راهنمای کاشت و پرورش گل گاوزبان

گل گاوزبان از گیاهان دارویی است که در دسته گیاهان با ریشه نیمه غده ای قرار دارد ریشه این گیاه باید در هنگام کاشت تا عمق ۵۰ سانتی متر در زمنی قرار بگیرد پرورش گل گاوزبان دارای نکاتی است که با آن آشنا می شوید.

گل گاوزبان از گیاهان دارویی است که در دسته گیاهان با ریشه نیمه غده ای قرار دارد ریشه این گیاه باید در هنگام کاشت تا عمق ۵۰ سانتی متر در زمنی قرار بگیرد پرورش گل گاوزبان دارای نکاتی است که با آن آشنا می شوید.
گل گاوزبان به دلیل برخورداری از ریشه های مقاوم می تواند در برابر خشکی زیاد خاک بسیار مقاوم باشد ریشه های این گیاه در دو جهت اصلی و فرعی رشد می کنند و به همین جهت است که را مقاوم کرده اند به طور ظاهری در برگ های این گیاه قسمت هایی با خارهای ظریف دیده می شود و دارای ظاهری خشن است و علت نامگذاری آن نیز به همین علت است. برای پرورش گل گاوزبان باید به این نکته توجه داشته باشید که این گیاه در ارتفاعات ۶۰-۲۵۰۰ متر از شطح دریا قابل رویش هستند.
نحوه کاشت و پرورش گل گاوزبان:
برای پرورش دادن گیاه گل گاوزبان باید مناطقی سردسیر و نیمه مرطوب را انتخاب کنید و زمان مناسب برای کاشت آن فصل پاییز و بهار است که درای باران بسیاری است و بهتر است برای کاشت آن از روش کاشت بذر در فصل پاییز استفاده کنید در هنگام کاشت و نحوه قرار دادن بذر در زمین باید توجه داشته باشید که بذر را در عمق ۱۲ سانتی متر از سطح زمین قرار دهید و فاصله بین بوته ها باید ۴۰-۵۰ سانتی متر باشد
نکته ای که در کاشت و پرورش گل گاوزبان فاصله مناسبی که باید برای ردیف های در نظر بگیرید فاصله ۶۰-۷۰ سانتی متر است برای هر هکتار زیر کشت نیز باید از ۴ کیلوگرم بذر مرغوب استفاده کنید بوته گل گاوزبان می تواند به مدت ۲ سال عمر کند.
زمانی که مرحله کاشت بذر به درستی انجام شد باید به مدت ۵-۱۲ روز اجازه دهید تا بذر شما جوانه بزند و دمای مناسب برای این کار نیز دمای ۲۱ درجه سانتی گراد است و اوایل بهار خواهد بود. اگر قصد دارید این کار را در منزل انجام دهید باید ابتدا در ۴-۸ هفته اول کاشت این فرایند را در بیرون از خانه انجام دهید و با قرار دادن بذرها در سینی حاوی خاک کمپوست و پوشاندن اطراف سینی با استفاده از پلاستیک موجب سرعت فرایند جوانه زدن می شوید و سپس می توانید نشا را با دقت به گلدان مخصوص در منزل انتقال دهید.
اگر قصد دارید کاشت گل گاوزبان را در بیرون از خانه انجام دهید باید قبل از کاشت بستر زمین را شخم زده و بعد فرایند کاشت را انجام دهید همچنین در مرحله آبیاری باید توجه داشته باشید که با روییدن علف های هرز باید آن را از بین ببرید.
از نکات مهم در هنگام کاشت گل گاو زبان این است که در مناطق سردسیر این فرایند با در پاییز صورت بگیرد که گیاه با سبز شدن در فصل بهار دچار سرمازدگی نشود. آبیاری این گیاه بسیار ساده است و در مناطق پر باران به شکل دیمی کشت می شود و در مناطق خشک نیز باید به طور مرتب به آن آب بدهید تا مرطوب شود.
منبع : آرگا
در صورت تمایل برای دیدن سایر مطالب آموزشی کاشت درخت و گیاه کلیک کنید.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار