مجبوریم با وام و قرض کمان بخریم

اسامی کمانداران اعزامی کشورمان برای حضور در مسابقات ورلد کاپ جهانی ترکیه اعلام شد که امید طاهری تنها نماینده اعزامی استان اصفهان به این رقابت هاست. طاهری که به تازگی از مسابقات ورلد کاپ جهانی شانگهای بازگشته است، در این رقابت ها بعد از پیروزی مقابل نماینده قزاقستان، در مرحله یک‌شانزدهم نهایی مقابل کماندار دیگری از این کشور به میدان رفت و به برتری رسید، اما در مرحله یک هشتم باخت و از دور مسابقات حذف شد.

مجبوریم با وام و قرض کمان بخریم

روز گذشته فرصتی دست داد تا با این کماندار ملی پوش که در اردوی تیم ملی حضور دارد، گفت وگویی را ترتیب بدهیم.

امتیازات شرکت در ورلدکاپ های جهانی به صورت مجزا محسوب می شود یا تجمیع شده؟
هر کدام از ورلد کاپ ها امتیازاتی دارد و در مجموع چهار ورلدکاپ، امتیازات تجمیع شده و نفرات برتر به فینال فینالیست ها راه پیدا می کنند. فعلا که برای ورلد کاپ چین اعزام شده ایم و در اردوی تیم ملی برای حضور در ورلدکاپ ترکیه هستیم. مرحله سوم و چهارم این رقابت‌ها در آمریکا و آلمان برگزار می شود و امیدوار هستیم که مشکلات و مسائل مالی مانع از اعزام تیم به این دو رقابت نشود.

برای رقابت های ورلدکاپ چین، نفرات بیشتری اعزام شدند اما برای ترکیه تنها شش ورزشکار از ایران شرکت خواهند داشت. غیبت در هر کدام از این مسابقات به ضرر ورزشکار نمی شود؟
به‌هرحال شرکت نکردن در هر مرحله، باعث می شود که امتیازات آن‌را از دست بدهیم، اما انتخاب نفرات با تصمیم کادر فنی است و بر اساس عملکرد مرحله قبلی و رکوردهای ثبت شده نفرات اعزامی را مشخص می کنند.

نفرات سایر کشورها در مراحل مختلف ورلد کاپ یکسان هستند؟
نه؛ سایر کشورها نیز ممکن است در هر مرحله تغییراتی در لیستشان داشته باشند. مثلا در مسابقات چین،‌ هلند که یکی از کشورهای برتر رشته تیراندازی با کمان دنیاست، با دو ورزشکار شرکت کرده بود. کشورها تلاش می کنند با بهترین نفرات خود در تمام مراحل شرکت کنند.

تیراندازی با کمان، رشته پر اعزامی است. این مساله برای شما به عنوان یک ملی پوش خوب است یا بد؟
هر چه بیشتر مسابقه بدهیم، به نفع ماست و تجربه بیشتری به دست می آوریم. تیراندازی با کمان از دو رشته ریکرو و کامپوند تشکیل شده که ریکرو المپیکی است و کامپوند هم توانست در بازی های آسیایی اینچوان، به مدال طلای ارزشمندی دست پیدا کند. ما امسال به جز ورلد کاپ، المپیک دانشجویان جهان، مسابقات آسیایی و قهرمانی جهانی را هم پیش رو داریم.

با این حجم اعزام ، به کار دیگری می رسید؟
واقعا نه؛ ما هر روز از ساعت هشت صبح تا عصر مشغول تمرین هستیم و حتی اگر اعزام بین المللی نیز در کار نباشد، درگیر تمرین هستیم و نمی توانیم به کار دیگری بپردازیم.

به بازی های آسیایی اشاره کردید. چه قدر امیدوار به مدال آوری در این رویداد هستید؟
مسوولان ورزشی حساب خاصی روی رشته کامپوند باز کردند و تیم کامپوند با ترکیب کامل به اندونزی اعزام می‌شود.

با توجه به طلای دوره قبل اسماعیل عبادی، کار سختی برای قهرمانی در این مسابقات پیش رو دارید؟
به‌هرحال تمام ورزشکارانی که در بازی های آسیایی شرکت می کنند، به دنبال مدال گرفتن هستند و عبادی نیز مانند رقیبان سایر کشورهاست؛ اما صعود دو ایرانی به فینال اتفاق مهمی است که امیدواریم رخ بدهد. همچنان‌که در مسابقات تایلند من و عبادی به فینال رسیدیم. البته آمادگی آن لحظه و شرایط دو ورزشکار، برنده را تعیین می کند.

با توجه به اینکه کامپوند، المپیکی نیست، چرا سراغ ریکرو نرفتید؟
اتفاقا رشته مورد علاقه من ریکرو است و چهار سال نیز در این رشته فعالیت کرده ام، اما بعد به این نتیجه رسیدم که در کامپوند می توانم موفق تر باشم. فعلا که در کورس قهرمانی هستم و امکان تغییر نیست. شاید اگر زمانی بعد از دوران قهرمانی بخواهم ورزش کنم، به صورت تفریحی به ریکرو بپردازم.

به عنوان یک ملی پوش، تجهیزات مورد نیاز را باید خودتان تهیه کنید یا به عهده فدراسیون است؟
تهجیزات تیر و کمان در ایران تولید نمی شود و به دلیل اینکه باید از کشورهایی همانند آمریکا و کره جنوبی وارد شود، هزینه بالایی را می طلبد و تهیه کمان و تیر به عهده خود ماست و اگر برای کمان ما مشکلی ایجاد شود، ناچاریم با وام و قرض کردن، کمان جدید تهیه کنیم. متاسفانه با وجود هزینه های بالای این رشته، حمایتی از ما نمی شود. البته فدراسیون هم با مشکلات مالی زیادی مواجه است و نمی تواند کار زیادی برای ما انجام دهد.

وضعیت رشته تیراندازی با کمان اصفهان را چه طور ارزیابی می کنید؟
اصفهان بدون تردید قطب تیراندازی با کمان کشور است. در طول 10 سال اخیر هیچ اردوی تیم ملی بدون حضور ورزشکاران این استان برگزار نشده است. مربیان خوبی در اصفهان داریم که باعث پیشرفت این رشته شده اند.

برای بحث تمرینی با چه مشکلاتی مواجه هستید؟
فعلا ورزشگاه آبشار تنها محل تمرین برای کمانداران است که با توجه به خصوصی بودن محل، باید هزینه تمرین را بپردازیم.

تسهیلاتی وجود ندارد که ملی پوش ها از پرداخت هزینه محل تمرین معاف شوند؟
ملی پوشان زیادی در ورزشگاه آبشار تمرین می کنند و با توجه به هزینه های جاری، توقعی برای پرداخت نکردن هزینه تمرین نداریم، اما امیدوار هستیم که حمایت بیشتری از این رشته انجام شود. در حال حاضر سایت تیراندازی با کمان اصفهان نیمه کاره رها شده است و اگر این مجموعه آماده بهره برداری می شد، بخش عمده ای از مشکلات تمرینی ما حل شدنی بود.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار