۷۰ درصد کارورزان در طرح کارانه اشتغال جذب بازار کار شدند

معاون اشتغال وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه ۷۵ درصد افرادی که در سال ۹۵ وارد بازار کار شدند فارغ التحصیلان دانشگاه ها بودند، گفت: در شرایطی طرح کارانه اشتغال فارغ التحصیلان از تیر ماه آغاز می شود که در مراحل آزمایشی آن در هشت استان ۷۰ درصد از کارورزان جذب بازار کار شدند.

۷۰ درصد کارورزان در طرح کارانه اشتغال جذب بازار کار شدند

به گزارش خبرنگار ایمنا عیسی منصوری شامگاه گذشته در برنامه تیتر امشب با اشاره به پشت سر گذاشتن دوره رکود اقتصادی، اظهار داشت: با توجه به اینکه در دوره رکود اقتصادی، عدم تعادل کاری به وجود آمد و بنگاه ها تمایلی به جذب نیروی جدید نداشتند فضای رکود اثرش تا چندین سال در جامعه باقی خواهد ماند.

وی افزود: از طرفی با گذراندن دوره رشد کشور در سال های گذشته، بدون توجه به ارزیابی کیفیت آموزش نیروها کشور پرورش نیروهای انسانی را گسترش داد که این امر موجب عدم تعادل میان بازار کار و مهارت نیروهای دانش آموخته شد.

معاون اشتغال وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: با توجه به کثرت نیروی کار، بنگاه های ما جذب نیرو نداشتند درحالیکه ۷۵ درصد افرادی که در سال ۱۳۹۵ وارد بازار کار شدند فارغ التحصیلان دانشگاه ها بودند.

وی گفت: معمولا در بسیاری از کشورها ابزارهای تشویقی و حمایتی برای ترغیب و تشویق کار فرمایان در راستای جذب نیروی کار جدید به کار گرفته می شود.

منصوری با اشاره به اینکه هم اکنون در نظر داریم در گام نخست کارفرما را تشویق کنیم تا نیروی کار فارغ التحصیل دانشگاهی جدید جذب کنند، تاکید کرد: پیش بینی کردیم حدود دو سال، کار فرمایانی که نیروی فارغ التحصیل دانشگاهی را جذب می کنند مشمول مشوق بیمه کارفرمایی کنیم. یعنی به ازای هر فرد جذب شده، کارفرمایان مشمول حمایت بیمه سهم کار فرما بشوند.

وی گفت: در مرحله بعد هدف ما آماده سازی نیروکار با گذراندن دوره های کارورزی است که حمایت هایی هم از کارورزان می کنیم.

معاون اشتغال وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: ما در هشت استان طرح کارورزی را به صورت آزمایشی اجرا کردیم که بالای ۷۰ درصد کسانی که در این طرح شرکت کرده بودند جذب بنگاه های کار شدند.

وی گفت: سعی می کنیم در این طرح فرد جایگزین نیروی دیگری نشود تا بعد از چند سال دچار ریزش نشویم و تداوم در اشتغال وجود داشته باشد.

منصوری گفت: در حال حاضر همه روزه گفتگو های سه جانبه با تشکل های کارگری و کارفرمایی برگزار می کنیم و با توافق دستگاه هایی مانند برنامه بودجه، برنامه هایی را پیاده کردیم.

وی گفت: نشست با تشکل های کارگری از تیرماه آغاز می شود و بنا داریم حداکثر استفاده از این نشست ها را بکار گیریم.

هاشمی کارشناس اشتغال دیگر مهمان برنامه با اشاره به اینکه طرح کاروزی دانشجویان طرح جدیدی در کشور نیست و کشور در سال ۸۶ تجربه اجرای مشابه این طرح را داشته است، گفت: این طرح در گذشته چندان موفق نبوده، امید است که در اجرای این طرح ضعف های طرح های مشابه گذشته برطرف شده باشد.

وی با بیان اینکه علاقمندان برای حضور در این طرح می توانند در سامانه کاروز ثبت نام کنند از نام نویسی ۶۰ هزار متقاضی در این طرح خبر داد و گفت: اجرای این طرح از تیرماه خواهد بود.

وی در ادامه افزود: این طرح اهداف چهار گانه ای را دنبال می کند که مهمترین آن پر کردن حلقه مفقوده بین فارغ التحصیلان دانشگاهی و بازار کار یعنی تجربه و مهارت است.

این کارشناس اشتغال موفقیت این طرح را با اما و اگر همراه دانست و یادآور شد: اگر در اجرای این طرح با تشکل های کارگری و کارفرمایی هماهنگی های لازم به عمل نیامده باشد از هم اکنون می توان سرنوشت این طرح را پیش بینی کرد.

وی موفقیت طرح های اقتصادی را در گرو اعمال چهار سیاست کلان دانست و تصریح کرد: این سیاست‌ها شامل سیاست‌های فعال، حمایتی، پولی و ارزی و تنظیمی دانست.

هاشمی در توضیح سیاست فعال، افزود: سیاست فعال به دنبال رفع بیکاری به صورت سریع و ضربتی است که اعتبارات خرد و آموزش از جمله زیرمجموعه های این سیاست است.

وی، سیاست حمایتی را بخش دیگر از سیاست های کلان دانست و تاکید کرد: این نوع سیاست به بیکاران کمک می کند تا بحث های بیمه ای را جبران کنند.

این کارشناس اشتغال از سیاست های پولی و ارزی به عنوان سومین سیاست کلان در موفقیت در بازار کار برشمرد و در نهایت از سیاست تنظیمی به عنوان چهارمین سیاستی که قوانین و مقررات را تبیین می کنند یاد کرد.

وی با اشاره به دلیل بی انگیزگی کارفرمایان از جذب کارآموزان، اظهار داشت: مشکل اصلی در سیاست‌های کلان کشور در مورد اشتغال زایی به دو سیاست تنظیمی و ارزی برمی گردد زیرا دولت فشارهایی را به کارفرمایان تحمیل می کند و به همین دلیل آنها نیز از این سیاست ها استقبال نمی کنند.

هاشمی با ارائه تعریفی ساده از طرح کارورزی، افزود: کارورزی به زبان ساده همان سیاست استاد و شاگردی قدیم است که به دلیل موانع موجود در قوانین امروز منسوخ شده است.

این کارشناس اشتغال در ادامه، گفت: زمانی که ایران با سایر کشورها مقایسه می شود باید به فضای کسب و کار در دو کشور توجه و یک به یک به تفکیک و بررسی شود، اگر در اجرای این طرح، در نظام آموزشی کشور تحولی ایجاد نشود عملا مشکلی حل نمی شود.

وی یکی از مشکلات کشور در زمینه اشتغال زایی را نگاه دولت محوری برای ایجاد کار عنوان کرد و تاکید کرد: دولت موظف به بستر سازی برای اشتغال زایی است نه اشتغال زایی که نتیجه ای جز بزرگ شدن دولت ندارد.

هاشمی فضای کسب و کار را متاثر از قوانین و مقررات، محیط اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، سیاست خارجی و ... دانست و افزود: در قانون کارآموزی کشور، قانون کارورزی برای رده سنی ۱۵ تا ۱۸ سال و طول آن حداکثر تا ۳ در نظر گرفته شده، اینجاست که مشکلات قانونی خود را نشان می دهند و اصلاحات را غیرقابل انکار می کند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار