راهنمای پرورش و تکثیر “آگاو”

آگاو (Agave) از کلمه یونانی Agavos به معنی تحسین آمیز مشتق شده است و علت انتخاب این نام برای این گونه شاید این باشد که گیاه بزرگ و تحسین برانگیزی است و وقتی به گل می نشیند واقعاٌ زیبا و دیدنی می شود ، بطور کلی باغبانها در ایران به این گیاه “آگاو” می نامند.

آگاو (Agave) از کلمه یونانی Agavos به معنی تحسین آمیز مشتق شده است و علت انتخاب این نام برای این گونه شاید این باشد که گیاه بزرگ و تحسین برانگیزی است و وقتی به گل می نشیند واقعاٌ زیبا و دیدنی می شود ، بطور کلی باغبانها در ایران به این گیاه "آگاو" می نامند.
نگهداری و کاشت گیاه آگاو
آگاو (Agave) از کلمه یونانی Agavos به معنی تحسین آمیز مشتق شده است و علت انتخاب این نام برای این گونه شاید این باشد که گیاه بزرگ و تحسین برانگیزی است و وقتی به گل می نشیند واقعاٌ زیبا و دیدنی می شود ، بطور کلی باغبانها در ایران به این گیاه آگاو می نامند.
برخی مناطق دنیا به علت شباهت ظاهری آن به Aloe ( گیاه مولد صبر زرد از تیره لاله ) به غلط Aloes می گویند . گیاهان جنس آگاو از خانواده نرگس یا Amaryllidaceae می باشد ( در برخی منابع از خانوادهAgavaceae ذکر شده است ) و دارای 300 گونه دائمی است.
گیاهی است دائمی ، معمولا بدون ساقه برگهای آن ریشه ای است یعنی بطور گروهی مستقیما از ریشه خارج می شوند.
برگها پهن دراز به طول تا 2 متر ، ضخیم ، گوشتی ، زیر برگها محدب و برآمده و روی برگها مقعر ، به رنگ سبز خاکستری است. کناره برگها دارای تیغهای تیز خیلی محکم و خمیده به رنگ قهوه ای مایل به سیاه می باشد ، گلها ی آن به رنگ زرد مایل به سبز متعدد در اطراف محور شاخه گل دهنده که از وسط برگها بیرون می آید قرار دارند . طول محور گلها در بعضی گونه ها 8- 9 متر می رسد.
ظریفترین نوع گیاه خنجری a.marginata است که برگهای سبز ضخیم با حاشیه زرد رنگ دارد و اگر در محیط مناسبی قرار بگیرد رشد و نمو کرده و به ارتفاع بیش از یک متر میرسد.
آگاوها در 6- 8 سالگی ( در برخی گونه ها ظهور گل را 40-30 سالگی و حتی تا پس از یک قرن ذکر نموده اند ) دارای ساقه گلدار و منتهی به تعداد فراوانی گل در قسمت انتهایی ساقه مولد گل می گردند.گیاه دائمی همیشه سبز تا 7.5 متر رشد می کند.
انواع آگاو
می توان گفت در هر آب و هوایی این گیاه رشد می کند اما در برخی مکان ها رشد خیلی خوبی ندارند. آگاو از خانواده خنجریان مانند گیاه خون سیاوشان (دراسنا)، یوکای آمریکایی و گیاه دم اسب است.
گیاه قرن (آگاو برگ خنجری) یکی از بد شکل ترین انواع این گیاه است. گل اصلی این گیاه زیباست اما پس از رشد گیاه، از بین می رود، به عبارت دیگر این گیاه یک بار شکوفه می دهد و بعد می میرد، در واقع برگ های اصلی جای گل را می گیرند. آگاو آمریکایی یا آلوئه ورا آمریکا نیز از این دسته هستند و دارای یک نوار سفید روی برگ ها بوده که به مرکز گیاه ختم می شود. این نوع از آگاو تنها نوعی است که در فصل گرم رشد می کند.
انواع دیگری از آگاو نیز هستند که در باغ بسیار خودنمایی می کنند و زیبا هستند. گونه های مختلف این گیاه شامل موارد زیر هستند:
• آگاو parryi
• آگاو ocahui
• آگاو macroacantha
• آگاو gigantensis
کاشت
تکثیر آگاو هم از طریق بذر و هم از طریق کاشت پاجوشهای نزدیک ریشه آن صورت می گیرد .ازدیاد از طریق بذر با کاشت در خاک با دمای 20 درجه سانتیگراد و از طریق پاچوش ، با جداکردن جوانه ها از پایه های مادری و کاشت آنها صورت می گیرد . در ایستگاه تحقیقات چالکی گرگان در کنار پایه مادری پاجوش های بسیار زیادی تولید شده است که به راحتی می توان آن را از پایه مادری جدا وکشت نمود . آگاو مکان آفتابی و هوای گرم که دارای جریان کافی هوا باشد دوست دارد و در مناطقی که دارای زمستان یخبندان دارند باید در پناه گذارده شود . بذررا بصورت سطحی در محیط آفتابی در ماه فروردین و درون گلخانه گرم بکارید. بذردردمای 20 درجه درعرض 1 تا 3 ماه جوانه می زند. جوانه ها را در گلدانهای مجزا با خاک زهکشی شده بکارید تا به قدر کافی بزرگ شود. ازاین گیاه تا موقعی که ارتفاعش به 20 سانتی متربرسد مراقبت بکنید. گیاه را دراواخر بهار یا اوایل تابستان بعد از سرمای ناگهانی خارج می کنید
نیازها
نور:گفتم این گل مرد روزهای سخته چون که واقعا به شرایط سخت مقاومه،به نور زیاد احتیاج داره آفتاب مستقیم واسش لازمه توی سایه و جای کم نور اصلا خوب جواب نمیده توی اتاق پنجره جنوبی بهترین جاست
آبیاری: نیاز آبی این گیاه بالا است ولی چون به پوسیدگی ریشه حساس است نباید بیش از اندازه آب داده شود. در مناطق با زمستان معتدل می توان آن را در هوای آزاد نگهداری کرد.
دما:به هوای سرد و یخ بندان حساسه به جز گونه ی امریکایی ،بقیه رو نمیشه تو حیاط تو زمستون نگه داشت باید با پلاستیک دورشو پوشانید.گرمای زیاد هم براش مهم نیست!
رطوبت:به همون رطوبت متوسط توی اتاق و یا حیاط احتیاج داره.
تغذیه :با این که به این چیزا اعتقادی نداره ولی ماهی یکبار دوماهی یکبار با کود کاکتوس یا آب ماهی تغذیه کنی.
تعویض گلدان :با بیرون زدن ریشه از زیر گلدان نوبت تعویض آن است حدودا هر 2 یا 3 سال یکبار باید تعویض گلدان کرد در ضمن هرچی گلدون تنگ تر بشه بچه دهی بیشتر و رشد هم بیشتر خواهد بود البته به طور محدود!
پیشگیری از عفونت
با ارائه منبع نور کافی و کاهش رطوبت در اطراف گیاه شما می توانید خطر ابتلا به عفونت را کاهش دهید. حرارت و رطوبت بالا می تواند عفونت های بسیاری را ایجاد کند. به همین ترتیب، درجه حرارت پایین نیز می تواند رشد را کم کند و باعث فساد گیاه شود.
موارد استفاده از آگاو
کاربرد تزیینی و فضای سبز و محوطه سازی:این گیاه به علت سبزی و داشتن همیشگی برگ همیشه مور توجه زیادی بوده و جلب نظر کرده است. با کاشتن آن در یک گلدان به عنوان یک گیاه پاسیویی، می توان آنرا به جاهای مختلف جابجا نمود. که در نماهای محوطه های مناطق با آب و هوای مدیترانه ای بسیار به چشم میخورد و حتی در روف گاردن در مناطق دارای آب و هوای خشن میتوان از آن استفاده برد.
موارد استفاده در پزشکی:شیره گیاه قرن به عنوان مدر و ملین استفاده می شود. آبی که از برگ گرفته شده به کبودی مالیده می شود و در مصارف داخلی برای سوء هاضمه، نفخ، یبوست، یرقان و اسهال خونی کاربرد دارد. شیره agaves مدت طولانی است که در مرکزی امریکا به عنوان یک ماده چسبنده برای پودر های مختلف به عنوان مرهم بر زخم استفاده می شود. شیره همچنین می تواند در مصارف داخلی در درمان اسهال، اسهال خونی و غیره استفاده شود. شیره ضد عفونی کننده، معرق، مدر و ملین است. تزریق از برگ خرد شده ملین است. در مصارف داخلی در درمان سوء هاضمه، نفخ، یبوست، یرقان و اسهال خونی استفاده می شود. شیره دارای خواص ضد عفونی کننده است و می تواند به عنوان یک ضد عفونی کننده پوست سر و صورت در موارد ریزش مو استفاده شود. شیره آگاو از مواد اولیه ساخت مواد مخدر استروئیدی است. صمغی از ریشه و برگ به دست می آید در درمان دندان درد استفاده می شود. ریشه معرق و مدر است و در درمان سفلیس استفاده می شود. از همه قسمت های این گیاه می توان برای استفاده برداشت نمود، همچنین می توانید برای استفاده های آینده خشک کنید.
مصارف غذایی:ساقه گل و قلب گیاه قرن شیرین و سرشار ازفیبر است و می تواند بو داده و خورده شود. دانه های آن را آرد کرده به نان اضافه میکنند و همچنین به عنوان قوام دهنده برای سوپ استفاده میکنند.
مصرف در نوشیدنی های الکلی:در ساقه و قلب گیاه آگاو مایعی شیرین به نام اگوا MIEL ( "آب عسل") به دست می آید که ممکن است با تخمیر برای تولید یک نوشیدنی به نام عرق صبر زرد مکزیکی به کار رود، همچنین پس از تقطیر برای تولید mescal به کار میرود.
کاربرد الیاف:از الیاف برگهای گونه ای به نام پتیا برای ساخت طناب، بوریا بافی، پارچه های درشت و گلدوزی شده از چرم استفاده میشود. و از صمغ آن برای قوام دادن به طنابهای دست ساز استفاده میشده است.
کاربرد های دیگر:این گیاه حاوی ساپونین است. عصاره برگ به عنوان یک صابون استفاده می شود. خار بر روی برگ به عنوان سنجاق و سوزن استفاده می شده است. گل خشک ساقه به عنوان یک کاهگل ضد آب و به عنوان یک طناب کوتاه در مناطق بومی آن به کار میرود. این گیاهان در طرح های احیای زمین ها در مناطق خشک جهان استفاده می شود.
راهنمای نگهداری گیاهان آپارتمانی
century plant
خواص درمانی
1- اگر مغز گیاه خورده شود،تب را قطع می کند.2- مغز آن را ضماد کنید،برای التیام دادن زخم نافع است.3- ضماد شیره تازه آن برای تسکین درد دندان و رفع نارحتی چشم مفید است.
ترکیب شیمیایی
ماده هکوژنین، استروئید ساپوژنین، هکوژنین، ساپوناز، سیزال
شیره تازه آن را بگیرید و بنوشید،ملین ،مدر و قاعده آور است،در موارد کمبود ویتامین C در بدن داروی مفیدی است.
خواص درمانی
آب دم کرده آن را بنوشید،مدر ،معرق و ضدعفونی کننده است.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار