شهروندان 25 درصد هزینه سفر با اتوبوس را می پردازند
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه دریافت نقدی بلیط اتوبوس بههیچوجه جریمه مسافر نیست، اظهار کرد: هزینه یک سفر برای هر مسافر سه هزار و ۳۰۰ تا سه هزار و ۴۰۰ تومان است این در حالی است که یک چهارم این مبلغ از مسافران دریافت میشود.
قدرت افتخاری در نشست خبری در جمع اصحاب رسانه عنوان کرد: ۴۰ درصد اتوبوسهای این ناوگان توسط بخش خصوصی ساماندهی و تجهیز میشود این در حالی است که طبق قانون، ۷۵ درصد ناوگان اتوبوسرانی باید به بخش خصوصی واگذار شود.
او تصریح کرد: پرداخت یارانه به شرکتهای خصوصی هر دو تا سه ماه یکبار انجام میشود و این شرکتها برای پرداخت حقوق پرسنل و تأمین هزینههای خود باید برنامه خود را سه ماه جلوتر از پرداخت یارانه تنظیم کنند تا برای پرسنل بخش خصوصی مشکلی ایجاد نشود، متأسفانه سوء مدیریت، همکاری نکردن و تعویض مدیریت موجب شده تا مطالبات رانندگان بخش خصوصی با تأخیر پرداخت شود.
افتخاری گفت: حدود 430 دستگاه اتوبوس با عمر بین پنج تا 10 سال متوقف بود که با برنامهریزیهای صورت گرفته یک سوم این اتوبوسها یا بازسازی شده و یا در حال بازسازی است.
او با بیان اینکه سال گذشته 40 دستگاه اتوبوس را بازسازی و تبدیل به دیزل کردیم، گفت: از جمله طرحهای در حال اجرا بازیابی 50 دستگاه اتوبوس دیزل تا پایان تابستان و 100 دستگاه اتوبوس تا پایان سال است که کمبود ناوگان اتوبوسرانی با بازسازی اتوبوسهای موجود کاهش مییابد.
*نرمافزار موبایلی شارژ بلیط اتوبوس راهاندازی میشود
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهرداری اصفهان تصریح کرد: درصدد هستیم تا نرمافزار موبایلی شارژ بلیط اتوبوس را راهاندازی کنیم زیرا در حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد مسافران ناوگان اتوبوسرانی مسافران دائمی خطوط هستند و امیدواریم با ارائه بسته جدید، مشکل شارژ کارت اتوبوس رفع شود.
او با اشاره به بالارفتن قیمت گاز کولر اتوبوسهای شهری افزود: ۶۰ درصد از ناوگان اتوبوسرانی دارای سیستم کولر هستند این در حالی است که قیمت گاز کولر پنج تا هفت برابر افزایش پیدا کرده است. با این مشکلات، ۲۰۰ تا ۳۰۰ دستگاه اتوبوس فعال در خطوط اتوبوسرانی شهر دارای سیستم کولر فعال است.
افتخاری با اشاره به لزوم مناسبسازی شبکه معابر شهری برای عبور اتوبوسها افزود: طراحی فضای سبز و شبکه معابر شهر برای تردد اتوبوس مناسب نیست.
او افزود: در برخی نقاط، نیاز به ساماندهی مجدد فضای سبز و قطع درختان است تا راهبران اتوبوس به راحتی پهلوگیری کرده و مشکلی برای مسافر و راهبر ایجاد نشود.
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهرداری اصفهان تأکید کرد: به راهبر اتوبوس توصیه شده است تا در حد امکان پهلوگیری کامل در ایستگاه اتوبوس داشته باشد، اما وجود برخی موانع از جمله پارک خودروهای شخصی و یا وجود درخت و شاخههای آن مانع از پهلوگیری کامل اتوبوس میشود، این مورد مشکلاتی را برای راهبران ایجاد کرده و موجب بروز تخلف میشود.
ارائه خدمات ویژه به افراد معلول
او افزود: انتظار میرود مدیریت شهری برخی درختان شهر را که در مسیر خطوط اتوبوسرانی وجود دارد، هرس کنند زیرا سیستم تهویه و کولر اتوبوسها بر روی سقف آنها قرار دارد و در صورت برخورد شاخه با سیستم تهویه یا آیینه اتوبوس خسارت زیادی وارد میشود.
افتخاری با اشاره به خدمات ارائه شده برای افراد توانخواه و معلول گفت: در همین خصوص تعداد ۲۵۰ دستگاه اتوبوس که قابلیت استفاده ویلچرنشین را دارد برای افراد توانخواه و معلول در نظر گرفته شده است.
او خاطرنشان کرد: به منظور رفاه حال مسافران توانخواه و معلول اقدام به آموزش راهبران کردهایم و چگونگی جابهجایی فرد معلول با ویلچر را از رمپ اتوبوس را به رانندگان آموزش دادیم تا بتوانند در صورت لزوم به فرد معلول کمک کنند. در برخی اتوبوسها جایگاه معلولین با صندلی پرشده است که باید تجهیزات و کمربند ایمنی برای فرد معلول در نظر گرفته شود.
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهرداری اصفهان گفت: مناسبسازی مسیر رسیدن معلول به ایستگاه اتوبوس بر عهده مدیریت شهری است، اما زمانی که فرد معلول قصد استفاده از اتوبوس ویژه معلولان را دارد راهبران میتوانند با ویلچر فرد توانخواه را از رمپ اتوبوس بالا برده و در جایگاه مخصوص خود قرار دهند.
او با اشاره به اینکه نخستین اتوبوس ویژه معلولان سال گذشته به بهرهبرداری رسید، تصریح کرد: در برخی مسیرهای اتوبوسهای بیآرتی موانعی برای استفاده معلولان از اتوبوس وجود دارد بنابراین باید مناسبسازی ایستگاههای اتوبوسهای تندرو برای استفاده بهتر معلولان و افراد توانخواه انجام شود.
چارهای جز بازسازی اتوبوسها نیست
افتخاری افزود: هزینه خرید یک دستگاه اتوبوس در شرایط کنونی اقتصادی حدود 150 میلیارد ریال است که با این قیمت چارهای جز بازسازی اتوبوسهای فرسوده نیست.
او با اشاره به اولویتهای شاخص شرکت اتوبوسرانی در حوزه نگهداری و تعمیرات گفت: کاهش بیش از سه میلیون لیتر مصرف سوخت گازوئیل در سال از جمله برنامههای این شرکت است.
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهرداری اصفهان تصریح کرد: با وجود تمامی مشکلات در حوزههای مالی و اقتصادی که مشمول اتوبوسرانی هم شده و با توجه به فرسودگی ناوگان، موفق شدیم میزان جابهجایی مسافر را به میزان یک درصد افزایش دهیم.
او با اشاره به ارائه سرویسهای ویژه به منظور عبور و مرور دانشآموزان افزود: مسئولان آموزشوپرورش باید اطلاعات لازم را در خصوص تعداد دانشآموزان و ساعت رفتوآمد آنان در اختیار سازمان اتوبوسرانی قرار دهند تا این سازمان تعداد سرویس موردنظر را در ساعت مشخص به مدارس اعزام کند.
افتخاری تصریح کرد: برای استفاده افراد بیبضاعت و همچنین دانش آموزان کمبضاعت از اتوبوس، کارتهای مخصوص شناسنامهدار در اختیار برخی از این افراد که توسط آموزشوپرورش و اداره بهزیستی معرفی میشود، قرار خواهیم داد.
قیمت هر جفت لاستیک اتوبوس پنج برابر افزایش یافته است
او با بیان اینکه دریافت نقدی بلیط اتوبوس بههیچوجه جریمه مسافر نیست، افزود: هزینه یک سفر برای هر مسافر سه هزار و ۳۰۰ تا سه هزار و ۴۰۰ تومان است این در حالی است که یک چهارم این مبلغ از مسافر دریافت میشود.
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهرداری اصفهان ادامه داد: درصورتیکه مسافر از کارت بلیط الکترونیکی خود استفاده نکند موظف به پرداخت هزینه دو برابری خط به صورت نقدی است، اما راهبر باید پس از دریافت وجه نقدی کارت شارژ خود را استفاده کند، البته درصورتیکه راهبر تشخیص دهد شخصی توان پرداخت بلیط اتوبوس ندارد از دریافت کرایه نقدی صرفنظر میکند.
او افزود: با توجه به شرایط نامساعد اقتصادی این سازمان ناچار است از نهاد صندوق تصادفات که توسط شورای اسلامی شهر اصفهان راهاندازی شده است برداشت کند البته اساسنامه و قانون مشخصی در این زمینه وجود ندارد.
افتخاری با اشاره به افزایش بیسابقه قیمت تجهیزات اتوبوس اظهار کرد: قیمت هر جفت لاستیک اتوبوس چهار تا پنج برابر افزایش یافته است درحالیکه امکان استفاده از لاستیکهای خارجی نیز وجود ندارد اما با وزارت صمت تعاملاتی شده و قرار است این وزارتخانه بالغبر صد حلقه لاستیک اتوبوس به این سازمان تحویل دهد.
او با بیان اینکه بازمهندسی، اصلاح خطوط و حذف خطوط موازی از برنامههای شرکت واحد اتوبوسرانی است، افزود: این اقدام با هدف افزایش بهرهوری، کارایی، کاهش تعداد سوار و پیاده شدن مسافر و ارتباط یکپارچه با سازمان قطار شهری با حفظ تعداد ناوگان و خروج 70 درصدی اتوبوسهای فرسوده و افزایش 10 خطوط در دست اجراست. بازمهندسی و اصلاح خطوط باعث افزایش و ضریب تکمیل ظرفیت اتوبوس و کاهش مصرف سوخت و توقف میشود.
مدیرعامل سازمان شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان با اشاره به اقدامات سال جاری شرکت واحد اتوبوسرانی گفت: یکی از طرحهای سال جاری استفاده از فیلتر کاهنده مصرف سوخت است که توسط مجموعه دانشبنیان طراحی شده و در صورت تامین اعتبار بهزودی محقق خواهد شد.
او با بیان اینکه یکی از برنامههای شرکت واحد اتوبوسرانی تزریق مینیبوس به ناوگان است، اضافه کرد: امسال حداقل 70 دستگاه اتوبوس و مینیبوس به ناوگان اتوبوسرانی اضافه میشود.
افتخاری در پایان گفت: روزانه 550 هزار مسافر توسط شرکت اتوبوسرانی جابهجا میشوند و کاهش زمان انتظار مسافر از متوسط 15 دقیقه به 12 دقیقه رسیده است که امیدواریم این زمان به 10 دقیقه کاهش یابد.