هواشناسی اصفهان در باره خطر اشعه ماورای بنفش هشدار داد

کارشناس اداره تحقیقات اداره کل هواشناسی استان اصفهان در باره خطر ناشی از افزایش اشعه ماورای بنفش(UV) خورشید در ساعات بعدازظهر سه روز آینده هشدار داد.

کارشناس اداره تحقیقات اداره کل هواشناسی استان اصفهان در باره خطر ناشی از افزایش اشعه ماورای بنفش(UV) خورشید در ساعات بعدازظهر سه روز آینده هشدار داد.
ویکتوریا عزتیان روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا، به مردم استان توصیه کرد که تا حد امکان در ساعات عصرگاهی از قرار گرفتن در معرض نور مستقیم آفتاب خودداری کنند.
وی افزود: شاخص تابش فرابنفش خورشید از ساعت12 تا 16 بعد از ظهر امروز در نیمه جنوبی و غرب استان بالاست؛ یعنی پس از 33 دقیقه حضور در مقابل خورشید، پوست دچار آفتاب سوختگی می شود، لذا استفاده از کِرم ضدِ آفتاب با درجه حساسیت 12 (SPF) ضروری است.
کارشناس اداره تحقیقات هواشناسی اصفهان همچنین با بیان اینکه این وضعیت تا سه روز آینده ادامه دارد، اظهار داشت: مقدار شاخص تابش فرابنفش خورشید تا سه روز آینده در حد متوسط تا زیاد خواهد بود.
عزتیان، زمان افزایش تابش فرابنفش خورشید را بدترین زمان ممکن برای فعالیت کوهنوردان اعلام کرد.
به گزارش ایرنا، اشعه ماوراء بنفش(UV)، یکی از پرتوهای خورشید است که نه دیده می شود و نه گرمایی از خود ساطع می‌کند.
میزان اشعه فرابنفش به پنج بخش تقسیم می‌شود که1 تا 2 آن بی‌خطر،3 تا 5 متوسط ، 6 تا 7 دارای خطر زیاد، 8 تا10 دارای خطر بسیار زیاد و 11 به بالا شدید است.
اشعه فرابنفش، انرژی الکترومغناطیسی است که طول موج کوتاه و انرژی زیاد دارد و در چشم انسان نامرئی است و در طیف الکترومغناطیسی، بین اشعه ایکس و نور مرئی قرار می گیرد.
وجود این اشعه در نور خورشید باعث سوختگی پوست بدن می‌شود.
اشعه ماورای بنفش نور خورشید به سه دسته UVB ،UVA و UVC با طول موج‌های مختلف تقسیم‌بندی می‌شود.
میزان اشعه UV متأثر از میزان نور خورشید، عرض جغرافیایی، میزان ابرناکی، ارتفاع، اوزون و انعکاس آن در سطح زمین، متفاوت است.
حدود 95 درصد از اشعه ماورای بنفش خورشید که به سطح زمین می‌رسد از نوع UVA است.
افزایش گازهای گلخانه‌ای و آلودگی‌های صنعتی موجب ارتقاء میزان عبور اشعه UV از جو زمین می شود.
حدود ظهر بویژه در فصل تابستان میزان اشعه فرابنفش افزایش می‌یابد.
با کاهش میزان ابرناکی، اشعه UV افزایش می‌یابد هرچند با وجود ابری بودن آسمان نیز امکان بالا بودن میزان این اشعه وجود دارد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار