پدیده‌ای به نام پدیده

باورش کمی دشوار است اما جدول لیگ پدیده را صدرنشین لیگ در پایان هفته هفتم معرفی می‌کند. تیمی از مشهد که تنها پنج سال از تولدش می‌گذرد و چهار سال پیش با قهرمانی در لیگ دسته یک پا به لیگ برتر گذاشت.

امیرحسین احتشامی-اصفهان امروز: باورش کمی دشوار است اما جدول لیگ پدیده را صدرنشین لیگ در پایان هفته هفتم معرفی می‌کند. تیمی از مشهد که تنها پنج سال از تولدش می‌گذرد و چهار سال پیش با قهرمانی در لیگ دسته یک پا به لیگ برتر گذاشت.

پدیده خراسان در چهار فصلی که لباس لیگ برتر را بر تن کرده با رتبه‌های دورقمی فصل را به پایان رسانده است. آنها در دو فصل نخست عنوان دهمی جدول را به خودشان اختصاص دادند و در دو فصل گذشته هم با یک پله نزول به جایگاه یازدهمی جدول بسنده کردند. اما همین تیم در فصل جاری شگفتی‌سازی شده و تاکنون هم تنها در بازی نخست مقابل پرسپولیس شکست‌خورده و با پنج پیروزی و دو تساوی بر صدر جدول تکیه زده است.

صدرنشینی غیرقابل‌پیش‌بینی پدیده

بیشتر کارشناسان پیش از شروع لیگ هجدهم تیم‌های مدعی قهرمانی را بر اساس سابقه و ستاره‌ها، ارزیابی می‌کردند. پس طبیعی بود که سپاهان و پرسپولیس با توجه به حضور برانکو و امیر قلعه‌نویی بر رأس کادر فنی این دو تیم در صدر مدعیان نخست قهرمانی قرار گیرد و البته تراکتورسازی هم با هزینه‌های سنگین و جذب سه بازیکن ملی‌پوش سرشناس به این جمع اضافه شود. در این میان همین کارشناسان برای تیم‌هایی نظیر ذوب‌آهن، سایپا و پیکان هم شانس اندکی در نظر می‌گرفتند اما از تیم پدیده هیچ خبری نبود. در حال حاضر هم چینش جدول رده‌بندی از رده دوم تا ششم تقریبا نزدیک به همان گمانه‌زنی‌هاست و تنها شگفتی در صدر دیده می‌شود. جایی که پدیده خراسان با کسب 17 امتیاز بالاتر از همه مدعیان قرارگرفته و ظاهرا هم قرار نیست جایش را به تیم دیگری بدهد.

گل‌محمدی با ذوب‌آهن آبدیده شد

یحیی گل‌محمدی حالا دیگر مربی شناخته‌شده‌ای در فوتبال ایران به‌حساب می‌آید. مردی 47 ساله که سال‌ها پیراهن پرسپولیس را بر تن می‌کرد و البته 74 بازی ملی نیز در کارنامه دارد. گل‌محمدی 9 سال پیش مربیگری را از یزد و با تیم تربیت آغاز کرد؛ اما اوج شکوفایی او در اصفهان رقم خورد. چهارفصل پیش زمانی که ذوبی‌ها دو فصل پراضطراب را پشت سر گذاشتند و با زحمت فراوان از سقوط به لیگ دسته یک نجات پیدا کردند برای لیگ چهاردهم سراغ یحیی گل محمدی رفتند. این مربی جوان هم همان فصل به بهترین شکل ممکن پاسخ ریسک مدیران باشگاه اصفهانی را داد و این تیم را به‌عنوان قهرمانی جام حذفی رساند و در لیگ برتر هم ذوب‌آهن به رتبه چهارم تکیه زد. فصل بعد هم یحیی با ذوب‌آهن دوباره تاریخ‌سازی کردند و برای دومین بار جام حذفی را به اصفهان آوردند. در لیگ هم عنوان ششمی به سبزپوشان رسید. در فصل بعد یعنی لیگ شانزدهم گل محمدی با مدیران باشگاه ذوب‌آهن به مشکل برخورد و در پایان هفته سوم از این تیم جدا شد. گل‌محمدی پس از حضوری کوتاه‌مدت در اکسین البرز در لیگ هفدهم با تراکتورسازی به لیگ برتر بازگشت. گل‌محمدی در شرایطی عهده‌دار سرمربیگری تراکتورسازی شد که یک پنجره محرومیت از دو پنجره محرومیت این تیم باقیمانده بود و به نظر انتخاب تراکتورسازی انتخاب پر ریسکی بود و گل‌محمدی پس از ۱۹ هفته به دلیل نتایج ضعیف از کار برکنار شد. اما ماجراجویی‌ها گل محمدی ظاهرا هنوز به پایان نرسیده است چراکه او حالا با پدیده به دنبال خلق شگفتی دیگری است.

آغاز لیگ هجدهم با کوهی از مشکلات

تیم فوتبال پدیده با انواع و اقسام مشکلات و حواشی لیگ هجدهم را آغاز کرد. آن‌ها مانند فصل قبل فعالیت زیادی در نقل و انتقالات داشتند، البته این بار نه در جذب بازیکن، بلکه فروش ستاره‌ها. جدایی محمدرضا خانزاده تنها ملی‌پوش باشگاه، محمد قاضی بهترین گلزن و معین عباسیان بهترین پاسور فصل قبل، پدیده را خالی از نام‌های سرشناس کرده بود که خبر خداحافظی محمدرضا مهاجری پس از چند فصل حضور روی نیمکت این تیم وضعیت تنها نماینده شرق کشور را ناامیدکننده‌تر از همیشه کرده بود. وقتی خبر جذب یحیی گل محمدی به‌عنوان سرمربی جدید پدیده اعلام شد، این تیم برای اردوی پیش فصل، جذب بازیکنان جدید و حتی صدور کارت بازیکنانش با مشکلات مالی فراوانی دست‌به‌گریبان بود. این وضعیت بحرانی حتی به‌جایی رسید که کار به وساطت و ورود شهرداری مشهد کشید تا پدیده هر طور شده بتواند میزبان پرسپولیس در هفته نخست لیگ برتر باشد. اما همه این مشکلات با صدرنشینی تیم مشهدی پنهان‌شده است. ظاهرا رتبه نخست جدول تا جایی برای سرخ‌پوشان مشهدی شیرین بوده که آن‌ها مشکلات ابتدای فصل را فراموش کرده‌اند. البته یحیی گل محمدی پیش از بازی این هفته تیمش مقابل پارس جنوبی جم لب به شکایت از مدیران باشگاه گشود و گفت: «این‌یکی دو ماه اخیر بازیکنان تنها وعده‌ووعید شنیده‌اند و مشکلات مالی ما برطرف نشده است. خیلی به ما گفته‌اند این مشکلات حل می‌شود اما تاکنون این اتفاق رخ نداده است. این باعث تأسف است که شهر مشهد بااین‌همه امکانات و پتانسیل و گردش مالی فراوان تنها تیمش در لیگ برتر برای حدود 8 میلیارد تومان این‌قدر اذیت می‌شود. در تیم ما 40 جوان دورهم جمع شده‌اند و می‌خواهند مردم شهر خود را خوشحال کنند. شور و شعف خوبی هم در مردم مشهد ایجادشده است، اما کسی به آن اهمیتی نمی‌دهد و برای مردم شهر خود هم‌دلشان نمی‌سوزد.»

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار