استخراج بیت کوین و تحمیل خاموشی به مردم

استخراج ارزهای دیجیتال یا پول مجازی از جمله بیت کوین از یک سال گذشته در کشور رو به گسترش است اما بار مصرف بسیار بالای برق آن می تواند در روزهای اوج مصرف منجر به تخریب شبکه و خاموشی شود.

پول مجازی (بیت کوین) پیش از این با استفاده از رایانه‌های خانگی تولید می‌شد اما در سال‌های اخیر دستگاه‌های مخصوص استخراج این پول مجازی (ماینر) ساخته شده که واردات و استفاده از آنها در ایران غیرمجاز است.
استخراج ارزهای دیجیتال به‌ویژه نوع بیت‌کوین نیاز به مصرف بالای برق دارد به گونه‌ای که برای استخراج هر واحد بیت‌کوین نیاز به تولید ۷۲ مگاوات ساعت برق است؛ با توجه به قیمت نازل برق در ایران، بسیاری از استخراج‌کنندگان اقدام به استخراج ارز دیجیتال با برق ارزان می‌کنند این در حالیست که ارز دیجیتال تولید شده با این برق رایگان به بالاترین نرخ در جهان خرید و فروش می‌شود.
برخی کارشناسان با اشاره به خلاء قانونی برای فعالیت تولیدکنندگان ارزهای دیجیتال و مشخص نبودن نوع تعرفه برق مصرفی آنها، عنوان می‌کنند که این پدیده به‌دلیل ارزان بودن بهای انرژی برق در کشورمان به سرعت در حال توسعه است ولی با توجه به نبود قانونی مشخص درباره بهای تعرفه برق تولیدکنندگان بیت کوین، در مکان‌هایی مانند مدارس، مساجد، مزارع کشاورزی و صنایعی که تعطیل شده‌اند مجاز به فعالیت نیستند.
درحالیکه اخبار زیادی از ارگان‌های مختلف مانند شرکت‌های برق، نیروی انتظامی و بازرسی و نظارت اصناف درباره شناسایی و کشف واحدهای استخراج کننده ارز دیجیتالی در مکان‌هایی مانند مزرعه و کارگاه‌های صنعتی منتشر می‌شود، کارشناسان تاکید دارند که اگر مصرف برق این واحدها افزایش یابد ممکن است پایداری شبکه در آینده نزدیک مختل و خاموشی‌های ناخواسته به مردم تحمیل شود.
به گفته مدیر روابط عمومی شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان، در زمان پیک مصرف برق اگر اضافه باری به شبکه تحمیل و میزان مصرف بیشتر از توزیع شود، منجر به ناپایداری شبکه و ایجاد خاموشی می‌شود.
محمد علی اکبری با تاکید بر اینکه فعالیت عده‌ای که اقدام به استفاده از تجهیزات استخراج ارز دیجیتالی (ماینر) می‌کنند می‌تواند این خاموشی‌های ناخواسته را به مردم تحمیل کند، افزود: هیچ پیش بینی برای ارائه خدمات به چنین واحدهایی و همچنین تعرفه مشخصی برای آن وجود ندارد و همین امر در صورت تداوم می‌تواند باعث به هم ریختن شبکه توزیع برق شود.
وی با بیان اینکه فعالیت این قبیل واحدها با شرایط موجود، اثر مخربی روی شبکه، کیفیت و توان برق دارد، تصریح کرد: تاکنون مواردی در این زمینه در شهرستان اصفهان شناسایی و رصد شده است اما هنوز نمی‌توان آمار دقیقی از آنها اعلام کرد.
علی اکبری با اشاره به اینکه این استخراج کنندگان ارز دیجیتال در منازل و واحدهای کشاورزی و صنعتی، شناسایی و رصد شدند، اضافه کرد: فعالیت این قبیل واحدها در چنین روزهایی که با اوج مصرف برق مواجهیم، بیشتر نمود دارد.
وی به سه روش پایش شبکه توزیع برق برای شناسایی استفاده‌کنندگان از دستگاه‌های ماینر اشاره و خاطرنشان کرد: این روش‌ها شامل بررسی کنتور هوشمند، کنتورهای معمولی برق و بازرسی‌های حضوری کارشناسان شرکت توزیع برق شهرستان است.
علی اکبری توضیح داد: در شبکه توزیع برق می‌توان با بررسی پروفیل بار، بار لحظه‌ای، میزان مصرف برق در دوره‌های زمانی مختلف به تغییرهای ناگهانی و جهشی پی برد و بر اساس آن، پیگیری‌های بعدی را انجام داد.
پروفایل بار ( Load profile) یک گراف است که تغییرات بار الکتریکی در طی زمان را نشان می‌دهد. پروفایل بار می‌تواند با توجه به نوع مصرف‌کننده مثلاً مصرف‌کنندگان صنعتی و اداری، دما و فصل تغییر کند.
مدیر روابط عمومی شرکت توزیع برق اصفهان، میزان مصرف برق در تیر امسال در این شهرستان را یکهزار و ۲۰۰ مگاوات اعلام و تاکید کرد: تا کنون به جز برخی موارد حادثه‌ای، خاموشی در این منطقه نداشتیم و امیدواریم با مدیریت مصرف توسط مشترکان، خاموشی‌ها به حداقل برسد.
مدیر بازرسی و نظارت اصناف استان اصفهان نیز از کشف و توقیف هشت دستگاه استخراج ارز دیجیتال در بازرسی از یک واحد صنفی انبار تخلیه بار در اصفهان خبر داد.
جواد محمدی فشارکی افزود: بازرسان مبارزه با قاچاق کالا این مدیریت در بازرسی از یک واحد صنفی انبار تخلیه بار در اصفهان، هشت دستگاه پردازش اینترنتی (ارز دیجیتال) خارجی به گمان قاچاق به ارزش ۸۰۰ میلیون ریال کشف و برای انجام سیر مراحل قانونی توقیف کردند.
شهرستان اصفهان با ۲ میلیون نفر جمعیت، یک میلیون و ۲۵۰ هزار مشترک دارد که ۷۶.۳ درصد آنها را مشترکان خانگی با مصرف ۳۵.۳ درصد از انرژی تشکیل می‌دهد. میزان پیک بار مصرف برق در ماه‌های عادی در شهرستان اصفهان ۸۰۰ مگاوات و در ماه‌های پیک (پرمصرف) یکهزار و ۲۰۰ مگاوات برآورد می‌شود.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار