گوشی مورد نظر در دسترس نمی‌باشد

بازار گوشی تلفن همراه با کمبود کالای شدید روبرو است و به میزان محدود کالای بی‌کیفیت بدون تضمین باقیمت بالا در بازار وجود دارد که به فروش می‌رسد این خلاصه‌ای از وضعیت بازار موبایل اصفهان به گفته رئیس اتحادیه فروشندگان و تعمیرکنندگان تلفن همراه و ثابت اصفهان است.

فاطمه کاویانی-اصفهان امروز: بازار گوشی تلفن همراه با کمبود کالای شدید روبرو است و به میزان محدود کالای بی‌کیفیت بدون تضمین باقیمت بالا در بازار وجود دارد که به فروش می‌رسد این خلاصه‌ای از وضعیت بازار موبایل اصفهان به گفته رئیس اتحادیه فروشندگان و تعمیرکنندگان تلفن همراه و ثابت اصفهان است. بازار گوشی‌های تلفن همراه حال‌وروز خوبی ندارد دقیقاً مثل بازار اکثر کالاها از کالاهای ضروری گرفته تا غیرضروری وضعیت مشابه را پشت سر می‌گذارند. حسن میرشمشیری وضعیت موجود را حاصل دسترنجی دانست که طرح همتا و رجیستری در کنار بازار پر نوسان ارز برای صنف تلفن همراه در پی داشته است. او با اشاره به اینکه در حال حاضر مشکلات شدید در حوزه ارائه تلفن همراه وجود دارد، تأکید کرد: وزارت صنعت و معدن و تجارت یک‌سوی ماجرا است و وزارت ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات ‌سوی دیگر قرار دارد که هرکدام توپ را به زمین مقابل می‌اندازند و همچنان ضربه این پاس‌کاری را صنف فروشندگان تلفن همراه می‌خورد و دقیقاً نمی‌دانیم مشکلات این صنف را چه کسی باید حل کند. میرشمشیری اظهار کرد: گفته می‌شود 500 تا 600 هزار گوشی تلفن همراه در اختیار وزارت صنعت، معدن و تجارت یا قوه قضاییه قرار دارد و به بازار تزریق نشده درصورتی‌که اگر این صحبت صحت داشته باشد و این اتفاق رخ دهد برای مدتی می‌توان معاملات را در این بازار راکد به همراه داشت و یا در کاهش قیمت این کالا شاهد کاهش قیمتی بود.
*هیچ محدودیتی برای ثبت سفارش نداریم
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان در واکنش به اینکه برای بهبود وضعیت صنف تلفن همراه چه برنامه‌ای در دستور کار قرار داده‌شده گفت: هم‌اکنون همه تجهیزات و کالاها به‌شرط ثبت سفارش می‌توانند به کشور وارد شود و در این زمینه محدودیتی وجود ندارد. اسرافیل احمدیه بابیان اینکه ورود کالاها با ارزی که در دستورالعمل واردات مشخص‌شده امکان‌پذیر است، اظهار کرد: بخشی از تلفن‌های همراه که گفته می‌شود پیش‌ازاین وارد کشور شده تصمیم‌گیری در مورد ورود آن‌ها به بازار با قوه قضاییه است و وزارت صنعت و معدن و تجارت در این حوزه هیچ تصمیم‌گیری و اعمال‌نظری نمی‌تواند داشته باشد.
*حل مشکل تلفن همراه در دست وزارت ارتباطات نیست
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در توئیتی به گرانی‌های بازار موبایل برای چندمین بار واکنش نشان داد و نوشت: «متأسفانه نه مشکل واردات گوشی حل شده و نه گوشی‌های موجود در گمرک ترخیص شده است. باوجود پایین آمدن قیمت ارز، هنوز قیمت گوشی متناسب نشده است. انصافا بنده تمام تلاش و پیگیری را کردم. حل مشکل در دست دستگاه‌هایی است که اختیار آن‌ها در دست وزارت ارتباطات نیست. در مکاتبه‌ای از ریاست محترم جمهوری درخواست صدور دستور ویژه‌ای برای حل موضوع کرده‌ام.»
*واردکننده تلفن همراه نداریم
رئیس اتحادیه فروشندگان و تعمیرکنندگان تلفن همراه و ثابت اصفهان در ادامه تصریح کرد: نکته مهمی که نباید در این میان مغفول بماند اینکه در حال حاضر واردکننده‌ای وجود ندارد و با این شرایط قیمت‌ها به‌شدت افزایش پیداکرده است. رئیس اتحادیه فروشندگان و تعمیرکنندگان تلفن همراه و ثابت اصفهان بابیان اینکه گوشی تلفن همراه یک کالای صد درصد وارداتی و قیمت آن وابسته به ارز است افزود: باوجوداینکه نرخ ارز اندکی کاهش داشته اما عملاً در حوزه تلفن‌های همراه تغییراتی را نداشته‌ایم. او ادامه داد: باید وزارتخانه‌ها برای ادامه فعالیت شرکت‌های واردکننده تلفن همراه با جدیت ورود پیدا کنند تا گوشی قانونی به بازار وارد شود چراکه این گوشی‌های بدون کیفیت که هم‌اکنون در بازار است تا چند وقت دیگر تمام بازار از فروشنده، خریدار، اتحادیه و اصناف را دچار مشکل خواهد کرد. میرشمشیری در مورد مشکلات این صنف در بخش دارایی نیز گفت: سازمان امور مالیاتی باید بپذیرد که یک سال به صنف تلفن همراه تنفس دهد چراکه این صنف عملاً در سال جاری هیچ‌گونه درآمدی نداشته است که بخواهد مالیات پرداخت کند. او با انتقاد از اینکه همه مسئولان مشکلات این صنف را می‌دانند ولی اینکه چرا فعالیتی صورت نمی‌گیرد اضافه کرد: درصورتی‌که واردات برای تمام افراد آزاد شود و حذف کاغذبازی که امروز وجود دارد می‌توان شرایط بهتری را در بازار داشته باشیم. میرشمشیری یادآور شد: حرکت در این مسیر برای دولت، مردم و اصناف بهبود وضعیت را در پی خواهد داشت با توجه به شرایط پیش رو تنها یک سری از قاچاقچیان و دلالان منفعت به دست می‌آورند. اینکه چه سازمان‌هایی مسئول رسیدگی به این وضعیت هستند و تا چه زمان این روند ادامه خواهد داشت موضوعی است که باید منتظر ماند و دید این بازار دقیقا تا چه مدت دیگر تاب این حجم از فشار را خواهد داشت. مشاهدات از بازار گوشی تلفن همراه نشان می‌دهد خریدوفروش عملا در بازارهای فردوسی و احمدآباد که مهمترین کانون معاملات گوشی تلفن همراه در اصفهان به حساب می‌آیند کاهش چشمگیری داشته است.
ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار