حفاری تونل در مدت 48 ماه / آغاز حفاری تونل خط دوم حدفاصل شهرک امام حسین تا میدان امام علی
مدیر اجرایی خط دو قطار شهری اصفهان گفت: مدت زمانی که برای پایان حفاری تونل خط 2 قطار شهری، تعیین کردیم 48 ماه است.
مدیر اجرایی خط دو قطار شهری اصفهان گفت: مدت زمانی که برای پایان حفاری تونل خط 2 قطار شهری، تعیین کردیم 48 ماه است.
سید محسن واعظیفر امروز در گفتوگو با فارس در رابطه با اقدامات صورت گرفته برای آغاز عملیات حفاری تونل خط دوم قطار شهری اصفهان، اظهار کرد: ما برای ساخت تونل خط دوم قطار شهری در حال حاضر از دستگاه «تیبیام» استفاده میکنیم.
مدیر اجرایی خط دو قطار شهری اصفهان افزود: این دستگاه وزنی معادل 300 تن دارد و زیر زمین حرکت میکند، «کاترهد یا قطعه برشی» آن 60 تن وزن دارد و مانند یک مته است، این دستگاه در زیر زمین به جلو حرکت میکند و کاترهد آن شروع به چرخش میکند.
جزئیات فنی و اجرایی ساخت تونل خط دوم مترو
وی در ادامه افزود: تیبیام همزمان که به جلو حرکت میکند، خاک و سنگ جلوی خود را میتراشد و با لوکوموتیوهای مخصوص، پشت سرش خاک و گلآبی که وجود دارد را بیرون میدهد و به موازات آن پشت سرش سگمنتگذاری میکند(سگمنت نوعی بتن 7 تکه است و یک رینگ دایرهای به طول حدود 140 سانتیمتر و وزن 20 تن در هر تکه که پشت سر هم گذاشته میشود و درواقع همان موقع بتن و تونل ساخته میشود.)
واعظیفر ادامه داد: پس از سگمنتگذاری، با فشار «گروت» تزریق میشود که بعداً زمین نشست نداشته باشد و پس از تزریق گروت، تیبیام به جلو میکند؛ در خط یک، رکورد حدود 18 رینگ حفاری در روز را هم داشتیم ولی پیشروی در خط دو بستگی به نوع خاک و سنگ و فشار مقابل کار دارد که فکر میکنیم برای خط دو قطار شهری بتوانیم، حدوداً روزی 10 رینگ حفاری داشته باشیم.
آغاز حفاری تونل خط دوم مترو حدفاصل شهرک امام حسین(ع) تا میدان امام علی(ع)
مدیر اجرایی خط دو قطار شهری اصفهان تصریح کرد: پروژه خط دو قطار شهری با 2 دستگاه تیبیام به قطر خارجی 7 متر و قطر داخلی 6 متر به منظور حفاری حد فاصل ایستگاه شهرک امام حسین(ع) دارک تا ایستگاه امام علی(ع) بعد از گذاشتن سگمنت آغاز خواهد شد.
وی با بیان اینکه هر تیبیام میتواند حدود 10 رینگ سگمنتگذاری کند و به جلو برود، عنوان کرد: در واقع هر تیبیام میتواند در طول شبانهروز 14 متر حفاری کند و تونل بسازد؛ اولین ایستگاه خط 2 قطار شهری، ایستگاه شهرک امام حسین(ع) واقع در خیابان آیتالله غفاری است که در پایان این بخش که به وسیله دو تی بی ام حفاری خواهد شد، به ایستگاه امام علی(ع) میرسد و این مسافت حدود 7 هزار و 700 متر خواهد بود که این دو تیبیام این مسیر را طی خواهند کرد.
تفاوتهای ساخت خط یک و دو متروی اصفهان
واعظیفر در ادامه متذکر شد: تفاوت اصلی در روش اجرای خط 2 قطار شهری با خط یک قطار شهری، این خواهد بود که قرار است زمانی که تیبیامها به هر ایستگاهی میرسند، ایستگاه ساخته شده باشد و تیبیام داخل ایستگاه حفاری وسگمنتگذاری نکند؛ اینگونه در بار مالی هر ایستگاه رقمی در حدود 10 میلیارد تومان صرفهجویی خواهد شد، در پروژه خط یک قطار شهری به دلیل معضلاتی که پیش آمد و عقب افتادن برنامهها، داخل همه ایستگاهها حفاری و سگمنتگذاری کردیم که معضلات خودش را داشت.
مدیر اجرایی خط دو قطار شهری اصفهان در رابطه با مزیت کار با دستگاه تیبیام برای حفاری و ساخت تونل اذعان داشت: اولین مزیت کار با این دستگاه، این است که نشست در زمین بسیار کم خواهد بود، دوم اینکه سرعت اجرا بیشتر و سوم اینکه ایمنی کار بسیار بالاتر خواهد بود و به همین دلیل در حال حاضر اکثر متروهای جهان با تیبیام اجرا میشود که اصفهان هم از این قاعده مستثنا نیست.
جزئیات عملیات حفر تونل بخش دوم خط دوم مترو
وی در ادامه توضیح داد: بخش دوم خط 2 قطار شهری را از ایستگاه مدرس نجفی از غرب اصفهان که تقریباً در نبش خیابان شهید حجازی و خیابان کهندژ یا خیابان اشرفی اصفهانی است، شروع خواهیم کرد و به میدان امام علی(ع) میرسیم، که البته در اینجا با تیبیام به قطر 9 متر خواهیم آمد، زیرا خط رفت و برگشت مترو در این مسیر در یک تونل خواهد بود.
واعظیفر از مشکلات شفت زدن برای ورود دستگاه تیبیام سخن گفت و تصریح کرد: دستگاههای تیبیام زمانی که شروع به کار و حرکت میکنند حدود 100 متر طول دارند و وزنشان هم 300 تن است و همچنین ماشین آلات مختلف باید شبانهروز پشتسر آنها، سگمنت بیاورند و خاک ببرند، به همین دلیل در مرکز شهر نمیتوان شفت زد چون واقعاً فضای زیادی را اشغال میکند و معمولاً شفت ورودی را در حاشیه شهر یا اولین ایستگاه مسیر میزنند.
تلاش برای کاهش هزینههای اجرای خط دوم مترو
مدیر اجرایی خط دو قطار شهری اصفهان در ادامه مطرح کرد: برای شروع بخش دوم خط 2 قطار شهری، یک شفت ورود برای تیبیام در مدرس نجفی خواهیم داشت که شفت و ایستگاه را با هم تلفیق کردیم تا هزینهها را کمتر کنیم، از طرف شمال و از طرف غرب هر دو تیبیام به مرکز شهر یعنی میدان امام علی(ع) میرسند و در این ایستگاه دمونتاژ میشوند و از ایستگاه خارج میشوند.
ویژگیهای اصلی تونلهای مکانیزه
وی به محسنات اصلی تونلهای مکانیزه اشاره کرد و ادامه داد: استفاده از تیبیام و ساخت تونلهای مکانیزه، در زمان حرکت و ساخت تونل زیر زمین، مشکل قطعکردن درختان و جابهجایی تأسیسات را نداریم زیرا درواقع زیر شهر حرکت میکنیم، علاوه بر این ایستگاههای خط 2 قطار شهری عمق بیشتری دارند و خود ایستگاهها را هم از زیر زمین اجرا میکنیم که بحث ترافیکی کمتر باشد که با وجود این مزیتها، این روش هزینه و زمان بیشتری میبرد.
واعظیفر در پایان اعلام کرد: با توجه به اینکه نوع خاک در خط یک قطار شهری با نوع خاک خط 2 متفاوت بود، ما به کاترهد دیگری برای دستگاه تیبیام نیاز داشتیم که از آلمان خریداری کردیم و این کار زمانبر بود، ولی مدت زمانی که برای پایان حفاری تونل خط 2 قطار شهری، تعیین کردیم 48 ماه است و تلاش خود را میکنیم تا ظرف 48 ماه دو دستگاه تیبیام را به ایستگاه امام علی(ع) برسانیم و در کنار آن، ساخت تونلها را هم به پیش ببریم تا بر اساس برنامه زمانبندی شده، خط دو به پایان برسد.