برگزاری همایش مطالعات صفویِ روابط فرهنگی ایران و اروپا در اصفهان

همایش بین المللی مطالعات صفوی روابط فرهنگی ایران و اروپا هفتم و هشتم اردیبهشت ماه در دانشگاه اصفهان برگزار می شود.

به گزارش مهر، علی اکبر کجباف بعدازظهر چهارشنبه در نشست خبری به مناسبت برگزاری همایش بین‌المللی مطالعات صفوی روابط بین‌المللی ایران و اروپا اظهار داشت: برگزاری این همایش با رویکرد مناسبات خارجی از منظر فرهنگی از دو سال پیش کلید خورده است تا در راستای شناسایی متخصصان و صاحب نظران صفوی پژوه گام برداریم.

وی افزود: هدف ما این است که دیدگاه‌های جدید پژوهشگران صفوی‌شناس را در زمینه مناسبات و روابط فرهنگی ایران و اروپا شناسایی و چشم اندازهای نوین در زمینه پژوهش‌های صفوی شناسان را ترسیم کنیم.

تبیین جایگاه و اهمیت صفویان در ایران در بخش مناسبت‌های جهانی

دبیر اجرایی همایش بین‌المللی مطالعات صفوی روابط فرهنگی ایران و اروپا تاکید کرد: تأثیر فعالیت‌های صفویان در ادوار بعدی به جهت سلبی و ایجابی، تبیین جایگاه و اهمیت صفویان در ایران در بخش مناسبت‌های جهانی و گرایش‌های دینی و مذهبی از موضوعاتی است که در این همایش به آن پرداخته می‌شود.

وی با بیان اینکه بررسی موضوعاتی که حکایت از پویایی و یا انحطاط فرهنگ و تمدن اسلامی در این عصر دارد در همایش مدنظر است، بیان داشت: این همایش در بازشناسی و جهت بخشی به پژوهش‌های مبتنی بر اصل صداقت، اصالت و بی‌طرفانه بودن در ارتباط با تأثیر عصر صفوی در مناسبات فرهنگی میان ایران و اروپا مؤثر است.

حضور مهمانانی از آمریکا، اسپانیا، آلمان، اتریش، ترکیه در همایش

کجباف با بیان اینکه مهمانانی از آمریکا، اسپانیا، آلمان، اتریش، ترکیه و غیره در این همایش حضور دارند، گفت: این همایش در روزهای هشتم و نهم اردیبهشت ماه در دانشگاه اصفهان برگزار می‌شود و در طول دو روز برگزاری پنل‌های ارائه مقالات و میزگرد تخصصی داریم تا از دیدگاه‌ها و نظریات پژوهشگران صفوی شناس برخوردار و نکاتی را به علاقه مندان عرضه می‌کنیم.

وی ادامه داد: ۶۴ مقاله از ایران و ۱۰ مقاله از اروپا برای این همایش پذیرفته شده است که ۴۶ مقاله ارائه و بقیه در کتاب مجموعه مقالات چاپ می‌رسد.

بخش نکوداشت دو نفر از اساتید برجسته دانشگاهی

دبیر اجرایی همایش بین‌المللی مطالعات صفوی روابط فرهنگی ایران و اروپا با اشاره به اینکه همزمان با این همایش بخش نکوداشت دو نفر از اساتید برجسته دانشگاهی را داریم، گفت: در این همایش از حسین میرجعفری که به عنوان صفوی شناس در ایران و جهان نشناخته شده است و لقمان دهقان نیری کارشناس بخش مناسبات و سیاست‌های جهانی تقدیر می‌شود.

وی با اشاره به برپایی کارگاه آموزشی با تاکید بر دوره صفویه با محوریت بررسی روش‌های مطالعات آرامگاهی و سنگ قبر ابراز داشت: چهار نفر شرکت کننده از آمریکا و ۱۵ نفر از دانشگاه‌های مختلف ایران حضور دارند و منتظرالقائم مدیر قطب علمی صفویه شناسی در اصفهان مسئولیت کارگاه را برعهده دارد.

کجباف بیان داشت: هدف ما این است که به تاریخ جنبه کاربردی ببخشیم، به طور مثال بحث مناسبات فرهنگی ایران و اروپا از جمله مواردی است که با تأثیرپذیری از آنها می‌توانیم امروز نیز در جهان مؤثر باشیم.

آشنایی با فرهنگ ایرانی و شرق شناسی در اروپا در دوره صفویه شکل گرفت

وی اضافه کرد: دوره صفویه آشنایی با فرهنگ ایرانی و شرق شناسی در اروپا به صورت جدی شکل گرفت به نوعی که ترجمه کتاب گلستان سعدی و تجدید چاپ بیش از ۴۰ بار آن را شاهد بودیم و شناخت این ارتباطات در گذشته برای ارتباطات بین‌المللی امروز نیز می‌تواند تأثیرگذار باشد.

دبیر اجرایی همایش بین‌المللی مطالعات صفوی روابط بین‌المللی ایران و اروپا در ادامه این نشست نیز اظهار داشت: اغلب مهمانان خارجی این همایش سفرهای مداوم به اصفهان دارند و بارها و بارها از نقاط شاخص اصفهان مانند میدان نقش جهان، پل‌های تاریخی اصفهان و غیره بازدید کرده‌اند.

علی اکبر جعفری افزود: بر این اساس ما در حاشیه این همایش بازدید از آثار تاریخی شاخص اصفهان که ارتباط با عصر صفوی دارد مانند منطقه پیربکران را مدنظر قرار دادیم.

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه در هفته اصفهان و اوج سفر گردشگران خارجی به نصف جهان روبرو هستیم مشکلی برای اسکان مهمانان خارجی پیش نیامد و مهمانسرای دانشگاه اصفهان و دو هتل در سطح شهر اصفهان بدین منظور در نظر گرفته شده است.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار