تنها ۲ سالمند در مراکز شبانه روزی بر اثر کرونا فوت کردند

معاون توانبخشی اداره‌کل بهزیستی استان اصفهان با بیان اینکه تنها ۲ سالمند در مراکز شبانه روزی نگهداری سالمندان بر اثر ابتلا به کرونا فوت کردند، گفت: تلاش می کنیم سطح قابل قبولی از خدمات را به سالمندان ارائه و سلامت آنها را حفظ کنیم.

پژمان پورشبانان در گفت و گو با ایسنا به مناسبت روز جهانی سالمندان، با اشاره به اینکه برخی سن بالای ۶۰ و برخی سن بالای ۶۵ سال را ملاک سالمندی می دانند، اظهار کرد: در مقابل برخی افراد اعتقاد به سن تقویمی ندارد و سن فیزیولوژیک را ملاک می دانند، با این وجود ملاک فعلی سالمندی، سن تقویمی بالای ۶۰ سال است.
وی با اشاره به اینکه در سرشماری که سال ۹۵، نرخ سالمندی در کشور ۹.۲۸ درصد اعلام شد، افزود: پیش بینی شده بود تا ۵ سال آینده نرخ سالمندی در کشور به ۱۰ درصد برسد و تا سال ۲۰۵۰ نرخ جمعیت سالمندی از ۳۰ درصد می گذرد که عدد معناداری است.
معاون توانبخشی اداره‌کل بهزیستی استان اصفهان با یادآوری شرایط خاص دوران سالمندی، گفت: برخی بیماری ها از دوره سالمندی خود را نشان می دهند و ممکن است در این دوران فعالیت های اجتماعی افراد کمتر و وضعیت درآمدی آنها تحت تاثیر قرار گیرد و به همین خاطر نیازمند حمایت بیشتر باشند.
وی با بیان اینکه در یک دهه اخیر به موضوع سالمندی توجه شده و رویکردهای مختلفی در این زمینه وجود دارد، تصریح کرد: سازمان بهزیستی در این زمینه دو رویکرد کلی خانواده محور و مبتنی بر مراکز شبانه روزی دارد. مراکز شبانه روزی برای آن دسته از سالمندانی است که امکان نگهداری و مراقبت آنها در منزل وجود ندارد، نیاز به مراقبت های ویژه دارند و یا بدون سرپرست هستند.
پورشبانان ادامه داد: در رویکرد خانواده محور، سالمندانی که شرایط جسمی مناسبت تری دارند به همراه خانواده زندگی می کنند و یا حتی اگر تنها باشند خدمات مورد نیاز را در منزل دریافت می کنند که این خدمات ممکن است تامین وسایل توانبخشی مورد نیاز با توجه به مشکلات جسمی و یا خدمات توانپزشکی مثل فیزیوتراپی و کار درمانی باشد که با خرید خدمت از بخش غیردولتی به سالمندان ارائه می شود.
وی همچنین به خدمات ویزیت و مراقبت در منزل برای سالمندان و معلولان شدید اشاره و خاطرنشان کرد: تیم های مراقبتی شامل پزشک، پرستار و فیزیوتراپیست به منزل فرد مراجعه کرده و خدمات مورد نیاز را در منزل ارائه می کنند.
آغاز فعالیت خانه های اقامتی سالمندان تا پایان سال
معاون توانبخشی اداره ‌کل بهزیستی استان اصفهان با تاکید بر تغییر رویکرد سازمان بهزیستی از ایجاد مراکز بزرگ و حرکت به سمت ایجاد مراکز اقامتی کوچک تحت عنوان خانه های اقامتی سالمندان، توضیح داد: خانه های اقامتی سالمندان قرار است با مشارکت بخش خصوصی دایر شود که در این مراکز حداکثر ۱۰ نفر مقیم می تواند زندگی کنند و مراقبت های لازم از آنها انجام شود.
وی با اشاره به اینکه فراخوان ایجاد خانه های اقامتی سالمندان آماده شده و تا یکی دو ماه آینده اطلاع رسانی می شود، اظهار امیدواری کرد که تا پایان سال این خانه های اقامتی در استان شروع به فعالیت کنند.
پورشبانان در ادامه با اشاره به اینکه شیوع ویروس کرونا همه جنبه های زندگی اجتماعی ما را تحت تاثیر قرار داده، توضیح داد: در این دوران یکی از نگرانی های بزرگ سالمندان مقیم در مراکز شبانه روزی بودند، چراکه سالمندان یکی از گروه های آسیب پذیر این بیماری هستند و در بسیاری از کشورهای اروپایی میزان مرگ و میر در مراکز نگهداری شبانه روزی سالمندان بسیار بالا بود.
معاون توانبخشی اداره‌کل بهزیستی استان اصفهان با بیان اینکه تنها ۲ سالمند در مراکز شبانه روزی بر اثر ابتلا به کرونا فوت کردند، گفت: امیدواریم وضعیت همینطور باقی بماند و مراکز نگهداری سالمندان آلوده نشود در عین حال که تلاش می کنیم سطح قابل قبولی از خدمات را ارائه و سلامت سالمندان را حفظ کنیم.
پذیرش سختگیرانه سالمندان در مراکز شبانه روزی
وی با بیان اینکه باتوجه به شرایط فوق حاد کرونا در استان اصفهان از مراکز روزانه درخواست کرده ایم خدمات خود را به صورت غیرحضوری ارائه کنند، افزود: از اوایل تیرماه اجازه پذیرش سالمندان در مراکز شبانه روزی با رعایت شیوه نامه های بهداشتی و انجام آزمایش های لازم داده شد و توانستیم متقاضیان جدیدی پذیرش کنیم، درحالی که در یکی دو هفته و باتوجه به وضعیت شیوع کرونا پذیرش در این مراکز را ممنوع نکرده ایم ولی بسیار سختگیرانه تر از قبل است، به طوری که سالمندان برای پذیرش باید حتما باید تست کرونا داشته باشند و بعد از ورود به مرکز نیز به مدت دو هفته قرنطینه می شود، همچنین سلامت پرسنل مراکز با دقت رصد می شود.
پورشبانان با اشاره به توقف ویزیت و مراقبت در منزل سالمندان به خاطر شیوع کرونا، تصریح کرد: از تیر ماه اجازه داده شد خدمات ویزیت و مراقبت در منزل به صورت محدود از سر گرفته شود ولی در این زمینه هم به صورت سختگیرانه ارزیابی می شوند تا احتمال انتقال بیماری را به حداقل برسانیم.
تاثیر منفی به حداقل رسیدن ارتباطات بر روحیه سالمندان
وی با بیان اینکه به خاطر شرایط موجود و خطر ویروس کرونا، دیدارها و ارتباطات سالمندان به حداقل رسیده که طبیعتا بر روحیه سالمندان تاثیر دارد و مشکلاتی برای آنها ایجاد می کند، گفت: طی این مدت شاهد حمایت های خیران و تشکل های مردم برای تامین نیازهای مراکز نگهداری سالمندان بودیم که جای قدردانی دارد.
معاون توانبخشی اداره‌کل بهزیستی استان خاطرنشان کرد: موضوعی که سال هاست درباره آن صحبت شده سالم پیر شدن است، یعنی همه ما در زندگی روزمره گوشه چشمی به دوران سالمندی داشته باشیم و سعی کنیم از بیماری های قابل پیشگیری مثل فشار خون، دیابت و چربی خون جلوگیری کنیم تا سالمندی سالمی داشته باشیم.
وی همچنین از خانواده ها خواست که اشراف بیشتری به مشکلات دوران سالمندی داشته باشند و تاکید کرد: سالمندان توان گذشته را ندارد و نیاز به آرامش و حمایت بیشتری دارد، بنابراین اگر افراد خانواده هم نقش حمایتگر خود را به خوبی ایفا کنند و هم برخی انتظارات و توقعات به حداقل رسد، افراد سالمند کمتر دچار مشکل خواهند شد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار