لیله المبیت سرآغاز تاریخ سازترین هجرت
رییس شورای هیئتهای مذهبی شهرستان لنجان گفت:هجرت تاریخی و سرنوشتساز حضرت رسول(ص) در اول ربیعالاول، که به معنایی نقطه آغاز حرکت برای گسترش دین اسلام و پایهگذاری حکومت اسلامی در مدینه و بعد در سراسر عالم محسوب میشود، با جانبازی علی(ع) با موفقیت کامل به انجام رسید و توطئه دشمنان نقش بر آب شد.
رییس شورای هیئتهای مذهبی شهرستان لنجان گفت:هجرت تاریخی و سرنوشتساز حضرت رسول(ص) در اول ربیعالاول، که به معنایی نقطه آغاز حرکت برای گسترش دین اسلام و پایهگذاری حکومت اسلامی در مدینه و بعد در سراسر عالم محسوب میشود، با جانبازی علی(ع) با موفقیت کامل به انجام رسید و توطئه دشمنان نقش بر آب شد.
به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان، حجت الاسلام شیخ مجید سبکتکین در جمع جوانان این شهرستان با اشاره به حلول ماه ربیع الاول اظهار کرد: اول ربیعالاول با هجرتِ تاریخسازِ حضرت رسول اکرم(ص) از مکه به مدینه و واقعه تأثیرگذار لیلهالمبیت و ایثارگری بزرگترین حامی اسلام در حساسترین شب تاریخ مصادف است و در چنین روزی مشرکان نقشه کشیدند که با اقدامی برنامهریزی شده، پیامبر گرامی اسلام را ترور کنند.
وی افزود: براساس پیشنهاد ابوجهل در دارالندوه قرار شد تا شب هنگام، هر قبیله شمشیرزنان، مأموریت خود را انجام دهند و دیگر سران قبایل نیز پشتیبان آنها باشند.
رییس شورای هیئتهای مذهبی شهرستان لنجان تصریح کرد: پیامبر اکرم(ص) با وحی الهی از این نقشه آگاه شد و با استفاده از شیوه غافلگیری خانه را ترک کرد، در عین حال، چنین وانمود کرد که در خانه است و در بستر خود آرمیده، اما امیرمومنان علی(ع) با شجاعت تمام و با خوابیدن در بستر آن حضرت نقشه مشرکان که قصد نابودی پیامبر گرامی اسلام(ص) را با ترور تدارک دیده بودند، خنثی کرد.
وی ادامه داد: اینگونه بود که هجرت تاریخی و سرنوشتساز حضرت رسول(ص) در اول ربیعالاول، که به معنایی نقطه آغاز حرکت برای گسترش دین اسلام و پایهگذاری حکومت اسلامی در مدینه و بعد در سراسر عالم محسوب میشود، با جانبازی علی(ع) با موفقیت کامل به انجام رسید و توطئه دشمنان نقش بر آب شد.
سبکتکین اضافه کرد: بههمین دلیل این شب که به "لیله المبیت" مشهور است، از چنان اهمیتی در گسترش و تثبیت اسلام برخوردار است که خداوند متعال از این اقدام امیرالمومنین در نزد فرشتگان مباهات میکند و شیعه و سنی این اقدام بزرگ و تاریخی علی(ع) و شآن نزول این آیه را نقل کرده و به شجاعت آن حضرت اقرار کردهاند.
این کارشناس مسایل دینی و مذهبی افزود: در قرآن کریم هیچ مسئله ای بعد از توحید به اهمیت مسئله معاد و قیامت نیست و باید توجه داشت حدود هزار و ۲۰۰ آیه در قرآن کریم به معاد اشاره کرده که حدود یک سوم آیات قرآن را تشکیل می دهد و تقریبا در تمام صفحات قرآن کریم بدون استثناء ذکری از معاد به میان آمده و این مهم نشان دهنده اهمیت مسئله معاد است.
وی تصریح کرد: از جمله مسایلی که پیامبران بزرگ الهی مردم را نسبت به آن دعوت می کردند و تأکید فراوان بر آن داشته اند مسئله معاد بوده و این همه تأکید بر مسئله معاد به خاطر این است که ایمان به معاد به زندگی انسان روح می بخشد و چهره زندگی انسان با ایمان نسبت به مسئله معاد تغییر پیدا می کند.
سبکتکین ادامه داد: انسانی که معاد و قیامت را باور دارد با انسانی که معاد و قیامت را باور ندارد بسیار متفاوت بوده و باید گفت اعتقاد به معاد به زندگی انسان شکل، مسئولیت و هدف می دهد.
وی اضافه کرد: کسی که می داند تمام کارهای او تحت نظر است و مورد حسابرسی قرارمی گیرد انسان بی تفاوت و متجاوز به حقوق خود و دیگران نخواهد شد از این رو نقش معاد در تقوا و امنیت و امانت بر هیچ کسی پوشیده نیست.
رییس شورای هیئتهای مذهبی شهرستان لنجان با بیان اینکه یاد قیامت، معاد و مرگ؛ شهوات را از بین می برد، عنوان کرد: یاد معاد ریشه های غفلت را می سوزاند، قساوت را از انسان دور می کند و حقیقتا دنیا را در پیش چشم انسان کوچک می کند بر همین اساس باید گفت ثمره درخت معاد تقوا است و کسی که تقوا ندارد یعنی هنوز معاد، مرگ و قیامت در زندگی او جای نگرفته از این جهت پایبند به چیزی نیست.
وی خاطرنشان کرد: وقتی انسان به یاد آخرت است قطعا تلاش می کند، زاد و توشه آن را نیز فراهم کند، زاد و توشه هرسفر باید متناسب با آن سفر باشد و طبیعی است که زاد و توشه سفر قیامت چیزی جز تقوا، ایمان و عمل صالح نیست که قرآن نیز به این مسئله اشاره کرده و می فرماید: «بهترین زاد و توشه برای قیامت تقو است.»