سالانه ۴۰۰ هزار فرآورده خونی در اصفهان تولید می‌شود

سالانه ۱۳۰ هزار نفر در اصفهان خون خود را اهدا می‌کنند و ۴۰۰ هزار فرآورده خونی در این استان تولید می‌شود، اما همچنان به مشارکت بیشتر مردم برای اهدای خون نیاز است.

سالانه ۱۳۰ هزار نفر در اصفهان خون خود را اهدا می‌کنند و ۴۰۰ هزار فرآورده خونی در این استان تولید می‌شود، اما همچنان به مشارکت بیشتر مردم برای اهدای خون نیاز است.
به گزارش تسنیم ، اهدای خون و تولید فرآورده‌های خونی از آن یکی از نیازهای اصلی هر شهر و کشور محسوب می‌شود تا با استفاده از آن روزانه جان بسیاری از انسان‌ها را نجات دهند. مردم ایران با این سنت به خوبی آشنا هستند و هر زمان که بتوانند با مراجعه به پایگاه‌های انتقال خون، خون خود را اهدا می‌کنند. اما در این میان مشارکت بانوان در اهدای خون کمتر از انتظار است.
بر اساس نظر کارشناسان انتقال خون، نیمی از نیازمندان تزریق خون و فرآورده ‌های خونی را زنان تشکیل می‌ دهند و این درحالی است که بر اساس تازه‌ترین گزارش‌ها سهم اهدای خون زنان در کشور کمتر از 10 درصد است.
مشارکت بانوان اصفهانی در اهدای خون نیز بسیار پایین است و این موضوع ریشه در باورهای برخی خانواده‌ها دارد. در صورتی که بانوان نیز می‌توانند با اهدای خون خود مشارکت خوبی در این زمینه و افزایش ذخیره‌های خونی و فراورده‌های خونی داشته باشند.
مدیرکل انتقال خون استان اصفهان در این زمینه در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با اشاره به کاهش مشارکت زنان در امر خداپسندانه اهدای خون، اظهار داشت: یکی از مهمترین دغدغه‌های سازمان انتقال خون کاهش مشارکت زنان است در حالیکه در بسیاری از کشورهای پیشر‌فته جهان در بخش انتقال خون، نگاه ویژه‌ای به اهدای خون بانوان دارند.

مجید زینلی افزود: بانوان به عنوان رکن اصلی خانواده می‌توانند با مشارکت در اهدای خون، علاوه بر ترویج رفتارهای انسان دوستانه، در آموزش فرزندان و شرکت در عرصه فعالیت‌های خداپسندانه گام مهمی در افزایش مشارکت خانواده‌ها در اهدای خون داشته باشند.

مدیرکل انتقال خون استان با بیان اینکه مطالعات گسترده در ایران و سایر کشورهای جهان نشان می‌‌دهد به دلیل گرایش کمتر بانوان به رفتارهای پرخطر و توجه بیشتر به داشتن زندگی سالم، گفت: خون اهدایی بانوان از سالم‌ترین منابع خونی است و از نظر علمی نیز هرچه انتقال خون به سمت زنان پیش برود، با انتقال خون سالم‌‌تری روبرو خواهیم بود.

وی ادامه داد: متخصصان دلیل این ادعا را در همه جای دنیا از جمله کشور ما، میزان شیوع کمتر بیماری‌‌هایی همچون هپاتیت B و C و HIV و سفلیس در میان خانم‌‌ها می‌دانند و جمعیت زنان از نظر داشتن رفتارهای پر خطر مانند سابقه اعتیاد، اعتیاد تزریقی و تماس جنسی نامطمئن در مقایسه با جمعیت مردان، جامعه سالم‌تری است.

سهم اندک زنان اهداکننده خون در اصفهان

زینلی تصریح کرد: زنان در کشور تصورات غلط در خصوص فقر آهن و کم‌ خونی دارند و این در حالی است که قبل از اهدای خون از همه اهداکنندگان آزمایشات لازم انجام می‌شود.

مدیرکل انتقال خون استان با اشاره به میزان اهدا کنندگان اصفهانی نسبت به جنس، اظهار داشت: 96.5 درصد از اهدا کنندگان خون در استان اصفهان مرد و فقط 3.5 درصد زن هستند و می‌توان گفت مشارکت بانوان این استان در اهدای خون کمتر از میانگین کشوری است که افزایش آن نیازمند فرهنگ سازی است.

وی افزود: میانگین سهم مشارکت بانوان کشور در اهدای خون 6 درصد است و خانم‌های اصفهانی در این امر خیر و خداپسندانه، سهم‌ نزدیک به 3 درصدی دارند.

زینلی با اشاره به این که بانوان استان‌های غربی کشور با 10 درصد، در بین بانوان بیشترین مشارکت را در زمینه اهدای خون دارند، ادامه داد: این میزان مشارکت در جهان 50 درصد است و نشان می دهد همچنان باید برای فرهنگ سازی جهت مشارکت بانوان در اهدای خون تلاش کنیم.

مدیرکل انتقال خون اصفهان یکی دیگر از علل کاهش مشارکت بانوان در اهدای خون را اعتقاد به وجود کم خونی دانست و گفت: سازمان انتقال خون افرادی را که با کم خونی مواجه هستند وارد چرخه انتقال خون نمی کند و خانم ها از این نظر مطمئن باشند زیرا افزون بر اهمیت انتقال خون، سلامت اهدا کننده برای این نهاد مهم است.

وی تصریح کرد: 20 درصد مراجعه کنندگان به مراکز خون گیری موفق به اهدای خون نمی‌شوند، بیشتر بانوان به دلیل نداشتن فشار خون لازم در مراکز خونگیری هم موفق به اهدای خون نشدند و دلیل آن کم خونی نبوده است.

زینلی افزود: در چند سال اخیر، سهم مشارکت بانوان اصفهان در اهدای خون 2 درصد بود و در حال حاضر این میزان به دلیل آموزش های چهره به چهره در سال های گذشته به سه درصد افزایش یافته است.

مدیرکل انتقال خون استان بیان کرد: نزدیک به 60 درصد اهدا کنندگان در هر دو جنس، اهدا کنندگان مستمر هستند که حداقل سالی دو بار خون می‌دهند.

تولید سالانه 400 هزار فرآورده خونی در اصفهان

وی در ادامه به تولید سالانه 400 هزار فرآورده خونی در اصفهان اشاره کرد و گفت: سالیانه یکصد و سی هزار نفر در استان خون اهدا می‌کنند که به طور میانگین از هر نفر، سه فراورده تهیه می‌شود و در نتیجه 400 هزار فرآورده خونی در استان تولید می‌شود.

زینلی تصریح کرد: نیاز به خون و فرآورده‌های آن برای نیازمندان بویژه بیماران خاص مانند تالاسمی، هموفیلی و دیالیزی و مجروحان ناشی از تصادفات و سوانح و بیماران تحت اعمال جراحی و شیمی درمانی همچنان باقی است.

مدیرکل انتقال خون استان ادامه داد: نباید اهدای خون به صورت مناسبتی و هیجانی باشد بلکه با پذیرفتن این مهم که بیماران در هر شرایطی نیازمند به خون هستند باید برای اهدای خون اقدام شود.

وی اهدای خون را اقدامی خداپسندانه و به نوعی به اشتراک گذاشتن زندگی برشمرد و با ابراز خرسندی از اینکه مردم ایران، اهدای خون را بطور داوطلبانه انجام می‌‌دهند و در شرایط ضرورت بیشتر از قبل به کمک همنوعان خود می‌شتابند، افزود: اهدای خون علاوه بر کمک به نیازمندان به این مایع حیاتی، به تجدید منظم سلول‌های خونی در بدن منجر می شود.

زینلی خاطرنشان کرد: سال گذشته 171 هزار و 740 نفر در استان اصفهان برای اهدای خون به مراکز خونگیری اداره کل انتقال خون این استان مراجعه کردند که از این تعداد 133 هزار 888 نفر موفق به اهدای خون شدند. این آمار نسبت به سال قبل آن 2 درصد افزایش داشته اما همچنان سهم مشارکت زنان در اهدای خون اندک بوده است.

نیاز به خون در فصل سرما

مدیرکل انتقال خون استان افزود: میزان آمار اهداکنندگان خون در فصل سرما در این استان کاهش یافته و میانگین مراجعه برای اهدای خون در ماه‌های اخیر به 350 نفر در روز رسیده و این در حالی است که در روزهای عادی تعداد افراد اهدا کننده خون به صورت میانگین 450 مورد بوده است.

وی از شهروندان درخواست کرد که در هر شرایطی به امر مقدس اهدای خون توجه داشته باشند زیرا بیماران مراکز درمانی و بیمارستان های استان همچنان نیازمند خون هستند.

زینلی گفت: کمترین گروه خونی در استان AB منفی و فراوان ترین گروه خونی o مثبت است و در حال حاضر مشکل ذخیره خونی در استان نداریم.

مدیرکل انتقال خون اصفهان با بیان اینکه مصرف خون در مراکز درمانی کاهش نیافته است، گفت: هم اکنون 2 هزار و 500 بیمار تالاسمی در استان ماهانه نیازمند 2 تا سه بار دریافت خون به میزان 6 هزار واحد هستند و مابقی خون‌های اهدایی برای بیمارستان‌ها و بیماران سرطانی، تصادفی صرف می‌شود.

وی همچنین نیاز مبرم اتاق‌های عمل بیمارستان‌های استان به خون را از دیگر تاکیدات بر توجه بیشتر شهروندان به اهدای خون دانست و افزود: با توجه به تدابیر پیش بینی شده مشکل حادی در شرایط حاضر برای تامین خون و فرآورده‌های خونی در استان وجود ندارد ولی اگر روند کاهش اهدای خون ادامه پیدا کند با مشکل مواجه می‌شویم.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار