امکان مناظره حسن روحانی و ابراهیم رئیسی

بعدازاینکه ابراهیم رئیسی در مناظره دوم نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری مسئله مناظره حسن روحانی با محمود احمدی‌نژاد را مطرح کرد، در فضای مجازی پیشنهادها و ایده‌های مختلفی مطرح شد اما شاید کمتر کسی انتظار داشت که رئیس‌جمهور اعلام کند که حاضر است با ابراهیم رئیسی مناظره کند و او این پیشنهاد را در مناظره سوم در مقابل دوربین مطرح کرد.

امکان مناظره حسن روحانی و ابراهیم رئیسی

بعدازاینکه ابراهیم رئیسی در مناظره دوم نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری مسئله مناظره حسن روحانی با محمود احمدی‌نژاد را مطرح کرد، در فضای مجازی پیشنهادها و ایده‌های مختلفی مطرح شد اما شاید کمتر کسی انتظار داشت که رئیس‌جمهور اعلام کند که حاضر است با ابراهیم رئیسی مناظره کند و او این پیشنهاد را در مناظره سوم در مقابل دوربین مطرح کرد. در مناظره دوم نامزدهای انتخابات که از رسانه ملی به‌صورت زنده پخش می‌شد ابراهیم رئیسی پیشنهاد کرد تا حسن روحانی با رئیس دولت‌های نهم و دهم مناظره کند و سنگ‌های خودشان را وا‌بکنند. بعدازآن حسام‌الدین آشنا نیز به این پیشنهاد واکنش نشان داد در توییتر خود نوشت: بهتر است که آقای رئیسی خودشان با احمدی‌نژاد مناظره کنند تا معلوم شود دولت کار و کرامت تا چه حد با دولت‌های نهم و دهم دارد. بعدازاین ماجرا رسانه‌های حامی رئیسی در یک اقدام مشترک تلاش کردند افکار عمومی را به سمتی ببرند که پیشنهاد رئیسی بسیار مفید بوده و روحانی حاضر نیست تن به این پیشنهاد بدهد. اما در آخرین مناظره، شرایط تغییر کرد و توپ در زمین رئیسی قرار گرفت. بعدازاین ماجرا حمید ابوطالبی هم ادامه داستان را گرفت و در توییتر خود نوشت: «پیشنهاد مناظره رو درروی دکتر روحانی به آقای رئیسی، یک مطالبه مردمی است؛ امیدواریم با پاسخ مثبت ایشان مواجه گردد: موضوع مناظره اول: برجام و تحریم.» علاوه بر ابوطالبی، رئیس ستاد روحانی هم موضع رسمی رئیس‌جمهور را اعلام کرد و گفت: آقای روحانی از این مناظره استقبال می‌کند و امیدواریم آقای رئیسی موافقت کنند.

بعدازاین ماجراها نماینده ابراهیم رئیسی در نامه‌ای به رئیس صداوسیما و رئیس کمیسیون نظارت بر تبلیغات انتخابات درخواست مناظره را مطرح کرد و نوشت: با توجه به برگزاری مناظره سوم و عدم پاسخگویی به سؤالات و مطالبات واقعی مردم عزیز و طرح مطالب خلاف واقع در این مناظره، از کمیسیون نظارت بر تبلیغات انتخابات و رسانه ملی درخواست داریم مناظره‌ای با حضور جناب آقای سید ابراهیم رئیسی و جناب آقای حسن روحانی برگزار شود؛ اما این نامه سریعاً با واکنش حمید ابوطالبی مواجه شد و او در حساب توییتری خود خطاب به مردم نوشت: عالی است، ولی این نامه عدم انجام مناظره است؛ زیرا صداوسیما آن را ناقض اصل بی‌طرفی می‌داند. پیشنهاد دکتر روحانی مناظره در حضور رسانه‌ها بود. با همه این تفاسیر اما تحلیلگران مسائل سیاسی برگزاری این مناظره را بعید می‌دانند.


این مناظره به شفاف‌سازی سیاسی کمک می‌کند

در همین خصوص صادق جوادی حصار تحلیلگر مسائل سیاسی عنوان کرد: گمان نمی‌کنم در زمان باقی‌مانده تا پایان زمان قانونی تبلیغات ریاست جمهوری شرایط به‌گونه‌ای باشد که امکان مناظره میان روحانی و رئیسی وجود داشته باشد. به‌خصوص مناظره‌ای که از طریق صداوسیما انجام شود و در این رسانه پخش شود. وی ادامه داد: بااین‌حال اگر چنینی برنامه‌ای برگزار شود، آقای رئیسی با توجه به اینکه اکثریت تیم اقتصادی دولت‌های قبل در ستاد ایشان حضور دارند باید از عملکرد دولت محمود احمدی‌نژاد دفاع کند و این کار بسیار بزرگی است؛ زیرا بالاخره یک نفر پیداشده که از عملکرد دولت‌های نهم و دهم دفاع کند. این فعال سیاسی افزود: در این میان قطعاً برگزاری مناظره میان رئیسی و روحانی به شفاف‌سازی سیاسی کمک بسیاری می‌کند و اجازه می‌دهد مردم با دیدگاه‌های این دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری به‌صورت مفصل‌تر آشنا شوند؛ اما همان‌طور که در ابتدا اشاره کردم احتمال اینکه چنین مناظره‌ای انجام شود بسیار کم است. عضو حزب اعتماد ملی تأکید کرد: هرچند سه مناظره اخیر نشان داده است که دست بالا را آقای روحانی دارد و همیشه با تمام قوا و آمادگی و اطلاعات کافی در مناظره حضور پیداکرده است اما بااین‌حال نمی‌توان به‌صورت قطعی پیروز این مناظره را تعیین کرد؛ زیرا در چنین مناظره‌هایی لازم است نامزدهای انتخاباتی با سند و مدارک معتبر انتقادهای خود را مطرح کنند. وی ادامه داد: به‌عنوان‌مثال اگر آقای رئیسی ادعا می‌کنند که از نزدیکان رئیس‌جمهور درگیر فساد مالی است باید مدارک آن را در مناظره ارائه دهد. مردم به‌صرف اینکه یکی از نامزدها چنینی موضوعی را عنوان کرده است، باور نمی‌کنند. این موضوع برای آقای روحانی هم صدق می‌کند؛ بنابراین اگر هرکدام این دو نامزد مدارک و اسناد معتبرتری در خصوص ادعاهای خود ارائه کنند، می‌توانند پیروز مناظره باشند. جوادی حصار در پایان گفت: علاوه بر این وقتی وزرای دولت عنوان می‌کنند که حاضر به مناظره با کاندیداها یا نمایندگان آن‌ها هستند، به این معنی است که چیزی برای پنهان کردن ندارند و آن‌قدر عملکرد مناسب و شفافی طی 4 سال گذشته داشته‌اند که حاضر هستند خودشان را به چالش بکشند. این را مردم هم متوجه می‌شوند و تأثیر بسیار مفیدی بر افکار عمومی دارد.

پیشنهاد مناظره جنگ روانی است

همچنین ناصر ایمانی فعال سیاسی اصولگرا ضمن بیان این نکته که این مناظره عملی نیست گفت: به نظر من طرح مسئله مناظره میان آقایان روحانی و رئیسی بیشتر حالت تعارفی و جنگ روانی دارد؛ زیرا نه‌تنها صداوسیما در زمان باقی‌مانده آن را پوشش نخواهد داد بلکه فایده خاص هم ندارد. ما برای همین مناظره‌ها هم باید ابراز تأسف کنیم و با توجه به سه مناظره قبل قطعاً مناظره دونفره روحانی و رئیسی به روشنگری و آگاهی مردم کمکی نخواهد کرد. وی اظهار کرد: شما اگر به مبدأ این پیشنهاد توجه کنید هم متوجه می‌شوید که به‌قصد شفاف‌سازی و روشنگری انجام نمی‌شود. ماجرا از آنجایی آغاز شد که آقای رئیسی از اینکه دولتی‌ها هر مسئله‌ای را بر گردن دولت قبل می‌انداختند گلایه کرد و برای پایان دادن به آن موضوع مناظره آقایان روحانی و احمدی‌نژاد را مطرح کردند. آقای روحانی هم از فرصت استفاده کرد و گفت با توجه به اینکه اعضای تیم اقتصادی دولت در ستاد آقای رئیسی هستند با ایشان مناظره می‌کنند. ایمانی افزود: سؤالی که مطرح می‌شود این است که اگر کسی در قبال ما بی‌اخلاقی کند آیا ما هم باید آن را با بی‌اخلاقی پاسخ دهیم؟ برفرض که کاندیداهای رقیب اخلاق را رعایت نکردند ولی آیا فرد دوم کشور هم باید همان‌گونه پاسخ دهد؟ البته رفتار کاندیداهای رقیب دولت هم باعث تأسف است اما به نظر من خیلی فرق بین رئیس‌جمهور و شهردار تهران وجود دارد و روحانی بایدشان رئیس‌جمهور را حفظ می‌کرد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار