برزک نگینی در دل کوهستان کاشان

بزرک شهری در ۵۰ کیلومتری جنوب‌غرب کاشان، مابین نیاسر و قمصر در منطقه سرسبز و خوش آب و هوا در دامنه کوه‌های کرکس در مرکز ایران واقع شده است.

بزرک شهری در ۵۰ کیلومتری جنوب‌غرب کاشان، مابین نیاسر و قمصر در منطقه سرسبز و خوش آب و هوا در دامنه کوه‌های کرکس در مرکز ایران واقع شده است.
به گزارش تسنیم ، شهر برزک پنج هزار سال قدمت دارد حدود 4000 نفرجمعیت، دارای تابستان‌های خنک و زمستانهای سرد، 70 درصد گلاب کشور در این شهر تولید می‌شود و پایتخت شاتوت کشور هم هست.
درمورد وجه تسمیه این شهر، به دو مورد اشاره می‌کنند. اول اینکه در زبان کردی ،برز(با فتحه ب و سکون ر) به معنی بلندی بوده و در ابتدا اسم شهر(در اون زمان روستا)برزاو بوده، یعنی آبی که در بلندی وجود داره (او به معنی آب)که بعدا به برزک تبدیل شده( واژه البرز هم احتمالا از بلندی گرفته شده است).

وجه تسمیه دوم: برز به معنی "در کنار" هم آمده است. برزاو یعنی در کنار آب.که بعدا آو (آب)به اوک تبدیل شده است(برزکbarzok). برزک شهری با وسعت 200 هکتار در 50کیلومتری جنوبغرب کاشان ودر دامنه کوههای کرکس واقع شده و ارتفاع آن از سطح دریا1600 تا 3588 متراست.
آب و هوای معتدل در تابستان و زمستانهای سردی دارد به‌طوری که بیشینه دما در تابستان به 35 درجه و کمینه آن در زمستان به 20- درجه سلسیوس می‌رسد.
حدود 75 درصد گلاب استان اصفهان در این شهر تولید میشود.بطوریکه علاوه بر 11 کارخانه صنعتی ،حدود 300کارگاه سنتی تولید گلاب هم در این شهر موجود است.
همچنین برزک بزرگترین تولید کننده شاتوت کشورهم هست بطوریکه همه ساله حدود 300 تن شاتوت از این منطقه تولید و جهت مصرف به اقصی نقاط کشور حمل می‌شود.
برزک دارای 7 محله بزرگ است که هرکدوم 10 تا 15 چشمه آب دارد طبق رسم سنتی وقدیمی،همه ساله از ابتدای مهر تا اواسط آبان ماه (7 هفته)، مردم محل با جمع آوری نذورات ،نذر آش حلیم با گوشت به نیت بارش خوب در سال جاری را دررباغات این شهر برگزار می کنند این آش بین اهالی تقسیم می‌شود.
رسم دیگر مردم برزک این است که وقتی دوتا از جوانان شهر همزمان از دنیا میرن(به هردلیلی مثل تصادف،بیماری و...) مردم شهر جمع شده وبا تهیه یک گاو نذری، ابتدا آن را در شهر میگردانند، بعد قربانی کرده وگوشت را بین اهالی توزیع می‌کنند.
خانه های سنتی و بزرگ کلبه های بومگردی خاطره های زیبایی را در یک روز اقامت برای هر گردشگری رقم می‌زنند.
همچنین استراحت شبانگاهی در اقامتگاههای بومگردی همراه باوزش ملایم نسیم نسبتا خنک، خوش ، دلچسب وهوای لطیف شبانگاهی،خاطره ای لذتبخش و به یاد ماندنی را برای هر گردشگری به ارمغان می آورد.
در ایامی که بارش شهاب سنگها رو در آسمان کشورمان داریم، این منطقه با هوای تمیز و تاریکش بهترین نقطه میهن برای دیدن و رصد این واقعه نجومی است. این رویداد تاریخی که معمولا همه ساله از بیستم تا بیست و پنجم مرداد و هفته آخر آبانماه در آسمان ایران قابل مشاهده است.
مناطق ییلاقی این شهر زیبا از جمله دره بردریو، ویشنگ، وسیون و دره ها و کوه های زیبای این منطقه بکر طبیعت است.
هوای تمیز،طبیعت زیبا،درختان مختلف مخصوصا گردو،گلهای وحشی همه و همه انسان را از هیاهوی زندگی به دور و با خود به رویایی در بهشت طبیعت می برد.


ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار