مبازره با قاچاق بنزین مشروط به سهمیهبندی آن نیست
پخش کلیپ کوتاهی درباره قاچاق بنزین در پایگاه اطلاع رسانی دولت و اعلام میزان قاچاق این سرمایه ملی به خارج از کشور بین ۲۰ تا ۴۰ میلیون لیتر در روز و قیمت پایین بنزین در ایران و گرانی آن در کشورهای همسایه و همچنین تاکید دولت بر اصلاح هرچه سریعتر قیمت حامل های انرژی، مقدمه ای بود تا به دنبال آن طرح بازگشت کارت سوخت و سهمیهبندی بنزین مطرح شود.
پخش کلیپ کوتاهی درباره قاچاق بنزین در پایگاه اطلاع رسانی دولت و اعلام میزان قاچاق این سرمایه ملی به خارج از کشور بین ۲۰ تا ۴۰ میلیون لیتر در روز و قیمت پایین بنزین در ایران و گرانی آن در کشورهای همسایه و همچنین تاکید دولت بر اصلاح هرچه سریعتر قیمت حامل های انرژی، مقدمه ای بود تا به دنبال آن طرح بازگشت کارت سوخت و سهمیهبندی بنزین مطرح شود.
به گزارش ایسنا طرح بازگشت کارت سوخت و سهمیهبندی بنزین موافق و مخالفانی دارد. موافقان این طرح همچون دولت اجرای این طرح را مقابله ای جدی با قاچاق بنزین می دانند و مخالفان نیز معتقدند بازگشت دوباره کارت سوخت هزینه بالایی را به اقتصاد کشور تحمیل میکند و باز اضافه ای را بر دوش جایگاه داران قرار می دهد.
نماینده مردم اصفهان در مجلس هفته گذشته در نشست خبری خود به خبرنگار ایسنا، گفت: نباید كارت سوخت تعطیل میشد. اما دولت برای یك نرخی بودن بنزین كارت سوخت را متوقف كرد در حالی که امروز به دلیل تفاوت قیمت سوخت با كشورهای همسایه به علت تغییرات قیمت ارز با پدیده قاچاق مواجه شدهایم.
فولادگر تاکید کرد: بهترین كار احیای كارت سوخت است كه حداقل نتیجهاش كنترل مصرف خواهد بود، اما بحث دوم این است كه با نرخ ١٠٠٠ تومان سهمیه بندی شود و قیمت در مصرفهای بالاتر پلكانی افزایش یابد. مردم عادی با ٧٠ لیتر زندگیشان را می گذرانند، اما پرمصرفها و كسانی كه چندین خودرو دارند باید پولش را بپردازند. چرا در شرایط ارزی چنین افرادی یارانه بگیرند؟
مدیرعامل شرکت پخش فرآورده های نفتی منطقه اصفهان در این باره به خبرنگار ایسنا، گفت: بازگشت کارت های سوخت فوایدی برای مصرف بهینه بنزین خواهد داشت، اما به طور مستقیم منجر به کاهش آمار قاچاق نخواهد شد.
حسین صادقیان اظهار کرد: در کشور مسئله قاچاق و به ویژه قاچاق بنزین معضلی جدی است که شاید با بازگشت طرح کارت سوخت و سهمیه بندی بنزین بخشی از این معضل برطرف شده و فرآیند تولید بنزین بهینه شود.
وی رصد دقیق تر میزان مصرف سوخت را مزیت دیگری برای بازگشت مجدد کارت های سوخت دانست و افزود: در حال حاضر دسترسی ما به آمار و اطلاعات دقیق مصرف سوخت در کشور بسیار محدود است و قطعا با وجود کارت سوخت بهتر می توانیم میزان مصرف را رصد کنیم.
مدیرعامل شرکت پخش فرآورده های نفتی منطقه اصفهان با تاکید بر اینکه مبازره با قاچاق بنزین مشروط به سهمیه بندی آن نیست، گفت: معتقدیم سهمیه بندی نمی تواند مبنای اصلی مدیریت قاچاق بنزین باشد و اصلاح الگوی مصرف تنها شاخصی مبارزه با این پدیده است.
وی میزان قاچاق بنزین در اصفهان را کمتر از شهرهای مرزی کشور دانست و تاکید کرد: شهر اصفهان به دلیل اینکه در نزدیکی مرزهای کشور نیست چندان با پدیده قاچاق سوخت مواجه نیست و فقط جابجایی بنزین در آن اتفاق می افتد.