عطش سمبل‌ عدالت تقسیم آب در زاینده رود

عضو صنف کشاورزان شهرستان لنجان گفت: مشکل امروز زاینده رود، حوزه های کشاورزی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی را درگیر خود کرده است.

عضو صنف کشاورزان شهرستان لنجان گفت: مشکل امروز زاینده رود، حوزه های کشاورزی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی را درگیر خود کرده است.

میلاد موذنی با اشاره به انتشار کلیپی در خصوص کشت برنج در شهرستان لنجان اظهار کرد: طی روزهای اخیر شاهد انتشار کلیپی جهت دار در خصوص کشت برنج در شهرستان لنجان بودی فیلمی که باعث تشویش اذهان عمومی شد و در آن نه تنها به درستی به واقعیت ها پرداخته نشد بلکه کشاورزان زحمت کش را نیز به دیوی تشبیح کردند که در کنار صنایع بزرگ آب فولاد و...کمر به نابودی زاینده رود بسته است.

وی افزود: همواره شاهد هستیم وقتی کارد به استخوان مردم استان اصفهان می رسد و آنها داد از بی مهری ها نسبت به زاینده رود برمیدارند اقدامات جالبی صورت می گیرد اما آیا مسئولان و حتی خبرنگاری که انتظار می رفت بجای تشویش اذهان عمومی به واقعیت هایی چون نابودی کشاورزی، اقتصاد، ویرانی میراث فرهنگی، حیات وحش و گیاهی، آلودگی هوا و در نهایت نابودی زندگی در استان اصفهان بپردازد خود را به خواب زده اند تا واقعیت ها را کتمان کنند.

عضو صنف کشاورزان شهرستان لنجان تصریح کرد: اقای وزیر چه خوب بود شما بجای چنین اقدام عجولانه ای ابتدا به تاریخ مراجعه کرده و سپس با انجام کار مطالعاتی علت خشک شدن آب زاینده رود را جویا می شدید که آیا تنها کشت برنج در ایام بهار و امرار معاش کشاورزان علت نابودی زاینده رود بوده است، این سوال در ذهن ما نیز وجود دارد که چرا زاینده رود چرا خشک شده است.

وی ادامه داد: این سوالی است که همان روزهای ابتدایی که وضعیت خشک شدن تالاب گاوخونی رقم خورد در اذهان مردم استان اصفهان رقم خورد و دهان به دهان چرخید، همان روزهایی که اجرای خط لوله انتقال آب به استان یزد رقم خورد و شما آن روزها را به یاد ندارید.

موذنی رعایت نکردن طومار شیخ بهایی و کرامت مردم استان اصفهان در قبال انتقال آب به استان دیگر را سبب ساز نابودی زاینده رود دانست و اضافه کرد: نتیجه سیاست غلط انتقال آب به استان دیگر قبل از انجام بارگزاری جدید بر روی زاینده رود وضعیت امروز رودخانه زنده رود را رقم زد مسئله ای که بسیاری از کارشناس محیط زیست آن را فریاد زدند اما گوش شنوایی نبود.

وی عنوان کرد: به گفته کارشناسان و متخصصین امر 80 درصد علت خشکسالی آب زاینده رود به سوء مدیریت و20درصد به دلیل کاهش نزولات آسمانی بازمی گردد حال باید از شما به عنوان یک مسئول دولتی سوال کرد سهم کشاورز در سوء مدیریت آب زاینده رود کجاست؟ آیا بهتر نبود بجای حرکت های احساسی برای جذب مخاطب، تریبون برداشته و حق مردمانی که سال هاست معیشت آنها نابود شده سخن بگویید؟

عضو صنف کشاورزان شهرستان لنجان با بیان اینکه مشکل امروز زاینده رود، حوزه های کشاورزی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی را درگیر خود کرده است، گفت:آیا زمان انتشار این فیلم به این موضوع فکر نکردید که زاینده رود همانگونه که از نامش پیدا است زنده کننده حیات در استان اصفهان بود و زمانی که آب در آن جاریست زندگی نیز در شهرها و روستاهای این استان جاری است تا در نهایت آب به تالاب گاوخونی برسد.

وی خاطرنشان کرد: آقای وزیر آیا فراموش کردید روزی تالاب گاوخونی قهوه خانه ای برای پرندگان در کوچ زمستانه بود و تابستان ها نیز بسیاری از جانداران در آن لانه می کردند اما سوء مدیریت ها سبب شد نه تنها این تالاب زیبا به نابودی کشیده شود بلکه خطرات زیست محیطی آن نیز استان اصفهان و دیگر استان های همجوار را مورد تهدید خود قرار دهد.

موذنی یادآور شد: آیا آقای وزیر از استعفای نمایندگان استان اصفهان که کارد به استخوان آنها نیز رسیده بود که چنین اقدام تاریخی را انجام دهند بی خبر هستند؟یا ایشان نیز این کار را تنها کاری نمایشی می دانستند؟آیا به این مسئله فکر کرده اید چرا نمایندگان مردم استان باید دست به چنین اقدامی بزنند.

وی افزود: مگر جز این است که کشور ما درگیر تحریم بوده و مردم با تحریم ها دست پنجه نرم می کند، آیا درست است برنج لنجان که قدمت چند هزار ساله و جهانی دارد را از چرخه تولید خارج کرده و کشاورز بیکار شود به گونه ای که بسیاری از خانواده های کشاورزان استان به فقر دچار شوند و نهایتا تاجری برنج وارد کند و سود آن به جیب چنین افرادی وارد شود، پس حمایت از تولید کننده تنها یک شعار است.

عضو صنف کشاورزان شهرستان لنجان تصریح کرد: وقتی خبرنگار اعزامی از مرکز کشور سخن از تحول در کشاورزی می کند ایا درخصوص یکپارچه سازی اراضی کشاورزی لنجان اطلاعات درستی در اختیار دارد و از سوی دیگر مسئله زایش زاینده رود در شهرستان لنجان را فراموش کرده است.

وی ادامه داد: آیا وقتی سخن از تغییر کشت به میان می آید و پیشنهاد کشت درختان مثمر را بجای برنج پیشنهاد می دهند به الودگی صنایع و نابودی ثمره درختان میوه فکر کرده اند و آیا درختان میوه نیازمند آب نبوده که چنین سخنانی را به میان می آورند سال هاست کشاورزان ما چشم انتظار کشت جایگزین هستند اما وقتی زاینده رود خشک و نابود شده سخن از کشت جایگزینی که تاکنون نیز معرفی نشده بسیار خنده دار است.

موذنی با بیان اینکه بی تدبیر مسئولان نه تنها کشاورزی استان بلکه گردشگری این استان را به نابودی کشیده است گفت: در حال حاضر شرایط اقتصادی در جامعه بسیار بغرنج است اما متاسفانه برخی مسئولان به جای اینکه باری از دوش مردم بردارند به مشکلات آنها دامن می زنند.

وی اضافه کرد: آقای وزیر فراموش نکنید همه مردم فهمیم اصفهان از مشکل بی آبی و کم آبی زاینده رود با خبر هستند و در تابستان گذشته نیز با قطع شدن آب شرب در طول روز آن را به خوبی لمس کردند پس بهتر نیست شما به جای اینکه فضا را ملتهب کنید به ارائه راهکار بپردازید.

عضو صنف کشاورزان شهرستان لنجان عنوان کرد: امروز مردم استان اصفهان خصوصا صنف کشاورزان بجای ماجراجویی برخی افراد نیازمند راه کار سازنده برای احیاء زاینده رود هستند تا بتوانند به زندگی خود در این استان پهناور ادامه دهند.
ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار