تراژدی به نام کودک‌آزاری

امروزه پدیده کودک‌آزاری به معضلی تبدیل شده و با توجه به اینکه کودکی سن رشد و تکامل است این آزار و اذیت می‌تواند صدمات روحی و روانی جبران‌ناپذیر را به کودکان وارد کند.

امروزه پدیده کودک‌آزاری به معضلی تبدیل شده و با توجه به اینکه کودکی سن رشد و تکامل است این آزار و اذیت می‌تواند صدمات روحی و روانی جبران‌ناپذیر را به کودکان وارد کند.

به گزارش فارس، امروزه خبرهای ناگواری از کودک‌آزاری که هر از چند گاهی به عنوان تیتر نخست رسانه‌ها تبدیل می‌شود، به گوش می‌رسد.

آزار تا سر حد مرگ آن هم برای کودکانی که قادر به دفاع از خود نیستند با هیچ منطقی توجیه‌پذیر نیست. کودکان این موجودات ضعیف که با لبخندی از سوی مادر و پدر خود تمام ناملایمات خانه را فراموش می‌کنند فقط بر اثر بی‌حوصلگی پدر و مادر معتاد خود با توجیه تنبیه برای ادب کردن تا سر حد مرگ کتک می‌خورند و گاهی شدت صدمات جان آن‌ها را می‌گیرد، هر‌از‌گاهی یکی از موارد قتل کودکان در خانواده، خبرساز می‌شود.

بررسی‌ها نشان می‌دهد کودک‌آزاری و همسرآزاری در صدر آسیب‌هایی است که با اورژانس اجتماعی تماس گرفته می‌شود، بنابراین ضرورت دارد دستگاه‌های اجرایی مرتبط نسبت به آسیب‌های اجتماعی حساسیت بیشتری داشته باشند.

تنبیه بدنی و آزار جنسی، خشن‌ترین و ماندگارترین کودک آزاری

آرزو قوامی، مسؤول دفتر امور اجتماعی فرماندار شهرضا در گفت‌وگو با فارس با اشاره به کنوانسیون حمایت از کودکان، اظهار داشت: در سال 1959 اعلامیه حقوق کودک در راستای حمایت از حقوق کودکان به تصویب رسید این کنوانسیون مشتمل بر یک مقدمه و 54 ماده است.
وی با بیان این‌که خشن‌ترین و ماندگارترین کودک‌آزاری تنبیه بدنی و آزار جنسی است، افزود: بدخلقی، گوشه‌گیری، اضطراب، اشکال در خوابیدن، افت تحصیلی و خشم بی‌دلیل نسبت به والدین از علایم کودک آزاری است.

مسؤول دفتر امور اجتماعی فرمانداری شهرضا با بیان این‌که باید خودمراقبتی را از کودکی به فرزندان‌مان آموزش دهیم، گفت: از زمانی که کودک از منزل خارج می‌شود و زمانی را بدون حضور والدین سپری می‌کند لازم است تا آموزش‌های خودمراقبتی را دریافت کند و با حوادثی که ممکن است او را تهدید کند آشنا شود.

وی با اشاره به این‌که بعضی از کودکان معلول مورد آزار قرار می‌گیرند و در حق آن‌ها اجحاف می‌شود، بیان کرد: در سال 50 هزار کودک معلول در ایران متولد می‌شود که با یک غربالگری می‌توان از این معلولیت پیشگیری کرد.

فقر فرهنگی از مهمترین عوامل کودک‌آزاری به شمار می‌رود

سید علی موسوی، رئیس اداره بهزیستی شهرضا با بیان این‌که کودک‌آزاری آسیب‌های جدی روحی و روانی برای کودک دارد به خبرنگار فارس، گفت: دوران کودکی مهم‌ترین مرحله رشد و تکامل جسمی و روانی کودک است و آسیب در این دوران پیامدهای طولانی مدت در آینده را در پی خواهد داشت.

وی با اشاره به این‌که فقر فرهنگی از مهمترین عوامل کودک‌آزاری به شمار می‌رود، افزود: علل خانوادگی، فرهنگی و روانی از جمله علت‌های کودک‌آزاری است که علائم بروز آن در کودکان نیز متفاوت است، بد خلقی، گوشه‌گیری، پرخاشگری، اضطراب، افت تحصیلی، رفتارهای غیر عادی، از نشانه‌های قابل مشاهده در کودکانی است که مورد آزار جسمی یا روانی قرار گرفته اند.

رئیس اداره بهزیستی شهرضا با تأکید بر این‌که آموزش و افزایش آگاهی والدین، بیان کرد: آگاه‌سازی والدین می‌تواند منجر به اصلاح الگوهای تربیتی، کاهش و پیشگیری از بروز آسیب های مختلف به کودکان و در نهایت کاهش و پیشگیری از پیامدهای سخت و طاقت‌فرسای این آزارها در دوران بزرگسالی کودک و به تبع آن انتقال آسیب‌ها به جامعه و خانواده شود.

به ازای هر کودک‌آزاری آشکار ۲۰ کودک‌آزاری پنهان وجود دارد

وی با تأکید بر این‌که به ازای هر کودک‌آزاری آشکار ۲۰ کودک‌آزاری پنهان وجود دارد، عنوان کرد: در بیشتر موارد کودک‌آزاری در خانه اتفاق می‌افتد و دختران بیشتر از پسران مورد آزار قرار می‌گیرند و فرزندان حاصل از طلاق و اختلافات خانوادگی بیشتر در معرض کودک‌آزاری قرار می‌گیرند.

موسوی با بیان این که از هر ۴ ایرانی یک نفر اختلال روانی دارد، تصریح کرد: آموزش و آگاهی کلید بسیاری از معضلات است، بسیاری از کودک‌آزاری‌ها در اثر غفلت بوده است، بنابراین روش‌هایی وجود دارد که می‌توانیم به بچه‌ها آگاهی دهیم.

وی با اشاره به این‌که مردم برای گزارش کودک‌آزاری می‌توانند با خط ۱۲۳ تماس بگیرند، گفت: ارایه خدمات روان‌شناختی و مددکاری به کودکان، توانمندسازی خانواده‌های کودک‌آزار و کاهش عوامل خطرساز کودک‌آزاری و بازدید منظم از خانواده‌های آسیب‌پذیر و کسب اطمینان از رفاه روانی از اقدامات اورژانس اجتماعی است.

رئیس اداره بهزیستی شهرضا با بیان این‌که همه خدماتی که اورژانس اجتماعی به افراد آسیب دیده می‌دهد رایگان بوده و بدون دریافت هیچ‌گونه هزینه‌ای انجام می‌شود، ادامه داد: گروه‌های همیاری که زیر نظر اداره بهزیستی شهرضا فعالیت می‌کنند، در ۵۰ محله شهرستان شهرضا خدمات مشاوره برای مقابله با آسیب‌های مختلف اجتماعی از جمله کودک‌آزاری ارایه می‌کنند.

کمبود 13 هزار نیرو در آموزش و پرورش استان اصفهان

محمود رستگار، رئیس اداره آموزش و پرورش شهرضا با بیان این‌که چهار نوع کودک‌آزاری جنسی، جسمی، روحی و آموزشی در آموزش و پرورش داریم به خبرنگار فارس، اظهار داشت: کودک‌آزاری آموزشی به دو بخش تقسیم می‌شود که بخش اول به محرومیت دانش‌آموز از تحصیل باز می‌گردد.

وی با بیان این‌که نوع دوم کودک‌آزاری توسط دولت‌ها، مردم و اولیای دانش‌آموزان عملیاتی می‌شود، تصریح کرد: خانواده‌ها نقش خود را فراموش کرده‌اند، دوران کودکی دوران بازی و شادی است نه دوران کلاس آموزشی.


رئیس اداره آموزش و پرورش شهرضا با تأکید بر این‌که مشاور باید در مدارس به صورت مستمر و دایمی وجود داشته باشد، افزود: در شهرستان شهرضا با کمبود نیروی انسانی روبه‌رو هستیم، امسال نتوانسته‌ایم برای مدارس ابتدایی و متوسطه دوم نیروی مشاور اختصاص دهیم.

وی با اشاره به این‌که در کل استان اصفهان 13 هزار و در شهرستان شهرضا 100 نفر کمبود نیرو داریم، بیان کرد: در شهرضا امسال مجبور شدیم به مشاوران هم چند ساعتی کلاس بدهیم.

در آموزش‌های خانواده باید بحث کودک‌آزاری بسیار جدی گرفته شود

مسعود ملکیان، مشاور خانواده با بیان این‌که مسایل خانواده مانند حلقه‌های زنجیر به همدیگر متصل هستند، عنوان کرد: اعتیاد والدین، عامل 70 درصد کودکان بدسرپرست است.

وی با بیان این که عوامل فرهنگی و سطح تحصیلات والدین ارتباط نزدیک با کودک‌آزاری دارد، اذعان کرد: در خانواده‌های پر جمعیت و وجود مشکلات خانوادگی از قبیل طلاق و ازدواج مجدد شاهد موارد بیشتری از این آسیب هستیم.

مشاور خانواده با اشاره به این‌که کم حوصلگی والدین سبب شده به کودکان آن طور که باید توجه نکنند، افزود: به دلیل نبود مهر و محبت در خانواده‌ها بسیاری از کودکان به فضای مجازی پناه برده‌اند.

وی با بیان این‌که نبود مادر سبب کودک‌آزاری می‌شود، بیان کرد: وقتی مادر طلاق می‌گیرد، پدرخوانده جانشین پدر می‌شود و کودک‌آزاری انجام می‌شود.

ملکیان با بیان این‌که کودکان توان دفاع از خود را ندارند و باید نهادهایی خاص از آن‌ها حمایت کنند، گفت: پیامدهای کودک‌آزاری تنها متوجه کودک و خانواده وی نیست و همه جامعه را در بر می‌گیرد، کودکان آزار دیده امروز به آزارگران فردا تبدیل می‌شوند و این تسلسل همچنان ادامه خواهد داشت.

وی با بیان این‌که بیشتر خانواده‌ها از اعلام کودک‌آزاری خودداری می‌کنند، گفت: در آموزش‌های خانواده باید بحث کودک‌آزاری بسیار جدی گرفته شود.

مشاور خانواده با تأکید بر نقش خانواده‎ها در جلوگیری از سوءاستفاده جنسی از کودکان، گفت: خانواده‎ها نقش مهمی را در گرفتاری کودکان در دام افراد سودجو دارند، آموزش خودمراقبتی به کودکان بیش از پیش ضرورت دارد و آموزش‌ها باید در ابتدا از خود والدین شروع شود.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار