
مدیر پایگاه میراث فرهنگی نوش آباد تصریح کرد: طی مرمت بناهای تاریخی اطراف ورودی های شهر زیرزمینی نوش آباد نیز تعداد زیادی پیه سوز با همان فرم و تکنیک به دست آمده که تحقیق های انجام شده در قالب پایان نامه کارشناسی ارشد تهیه و رونمايي خواهد شد.
وی گفت: بر اساس طرح و نقش پیه سوزهای کشف شده، 28 مدل از آن بازسازی شده که پس از آیین رونمایی، در معرض نمایش بازدیدکنندگان داخلی و خارجی شهر زیر زمینی نوش آباد قرار خواهد گرفت.
به گزارش ایسنا، مجموعه باستانی شهر زیرزمینی نوش آباد، به عنوان بزرگترین معماری دستکن جهان در سال 1383 کشف و در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده است. تاکنون یکصد اثر تاریخی در شهر تاریخی نوش آباد شناسایی شده که مسجد جامع، مسجد امام علی (ع)، مسجد موسی بن جعفر و امامزاده محمد، پل اسحاق آباد، برج عشق آباد، شترخان، منطقه فیض آباد، قلعه های خشتی سیزان، مورچان و اقبالیه از جمله آثار ی است که از دوران سلجوقی تا صفویه در این شهر شناسایی شده است.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار