روش های تکثیر گل ارکیده و نکاتی برای رشد و پروش آن

تکثیر گل ارکیده به روش غیر جنسی و از طریق قلمه و یا تقسیم بوته یک نوع از روش های کارآمد و مؤثر برای تکثیر این نوع گیاه می باشد که در این مطلب قصد معرفی آن را داریم.

تکثیر گل ارکیده به روش غیر جنسی و از طریق قلمه و یا تقسیم بوته یک نوع از روش های کارآمد و مؤثر برای تکثیر این نوع گیاه می باشد که در این مطلب قصد معرفی آن را داریم.

ارکیده از جمله گیاهان زیبا و جذاب است که ماندگاری زیادی در گلدان داشته و نام دیگر آن ثعلب می باشد که در کوه های «باغرو» در اطراف آستارا و اردبیل رشد می کند و این در واقع همان ثعلبی است که در بستنی ها به کار می رود. در این بخش شما را با تکثیر گل ارکیده آشنا خواهیم کرد.

تکثیر گل ارکیده و روش نگهداری از این گیاه

به طور کلی ازدیاد گل ارکیده از طریق لقاح و نیز از طریق غیر جنسی دو روش کاربردی برای تکثیر این گیاه می باشند، اما از آنجا که اغلب گل های ارکیده که به روش بذر تولید شده اند از مرغوبیت کمتری برخوردارند، بنابراین تکثیر گل ارکیده به روش غیر جنسی کاربرد بیشتری داشته و نوع تکثیر شده آن کاملا شبیه پایه مادر می باشد.

  • تکثیر ارکیده از طریق بذر معمولا به وسیله متخصصان باغبانی صورت می گیرد. گرده افشانی و تلقیح گل تا زمان بلوغ غلاف دارای بذر به مدت زمان زیادی احتیاج دارد. برخی از غلاف ها نیز فاقد بذر می باشند. اما باید غلاف های حاوی بذر را در محیط کاملا پاکیزه نگهداری کنند تا آلوده نشود. زمانی که غلاف ها سبز شوند و قبل از شکافتن جمع آوری شده، سپس آنها را در داخل بالون های حاوی مواد معدنی می پاشند، بعد از مدتی، بذرها جوانه می زنند. حال این گیاهان جدید تولید شده را به منظور کاهش تراکم به بالون های جدیدی انتقال می دهند.

روش قلمه زدن ارکیده :

برخی از گونه های ارکیده را می توان با استفاده از قلمه انتهایی آن تکثیر نمود. ارکیده های Arachnis و Vanada از این نوع هستند؛ قلمه های انتهایی Vanada به طور معمول ۳۰ تا ۳۷ سانتی متر می باشد که دارای ۱۲ برگ و نیز چند ریشه هوایی بوده. این قلمه ها را می توان در گلدان و بدون استفاده از بستر کشت مخصوص رویش داد. برای قلمه Arachnis نیز، طول قلمه باید به اندازه ۴۵ تا ۶۰ سانتی متر باشد و این نوع ارکیده که دارای ریشه هوایی بوده، باید مستقیما در مزرعه و یا در گلدان کاشته شود.

تکثیر به روش تقسیم بوته :

برخی از انواع ارکیده را می توان با تقسیم بوته از پایه گیاه اصلی (گیاه مادر) زیاد کرد. این نوع روش معمولا بر روی گیاهانی انجام می گیرد که دارای ۶ پیاز کاذب و یا بیشتر باشند. بنابراین برش ریزوم را از بین پیاز کاذب سوم و چهارم انجام داده و هر کدام را به صورت جداگانه در گلدان می کارند.

امروزه انواع مختلفی از گل های ارکیده و با شکل های عجیب و غریب وجود دارد. بسیاری از این گل های زیبا، شبیه زنبور و نیز میمون بوده که گیاه شناسان معتقدند، شاید شباهت گل های ارکیده به حشرات به این دلیل است که آنها با این روش، حشرات را به سمت خود جلب کرده و در نتیجه با عمل گرده افشانی به حفظ بقای خود کمک می کنند.

منبع : آرگا

در صورت تمایل برای دیدن سایر مطالب آموزشی کاشت درخت و گیاه کلیک کنید.
ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار