دستیابی متخصصان ایرانی به دانش فنی ماشینکاری قفسههای نورد گرم
برای اولین بار در کشور، کارشناسان فولاد مبارکه با همکاری متخصصان شرکتهای داخلی، در جریان اجرای تعمیرات سالانۀ نورد گرم شرکت، فرایند ماشینکاری قفسههای نورد نهایی و نصب بلوک بالانسهای جدید را با موفقیت کامل انجام دادند.
برای اولین بار در کشور، کارشناسان فولاد مبارکه با همکاری متخصصان شرکت های داخلی، در جریان اجرای تعمیرات سالانۀ نورد گرم شرکت، فرایند ماشین کاری قفسه های نورد نهایی و نصب بلوک بالانس های جدید را با موفقیت کامل انجام دادند.
مرتضی رمضانی رئیس دفتر فنی تعمیرات نورد گرم فولاد مبارکه با بیان مطلب فوق از اجرای موفقیت آمیز تعمیرات سالانۀ ناحیۀ نورد گرم خبر داد و گفت: توقف سالانۀ نورد گرم یکی از بزرگ ترین توقفات تعمیراتی انجام شده در مجتمع فولاد مبارکه بود که با برنامه ریزی سه ساله و صرف بیش از 70هزار نفر ساعت از توان تعمیرات مرکزی و همکاری مستقیم 11 شرکت پیمانکاری و مشارکت کارکنان ناحیۀ نورد گرم در مدت 21 روز انجام شد.
در خصوص جزئیات اجرای این عملیات تعمیراتی بزرگ و مهم، نیما داوری، کارشناس دفتر فنی تعمیرات نورد گرم افزود: این عملیات، با توجه به فرسایش قفسه های نورد گرم و افزایش خرابی تجهیزات و توقفات اضطراری که ممکن بود هزینه های سنگینی به شرکت تحمیل کند، از سوی مدیریت شرکت در دستور کار قرار داده شد. به همین منظور با انجام فعالیت های کارشناسی از 3 سال گذشته، برنامۀ تعمیرات اساسی قفسه های نورد گرم و به طور مشخص ماشین کاری قفسه های نورد نهایی مورد بررسی و تبادل نظر قرار گرفت و اجرایی شد. در فاز اول کلیۀ عیوب به صورت دقیق بررسی گردید و با توجه به گزارش های تخصصی تهیه شده، فرایند انتخاب پیمانکار ذی صلاح جهت انجام تعمیرات شروع شد.
وی با بیان این که در فاز دوم، پس از تعیین پیمانکار، در توقف سالانۀ سال گذشته، وضعیت قفسه ها با استفاده از فناوری «لیزرتراکر» جهت طراحی برنامۀ نهایی ماشین کاری و تغییر طرح بلوک بالانس قفسه های نورد نهایی، مورد داده برداری و تحلیل دقیق قرار گرفت ادامه داد: در فاز سوم پروژه با آماده سازی های مناسب و با عزم و همت همۀ واحدهای مرتبط فرایند ماشین کاری قفسه های نورد نهایی و نصب بلوک بالانس های جدید با موفقیت کامل انجام شد.
داوری خاطرنشان کرد: از افتخارات این پروژه می توان به دست یابی به تمام اهداف برنامه ریزی شده و انجام کلیۀ فعالیت های ماشین کاری، اندازه برداری و نصب به دست شرکت های ایرانی و دست یابی این شرکت ها به دانش مربوط اشاره کرد. این موفقیت در حالی به دست آمد که دانش فنی ماشین کاری این قفسه ها در انحصار شرکت های خارجی بود.
وی در ادامه افزود: ازآنجا که زمان توقف سالانه به علت پروژۀ ماشین کاری قفسه های نورد نهایی طولانی بود، با تأکید مدیریت ناحیه، استفادۀ بهینه از زمان و انجام تعمیرات اساسی در تمام قسمت های نورد گرم نیز در برنامه قرار گرفت. برخی از این اقدامات، که هرکدام پروژه بسیار مهمی بودند، عبارت اند از:
انبار تختال و کوره های پیش گرم:
در این بخش اصلاح و تعویض ساپورت های رول های دشارژ و اکستراکتور کوره 1 و 2، ترمیم سازۀ فلزی کمپ 1 و 2 انبار تختال، ترمیم پایه های بتنی کورۀ 3 و 4، ترمیم سازۀ فلزی-حرکتی کورۀ 3 و 4، ترمیم نسوز کلیۀ کوره ها، تعمیرات اساسی کورۀ شماره 3 و تعویض ترانس اسکارل GR6 انجام شد.
بخش نورد مقدماتی یا رافینگ:
در این بخش نیز ماشین کاری پشت لاینرهای پشتیبان بالایی و بلوک بالانس های قفسه R3 ، ماشین کاری میز رول های غلتکی، ترمیم سازۀ بتنی قفسۀ E1 ، تعویض سیلندر و بیم اسکرودان قفسۀ R1 ، ترمیم بیس ساید گاید ورودی قفسۀ R3 ، تعویض ترانس GR1 و انجام روتین موتورهای اصلی نورد مقدماتی با موفقیت به پایان رسید.
نورد نهایی یا فینیشینگ:
در این مرحله، ماشین کاری قفسه های نورد نهایی، بهیــــنه سازی قیـــــچی فیـــــنیشینگ، بهینه سازی لوپر قفسۀ F4 (تغییر سیستم الکتریکی به هیدرولیکی)، اصلاح محل نصب کپسول قفسۀ F7 ، تعویض آرمیچر موتور قفسۀ F6 و روتین موتورهای اصلی نورد نهایی انجام شد.
کلاف پیچ ها یا کویلر:
در بخش کلاف پیچ ها یا کویلر، سیستم هیدرولیک کویلر شمارۀ 1 از سیستم H6 به سیستم H16 تغییر یافت. صفحۀ ثابت کویلر 2 و فریم پینچ رول کویلر 3 تعویض شد. ساید گاید کویلر 2 اصلاح و پارسی تک کویلر بهینه سازی شد.
جرثقیل های سقفی:
در بخش جرثقیل های سقفی، ریل کمپ های 1 و 2 و 3 انبار تختال، ترک پل جرثقیل 12 کارگاه غلتک، ریل و شین های برق این کارگاه و ریل های انبار خام واحد تکمیل نورد گرم اصلاح شد. همچنین ریل ترولی جرثقیل 12 کارگاه غلتک و بیس گیربکس جرثقیل 13 کارگاه غلتک تعویض و راهرو دسترسی به جرثقیل 18 نورد گرم نصب شد.
تکمیل نورد گرم:
در واحد تکمیل نورد گرم هم زمان با انجام توقف سالانۀ اسکین پاس، تعمیرات اساسی کانوایر نورد گرم نیز انجام شد.
مرتضی رمضانی رئیس دفتر فنی تعمیرات نورد گرم در بخش پایانی سخنان خود انجام این پروژه را مرهون عزم و ارادۀ تمامی همکاران فولاد مبارکه و همکاری صمیمانۀ شرکت های مکث، ابعاد دقت مرکزی، نقشه نگار، تام ایران خودرو، سوهن آذر پارسا، ایران کارت، کوشه سازان، دژپاد، بهسازان، تابان نیرو، برق آرا، کویر و سلیمانی دانست و از همۀ آن ها تشکر و قدردانی کرد.