تهیه مواد پروتئینی از مراکز غیرمجاز پیگرد قانونی دارد

با هرگونه تهیه گوشت و مواد پروتئینی از مبادی غیرمجاز و غیرقانونی برای پُخت و توزیع نذری در ایام عزاداری ماه محرم برخورد می شود زیرا این کار، خطر بیماری و حتی تلفات جانی را به همراه دارد.

سیدمهدی میرجهانیان روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: با توجه به مخاطرات بیماری تب کریمه کنگو و ابتلای تعدادی از مردم به این بیماری و فوت برخی از آنها، تهیه گوشت و مواد پروتئینی از مبادی مجاز و قانونی و استفاده از ظروف یک بار مصرف مجوزدار و مناسب، خط قرمز این مرکز برای نظارت بر تهیه و توزیع مواد غذایی و نذری در ایام عزاداری‌ محرم و صفر است.
تب خونریزی دهنده کریمه کنگو، یکی از بیماری‌های خطرناک و با درصد کشندگی بالا در انسان است و از ابتدای امسال تاکنون نزدیک به ۸۰ نفر در کشور به این بیماری مبتلا شده که پنج نفر از آنها جان باخته اند.
وی با تاکید براینکه کشتار غیرمجاز دام در هر صورت و هر مکان ممنوع است، هشدار داد: مردم به ویژه افرادی که اقدام به تهیه مواد غذایی و نذری در عزاداری‌های ماه محرم و صفر می کنند باید بدانند که کوچکترین اهمال در این زمینه ممکن است زمینه ساز خطری بزرگ برای مردم باشد.
میرجهانیان، نظارت بر کیفیت مواد اولیه، طریق فرآوری مواد غذایی و نحوه عرضه آن را از برنامه‌های مرکز بهداشت در ماه محرم و صفر خواند و اضافه کرد: همه عمده فروشی های مواد غذایی از جمله فروشندگان خرما، حبوبات و برنج در یک ماه اخیر، کنترل و مقدار زیادی مواد اولیه غیرقابل مصرف از برخی از آنها، جمع آوری و معدوم شده است.
مدیر بهداشت محیط مرکز بهداشت اصفهان تاکید کرد: نحوه عرضه مواد غذایی و نذری نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است و آموزش‌های لازم در این زمینه به ارگان‌های مربوطه و هیات‌های عزاداری داده شده است.
وی با بیان اینکه لازم است از ظروف متناسب با نوع مواد غذایی استفاده شود، افزود: حتی المقدور باید از ظروف یک بار مصرف استفاده نشود و برای چای نیز بهتر است از لیوان‌های شیشه‌ای به شرط رعایت ملاحظات بهداشتی از نظر شست و شو و گندزُدایی آن، یا ظروف سلولزی یا شفاف پروپیلن(PP) مجوزدار استفاده شود.
میرجهانیان با اشاره به شیوع برخی بیماری‌های تنفسی و آنفلوآنزا در شهریور به ویژه پس از بازگشت حجاج گفت: اگر در توزیع مواد غذایی از ظروف دائم استفاده می شود باید در شست و شو و گندزُدایی آن دقت بسیار صورت بگیرد تا زمینه گسترش این بیماری‌ها از بین برود.
وی در باره توزیع مواد غذایی داغ و چرب نیز توضیح داد: برای این کار تاکید می شود که از ظروف زیست تجزیه‌پذیر و با درجه بندی کیفی بالا استفاده شود از جمله فویل آلومینیوم، سلولزی، گیاهی و ظروف شفاف پروپیلن(PP) که باید شماره مجوز و پروانه بهداشتی آنها در کف ظرف درج شده باشد.
مدیر بهداشت محیط مرکز بهداشت اصفهان ادامه داد: ظرف‌های با درجه‌بندی کیفی بالا، اختلاف قیمت با ظرف‌های بی کیفیت دارند اما افرادی که این هزینه‌ها را برای تهیه و توزیع نذری میان مردم می‌پردازند، لازم است برای تامین هرچه بیشتر سلامت مردم، ظروف مناسب را نیز تهیه کنند.
وی تاکید کرد: ظروف سفید رنگ فوم یا شفاف پلی استایرن(PS) برای توزیع و نگهداری مواد غذایی گرم، مناسب نیست.
میرجهانیان همچنین گفت: برنامه‌های هماهنگی و آموزشی با حضور نمایندگان ارگان‌های مسئول در برگزاری مراسم عزاداری مانند برق، آتش نشانی، اورژانس، تعزیرات حکومتی، صنعت، معدن و تجارت، تبلیغات اسلامی و هیات های عزاداری استان، از یک ماه گذشته برگزار شده است.
وی افزود: بر اساس رویه ای که از چند سال پیش تاکنون در استان اصفهان اجرا شده است، کارکنان مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی و نذری ها از جمله آشپزخانه‌ها، آبدارخانه‌ها و ایستگاه‌های صلواتی باید برای دریافت کارت بهداشت اقدام کنند.
میرجهانیان با اشاره به اینکه تاکنون بیشتر آشپزخانه‌های بزرگ برای این کار اقدام کرده اند، ادامه داد: از یک هفته گذشته کار کنترل مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی و نذری‌ها در مسجدها و حسینیه‌ها در سه نوبت کاری در روز تشدید شده است و ۷۰ تیم بهداشت محیط در استان در این زمینه فعالیت می کنند.
ماه محرم امسال از یکشنبه دهم شهریور آغاز شد و روزهای ۱۸ و ۱۹ شهریور مصادف با تاسوعا و عاشورای حسینی است.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار