پایانه کاوه جابجا نمی‌شود

در چند سال گذشته رسیدگی به وضعیت پایانه‌های مسافربری و همچنین گرانی بنزین و مسائل اقتصادی، باعث افزایش تمایل مردم به استفاده از اتوبوس برای سفرهای برون‌شهری شده و به همین جهت سازمان پایانه‌های مسافربری شهرداری استفاده تمهیدات ویژه‌ای را برای توسعه و تجهیز پایانه‌های پنج‌گانه خود در نظر داشته است.

مینا عباسپور-اصفهان امروز: کمتر کسی است که در طول زندگی خود سفر با اتوبوس را تجربه نکرده باشد. همه ما دورانی از زندگی را به دلایل مختلف از جمله قبولی دانشگاه در شهرهای دیگر، انجام کار اداری در پایتخت یا دیدار اقوام و آشنایان ساکن دیگر شهرها با اتوبوس راهی سفر شده‌ایم. برای اصفهانی‌ها دو مقصد تهران و مشهد از جمله پرطرفدارترین شهرهایی هستند که برای سفر انتخاب‌شده و در پایانه‌های اصفهان بویژه کاوه و صفه معمولا بیشترین تعداد اتوبوس‌ها برای این مقاصد در نظر گرفته‌شده‌اند. در چند سال گذشته رسیدگی به وضعیت پایانه‌های مسافربری و همچنین گرانی بنزین و مسائل اقتصادی، باعث افزایش تمایل مردم به استفاده از اتوبوس برای سفرهای برون‌شهری شده و به همین جهت سازمان پایانه‌های مسافربری شهرداری استفاده تمهیدات ویژه‌ای را برای توسعه و تجهیز پایانه‌های پنج‌گانه خود در نظر داشته است. در همین راستا مدیرعامل سازمان پایانه‌های مسافربری شهرداری اصفهان از اصالت اولیه این سازمان سخن گفت که گام نخست آن برداشتن در راستای حفظ و نگهداری و اداره امور پایانه‌ها بوده و گام دوم توسعه، تجهیز و بهسازی و نوسازی در راستای توسعه پایدار پایانه‌های مسافربری شهر است که در این راستا با مشارکت بخش خصوصی همراه خواهد بود. عباس محبوبی چشم‌اندازی سازمان مسافربری شهرداری اصفهان را ایجاد فضای مناسب، چشم‌نواز، هوشمند و پویا برگرفته از هنر و معماری ایرانی اسلامی توصیف کرد و افزود. در سال گذشته 13 میلیون مسافر در پایانه‌های پنج‌گانه اصفهان توسط هزار و 6 پایانه جابجا شده‌اند.

معاینه فنی 38 هزار خودرو در پایانه جی

به گفته محبوبی در پایانه جی اصفهان بالای 38 هزار خودروی سواری خدمات معاینه فنی دریافت کرده‌اند 5 درصد عوارض دریافت شده از مسافر مبلغ 5 میلیارد و 600 میلیون تومان در سال 97 بوده است. همچنین در راستای تسهیل وضعیت تردد مسافر و توسعه گردشگری ایستگاه اتصال به خط مترو در هر دو پایانه صفه و کاوه ایجاد شد و برای کاهش جرائم سرقت و توزیع مواد مخدر تمام موتورسیکلت‌های ورودی به پایانه شناسنامه‌دار شدند. او افزود. با توجه به اقدامات اجرایی انجام‌شده در پایانه کاوه و نیز اتصال خط مترو در این محل این پایانه را به محل دیگری انتقال نخواهیم داد و اما برای بهبود خدمات در نظر داریم بخشی از خدمات مانند تعمیر اتوبوس‌ها را در محلی در شمال اصفهان انجام دهیم. او از ایجاد آزمایشگاه خون برای نخستین بار در کشور در پایانه صفه خبر داد و گفت: بنا به توصیه و تأکید شهردار اصفهان مبنی بر ایجاد شرایط تردد و حضور مردم در پایانه‌ها، رستوران، شهربازی و سالن برگزاری جشن تولد برای نوزادان و کودکان در پایانه صفه ایجاد شد. هم‌چنین در تعامل با اداره کل بهزیستی استان اصفهان در پایانه کاوه و صفه محل مشاوره اورژانس اجتماعی ایجاد شد و خدمات مشاوره‌ای برای دختر و پسران فراری و نیز مادر و کودک ارائه می‌شود. محبوبی از طرح توسعه پایانه صمدیه نیز سخن گفت و افزود: با پیگیری‌های انجام‌شده درصددیم در 6 ماه دوم سال جاری کلنگ زنی زمین در منطقه پایانه صمدیه به‌منظور توسعه این پایانه انجام شود و بخشی از ترافیک پایانه‌های کاوه و زاینده‌رود را در آنجا متمرکز کنیم. این در حالی است که طبق پیگیری‌های انجام‌شده مقررشده از 65 هزار متر زمین موجود در اطراف پایانه اندیشه که در مقابل زندان مرکزی اصفهان قرار دارد 14 هزار متر را برای توسعه این پایانه تملک کرده و پس‌ازآن پایانه زاینده‌رود را به این محل انتقال دهیم. محبوبی تصریح کرد: مسافر گیری برخی اتوبوس‌ها در خارج از محل پایانه بر عهده این سازمان نیست و اداره کل حمل‌ونقل جاده‌ای متولی رسیدگی به این موضوع است. همچنین در مورد ترافیک تاکسی و اتوبوس‌های درون‌شهری مقال پایانه‌ها مسئولیتی متوجه این سازمان نیست اما برای رفع این مسئله رایزنی‌هایی با سازمان‌های مربوطه داشته‌ایم. محبوبی با اشاره به سه پروژه شاخص این سازمان در سال 97 گفت: راه‌اندازی اتوماسیون هوشمند بار، ایجاد جایگاه گازوئیل اتوبوس‌ها در پایانه صفه و توسعه پایانه صمدیه از جمله پروژه‌های شاخص این سازمان در سال جاری است. البته زیرساخت‌های اتوماسیون بار در سال گذشته ایجادشده و این پروژه فرزند نوپایی است که در حال رشد و تکمیل است که با هوشمند سازی آن ارائه خدماتی همچون دریافت بار از درب منزل مبدأ تا تحویل آن در مقصد در دو تا سه سال آینده قابل انجام خواهد بود.

به گفته محبوبی بودجه سال گذشته این سازمان 21 میلیارد و 200 میلیون تومان برای کل پایانه‌ها بوده که خدمات مسافربری در 47 شرکت به تفکیک 17 مورد در پایانه کاوه، 15 مورد صفه، 6 مورد جی، 7 مورد زاینده‌رود و 1 مورد در پایانه صمدیه قرار دارند.

تردد روزانه 500 اتوبوس در پایانه کاوه

در ادامه حمیدرضا پناهنده، مدیر اجرایی پایانه‌های شهرداری اصفهان اظهار داشت: پایانه مسافربری کاوه با زیربنای 11 هکتار بوده که 3 هکتار آن فضای سبز است. این پایانه باوجودآنکه در سال 70 ایجادشده با سرویس‌دهی به بیش از 120 نقطه جزو 3 پایانه برتر کشور است. این پایانه هر سال به‌روز شده و دارای هتل، استراحتگاه رانندگان، 3 سالن غذاخوری و 102 غرفه است. از 5 پایانه سطح اصفهان 2 پایانه صفه و کاوه بسیار استراتژیک و مهم هستند. پناهنده افزود: پایانه کاوه به بیش از 90 شهر سرویس‌دهی می‌کند. اتاق مادر و کودک در هر دو ایجادشده و حمام 8 دوش در پایانه کاوه و 6 دوش در صفه برای استفاده رانندگان و مسافران وجود دارد. بازسازی‌ها در قالب 80 پروژه هر سال بروز رسانی می‌شود که امسال تاکنون 50 درصد آن انجام‌شده است. پناهنده تصریح کرد: 5 درصد عوارض بلیت مسافر را به شهرداری تعلق می‌گیرد و هزینه‌های جاری پایانه‌ها از محل اجاره شرکت‌های مسافربری و غرفه‌ها تأمین می‌شود. ذر پایانه کاوه 180 نفر خدمات فضای سبز، تأسیسات و غیره را انجام می‌دهند که هزینه‌های آنها از این محل تأمین می‌شود. روزانه 450 تا 500 اتوبوس وارد پایانه می‌شوند. او افزود: با وجود کاهشی که در آمار مسافران به دلیل پائین بودن قیمت بنزین و فارغ‌التحصیلی دانشجویان وجود داشته است ورودی و خروجی مسافر پایانه کاوه روزانه 20 هزار نفر است. او در تشریح وضعیت پایانه جی اظهار داشت: مساحت پایانه جی نیز 3 هکتار است و به خاطر فضای سبز بزرگی که دارد به پارک جی معروف است. 6 شرکت مسافربری، مرکز معاینه فنی و مرکز تولید گل و گیاه در این پایانه وجود دارد که 50 درصد گل و گیاه پایانه‌های پنج‌گانه را تأمین می‌کند.

جابجایی روزانه 7 هزار مسافر در پایانه صفه

مدیر پایانه صفه اصفهان نیز با بیان اینکه این پایانه 58 هزار مترمربع مساحت دارد، گفت: مساحت سالن‌های این پایانه 12 هزار مترمربع است که 35 غرفه در آن مستقر هستند و همچنین 15 شرکت مسافربری به نقاط مختلف کشور سرویس‌دهی می‌کنند. محسن نجفی با اشاره به استقرار بزرگترین شهربازی سرپوشیده اصفهان واقع در پایانه صفه، اظهار کرد: قرار است در قسمت شرقی این پایانه یک جایگاه سوخت‌گیری گازوئیل راه‌اندازی شود. او تعداد روزانه مسافر خروجی و ورودی از این پایانه را حدود 7 هزار نفر اعلام کرد و افزود: این تعداد مسافر توسط 400 دستگاه اتوبوس جابجا می‌شوند. نجفی همچنین با اشاره به راه‌اندازی رستوران و آزمایشگاه تشخیص طبی در پایانه مسافربری صفه، گفت: برای نخستین بار به‌منظور ارائه خدمات به مسافرین شهرهای جنوبی استان اصفهان (شهرضا- مبارکه - بروجن- سمیرم و ...) و شهرک‌های مسکونی حومه پایانه صفه و با هدف استفاده بهینه از فضای ۱۰۰۰ مترمربعی در طبقه فوقانی پایانه صفه با جابجایی رستوران به طبقه همکف با استفاده از فضاهای بلااستفاده و ارائه خدمات نوین و در دسترس به شهروندان و مسافران توانستیم یک درصد بودجه درآمدی سازمان را محقق کنیم.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار