روزه باعث سلامتی و ره توشه ای برای یازده ماه دیگر سال است

ماه مبارک رمضان که فرا می رسد، یکی از داغ ترین بحث های تغذیه ای این است که چه بخوریم و چه نخوریم؟

روزه باعث سلامتی و ره توشه ای برای یازده ماه دیگر سال است


به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری ایمنا، طب سنتی نیز برای این که این ماه را به سلامت سپری کنیم و بتوانیم نهایت استفاده از آن را ببریم راهکارهایی ارائه داده است.

در روزهای گرم و بلند تابستان زود تشنه می‌شوید و اگر شاغل باشید در طول روز با کاهش میزان انرژی و فعالیت‌های جسمی روبه رو می شوید.

خیلی‌ها بدون خوردن سحری روزه می‌گیرند و اصلاً به ضررهای این کار فکر نمی‌کنند چرا که نخوردن غذای مناسب در ماه رمضان به خصوص هنگام سحر، به بدن آسیب می‌رساند و باعث طولانی شدن گرسنگی و ضعف شدید طی روز می‌شود.

اگر عادت دارید بدون خوردن سحری روزه بگیرید باید بدانید با دست خودتان باعث آسیب دستگاه گوارش‌به خصوص معده و روده‌ها می‌شوید.

روزه عبادت و تمرینی برای تحمل سختی‌هاست و اگر نکات روزه‌داری را خوب به کار نبرید روزهای سختی را پشت‌سر خواهید گذاشت، پس اگر می‌خواهید ماه رمضان را با سلامت کامل پشت‌سر بگذارید، راه‌های مفیدی برای سلامت شما در این گفتگو پیشنهاد می‌شود .

امروز درباره موضوع تدابیر غذایی در ماه مبارک رمضان از دیدگاه طب سنتی گفتگویی را با «دکتر محمود باباییان- متخصص طب سنتی» انجام داده ایم که در ادامه مشروح آن را می خوانید:

اهمیت روزه و روزه داری از دیدگاه طب ایرانی چیست؟

پیامبر اسلام(ص) فرموده اند که برای انجام هر کار چاره ای است و چاره تندرستی در دنیا ۴ چیز است، کم سخن گفتن، کم خوردن، کم راه رفتن و کم خفتن و همچنین می فرمایند: «روزه بگیرید تا سالم و تندرست باشید»!

در روزه کم سخن گفتن و کم خوردن وجود دارد و از نظر اهمیت جسمی و معنوی، روزه باعث افزایش حرارت بدن می شود.

روزه باعث دفع رطوبات زائد بدن و از بین رفتن آنها می شود و در نتیجه اگر تدابیر آن درست باشد، باعث سلامتی و ره توشه ای برای یازده ماه دیگر سال خواهد بود.

امسال حدود ۱۶ ساعت در روز، روزه داری می کنیم، با توجه به اینکه روزها بلند و شب ها کوتاه است، اهمیت مصرف سحری چیست و مصرف چه مواد غذایی می تواند انرژی روزانه ما را تامین کند؟

بله، ساعات روزه داری زیاد، هوا گرم و مزاج روزه هم گرم است، اگر انسان گرم مزاج هم باشد مشکلات بیشتری را خواهد داشت، بنابراین باید تدابیر درست انجام شود تا بتوان بهتر روزه گرفت.

تدابیر سحر از تدابیر افطار شروع می شود، روزه را باید با مواد شیرین مزه ای مثل آبجوش و نبات و خرما باز کرد و بعد نان و پنیر و سبزی که حاوی ریحان، جعفری و خُرفه باشد و سپس شام مختصر میل شود.

در بین افطار و سحر باید به خوردن آب و میوه ها توجه داشته باشیم تا آب مورد نیاز بدن تامین شود.

میوه ها می تواند از نوع طالبی، هندوانه، خربزه، گرمک و گیلاس باشد، البته نباید چای، قهوه و هندوانه در هنگام سحر مصرف شود.

افراد باید زمان مناسب در سحر بیدار شوند تا فرصت کافی برای خوردن مواد غذایی وجود داشته باشد.

از خوردن زولبیا و بامیه در هنگام سحر باید خودداری کرد و از سبزیجاتی مثل سیر و پیاز کمتر استفاده شود.

بلافاصله بعد از سحر نباید استراحت کرد بلکه باید یک ساعت بیدار ماند.

نوشیدنی های مناسب در ماه مبارک رمضان کدامند؟

عطش و تشنگی مهمترین مشکل روزه داران به شمار می رود و البته در روزه امری طبیعی است، اما برای رفع عطش زیاد، باید از استرس و خشم پرهیز شود.

تهیه خورش هایی با آلو و تمبر هندی، مصرف کاهو و سکنجبین برای رفع عطش بسیار مفید هستند.

در این ماه آنچه قوای مغذی و کبدی را افزایش می دهد، شربت گلاب است.

طریقه تهیه آن هم اینگونه است که یک کیلو نبات با ۳ لیتر گلاب را روی حرارت ملایم قرار داده تا نبات آرام آرام در گلاب حل شود و در حین جوش خوردن باید کف آن را بگیریم.

وقتی شربت ما به قوام رسید، یک گرم زعفران ساییده شده را به آن اضافه می کنیم و پس از ۳ بار قُل زدن شربت گلاب آماده است.

این شربت در تابستان برای رفع عطش و یبوست بهتر است با اسفرزه استفاده شود.

خوردن آب جو طبی هم پیشنهاد می شود، برای تهیه آن یک استکان جو و ۱۴ استکان آب را روی حرارت قرار می دهیم تا آرام آرام بجوشد و وقتی جو شکاف پیدا کرد آب را جدا کرده و آب آن را می توان به صورت نیمه گرم یا خنک مصرف کرد.

آب جو حرارت معتدلی دارد و برای تناسب اندام هم بسیار مفید است.

شربت سکنجبین و خیار، شربت آبلیمو، شربت انار، شربت سیب که مقداری مزه ترش و شیرین دارد، برای تابستان و فصل گرم جهت رفع عطش بسیار مناسب است.

تخم شربتی و دانه های سیاه آن چگونه است؟

خیلی خوب است، تخم شربتی تخم گیاه ریحان است که می تواند با خاک شیر، آب و گلاب معجون خوبی باشد.

خوردن شربت به لیمو و تخم خرفه هم بسیار خوب است. تخم خرفه برای رفع عطش از دیدگاه طب سنتی، بسیار کارساز است.

طب سنتی رایحه درمانی را هم توصیه میکند، بنابراین می توان بوی هلو، بهارنارنج، نیلوفر، بنفشه، هلو، گلاب و بیدمشک را به صورت عطر در فضای اتاق قرار داد.

پوشاک باید از نوع نخی و سفید رنگ باشد تا خنکی بدن حفظ شود، نکته آخر اینکه ورزش را باید در زمان مناسب انجام داد تا در میانه روز انرژی بدن تحلیل نرود.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار