5 نکته طلائی در خصوص انتخاب تیرآهن

مهمترین پروفیل های طولی موجود در اسکلت ساختمان تیرآهن ها می باشند. از همین رو قیمت تیرآهن می تواند نقش پر رنگی در پروژه شما ایفا کند. از طرف دیگر در بازار فولاد این مقاطع از تنوعی برخوردار هستند که گاهی خریدار را با مشکل روبرو می کند. بازرگانی مرکز آهن ضمن ارائه خدمات خرید و فروش آهن آلات در زمینه قیمت تیرآهن و قیمت پروفیل همچنین نوع محصول متناسب با نیاز هر پروژه، به مشتریان خود مشاوره می دهد.

مهمترین پروفیل های طولی موجود در اسکلت ساختمان تیرآهن ها می باشند. از همین رو قیمت تیرآهن می تواند نقش پر رنگی در پروژه شما ایفا کند. از طرف دیگر در بازار فولاد این مقاطع از تنوعی برخوردار هستند که گاهی خریدار را با مشکل روبرو می کند. بازرگانی مرکز آهن ضمن ارائه خدمات خرید و فروش آهن آلات در زمینه قیمت تیرآهن و قیمت پروفیل همچنین نوع محصول متناسب با نیاز هر پروژه، به مشتریان خود مشاوره می دهد.

این مقاطع طویل فولادی که نقش پر رنگی در تحمل بار حاصل از سقف و یا دیگر مقاطع موجود در سازه ایفا می کنند در انواع و اشکال مختلفی تولید می گردد. تیرها با دو استاندارد اروپا و ایران (IPE)، چین و روسیه (INP) در بازار موجود است. سایز در نظر گرفته شده در تیرآهن های IPE و INP برابر با 80 الی 600 میلیمتر بوده در صورتی که در نوعی از تیرها که به صورت بال پهن (IPB) می باشد این مقدار برابر با 100 الی 1000 میلیمتر می باشد. همانگونه که ذکر کردیم استاندارد های در نظر گرفته شده برای این محصولات دو استاندارد زیر می باشد:

  • تیرآهن IPE

این مقاطع در بین مصرف کنندگان محبوبیت زیادی پیدا کرده و مقاطع رایج در بازار فولاد ایران و اروپا به حساب می آید. محسوس ترین ویژگی در این مقاطع یکسان بودن ضخامت بال ها در سرتاسر تیر می باشد.

  • تیرآهن INP

ضخامت بال در این مقاطع به گونه ایست که هرچه از جان تیر فاصله می گیرد کمتر شده به صورتی که در ابتدای تیرآهن ضخامت بال ها کم بوده و به تدریج هرچه به انتهای تیر نزدیک می شود این ضخامت افزایش می یابد. در کشورهایی نظیر چین و روسیه تیرها مطابق با این استاندارد ساخته می شوند. شکل ظاهری این مقاطع شبیه به حرف انگلیسی I دارد که ظاهر نهایی محصول با شیب ملایمی همراه می باشد.

تیرآهن لانه زنبوری چیست؟

در این میان گاهی سازندگان سیاست را بر استفاده از نوع دیگری از این مقاطع انتخاب می کنند. آن ها استراتژی را به استفاده از تیرآهن های لانه زنبوری برمی گزینند. هدف از این کار ضمن حفظ وزن تیرآهن افزایش طول این مقطع همچنین ایجاد ممان خمشی بیشتر با خیز ( تغییر شکل ) کم می باشد. برای مثال تیری با 18 سانتی متر ارتفاع بعد از تبدیل آن به تیر لانه زنبوری تا 27 سانتی متر افزایش می یابد.


https://www.markazeahan.com/

مزیت استفاده از تیرآهن لانه زنبوری

با تبدیل تیر معمولی به نوع لانه زنبوری، مدول و ممان اینرسی مقطع افزایش پیدا می کند. علاوه بر آن با این روش با حفظ وزن تیر، ارتفاع بیشتر شده که در این صورت علاوه بر افزایش نیروی مقطع از لحاظ برآورد قیمت تیرآهن نیز مقرون به صرفه خواهد بود. همچنین در طی اجرای پروژه امکان عبور سیم، کابل، لوله و یا دیگر تاسیسات از حفره های موجود بر جان تیر وجود دارد که از ایجاد وزن اضافه جلوگیری می کند.

ممنوعیت تیر لانه زنبوری

وجود حفره ها بر روی جان تیر علاوه بر مزایا معایبی دارد که از جمله آن ایجاد تنش هایی در محل تکیه گاه پل به ستون یا اتصال تیرهای فرعی به پل لانه زنبوری می باشد. البته راهکار رفع این عیب پوشاندن بعضی از این حفره ها توسط ورق فلزی و جوش می باشد در این صورت اتصال بعدی پل به ستون به درستی انجام می شود.

نحوه طراحی تیر لانه زنبوری

برای ساخت تیرهای لانه زنبوری ابتدا طرحی به صورت زیگزاگ بر روی جان تیر رسم می کنند. میزان ارتفاع و اندازه های این اشکال نیازمند محاسبات فنی و زاویه برش α می باشد (معمولا این زاویه متغیر و بین 45 تا 60 درجه می باشد). دقت بفرمایید که ارتفاع و اندازه های این حفره ها مستلزم محاسبات دقیق می باشد در غیر این صورت خطر آسیب دیدن مقطع زیر بارهای جانبی وجود دارد. بعد از رسم اشکال بر روی جان تیر، خطوط با دو روش کوپال و برنول برش داده می شوند.

  • برش به شیوه کوپال توسط دستگاه قطع کن سنگین انجام می گیرد. این دستگاه مجهز به گیوتین بوده و تیر به شکل سرد و در امتداد خط منکسر قطع می شود.
  • در روش برنول انجام عملیات نیازمند مهارت کارگر در انجام آن است به این دلیل که عملیات به شیوه گرم اتفاق می افتد. شیوه گرم به این صورت که کارگر با استفاده از اشعه ماورای بنفش حاصل از گاز استیلن و اکسیژن و با استفاده از لوله برنول برش را انجام می دهد.

در ایران اغلب این مقاطع به صورت دستی و به وسیله ماشین های برش اکسیژن شابلن دار ساخته می شوند. برای ساخت تیرآهن های معمولی یا بال پهن را از طریق برش دستی یا ماشینی برش داده سپس دو نیمه را به اندازه یک پله جابجا کرده و در نهایت درز مابین را با استفاده از جوش نفوذی جوشکاری می نمایند و مقاطعی با مقاومت خمشی بالا تولید می کنند.

در ساخت تیرآهن لانه زنبوری دو روش زیر بکارگرفته می شود، البته باز هم متذکر می شویم که اندازه گیری ها باید دقیق و توسط مهندسان ناظر صورت پذیرد.

  • پانیر

در این روش که نیازمند اندازه گیری های دقیق می باشد برای سهولت و دقت در انجام کار پیشنهاد می شود سطح مقطع را به صورت شطرنجی در بیاورید. سپس با استفاده از مقادیر طول و عرض خطوط مورب را رسم کرده و برش بزنید. در پایان انجام این کار خواهید دید که به اندازه 1.5 برابر ارتفاع مقطع را افزایش داده اید.

  • لتیسکا

در این روش ارتفاع تیر باید بر اساس لنگر خمشی تعیین شود، اندازه این ارتفاع به این شکل است که ابتدا به ازای لنگر مقاوم خمشی ارتفاع کل تیر مشخص می شود سپس فاصله های عمودی و افقی را در جدولی یادداشت می نمایند تا در هنگام برش مورد استفاده قرار بگیرد. علائم موجود در جدول شامل فاصله ی عمودی که با حرف v و فاصله ی افقی که با حرف e نمایش داده می شود، می باشد.

امیدواریم در پایان این مطلب به هدف اصلی مان که دادن اطلاعات مفیدی در خصوص این مقاطع مفید به شما همراهان گرامی بوده است دست پیدا کرده باشیم. جهت اطلاع از قیمت تیرآهن ، قیمت میلگرد و سایر محصولات فولادی می توانید با مشاوران مرکز آهن از طریق شماره تماس 03135155 تماس حاصل فرمایید.



ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار