شخصیت منزجرکننده «بچه مهندس»، علیه تروریست‌های «دادِستان»

کاوه سماک باشی گفت: «دادِستان» از لحاظ فیلم نامه و کارگردانی، پا به پای سریال‌های روز دنیا پیش می‌رود.

کاوه سماک باشی درباره بازی اش در سریال «دادستان» با وسواس و حساسیت پاسخ می‌دهد. به گفته خودش، بعد از بازی در فیلم «اشنوگل» در بازی به پختگی رسید و بازی در نقش متفاوت منفی در « بچه مهندس » و نقش مثبت در «دادستان» گواه این ادعاست. به بهانه بازی در سریال «دادستان» با این بازیگر باسابقه سینما و تلویزیون که دانش آموخته رشته مهندسی مکانیک است، همکلام شدیم.

بعد از بازی در نقش منفی «تینوش» در سریال «بچه مهندس»، نقش مثبت «عماد» در سریال دادستان به شما پیشنهاد داده شد. تعریفی که از ابتدا در فیلم نامه درباره نقش وجود داشت، چه بود؟
هنگامی که فیلم نامه را مطالعه کردم، شخصیت «عماد فاتحی» نظرم را خیلی جلب کرد، چون یکی از شخصیت‌های اصلی سریال بود و می‌دانستم این شخصیت با توجه به راهنمایی‌های کارگردان دیده خواهد شد. خیلی خوشحال شدم، وقتی با آقای ده‌نمکی صحبت کردم و گفت که همین نقش را برایت در نظر گرفته بودند.
«عماد» نقشی بود که از ابتدا دوستش داشتم و فیلم نامه را بیش از ۶-۵ بار مطالعه کردم. «عماد» یک انسان مطالبه‌گر، باسواد و عدالت خواه است. او مثل خیلی از جوانان هم سن و سالش می‌توانست دنبال این داستان‌ها نباشد، ولی دغدغه اجتماعی دارد و مطالبه گر است. «عماد» و دوستانش، با راه اندازی سایتی به نام «دادستان»، مسئولان و نمایندگان را به چالش می‌کشند و مطالبه گری و افشاگری می‌کنند. «عماد» شخصیتی است که به راحتی قانع نمی‌شود. او یک نخبه در زمینه رایانه است و در طول داستان، عوامل تروریست نمی‌توانند او را از میدان خارج کنند.

همکاری در تیم نسبتاً ثابت مسعود ده نمکی در شرایط شیوع کرونا، چه تجربه‌ای را برای تان رقم زد؟
در این کار همه چیز مرتب بود و دستمزد‌ها به موقع پرداخت شد. نمونه کامل یک تیم حرفه‌ای در پشت و جلوی دوربین بودند، به همین دلیل تصویربرداری سریال با این حجم عظیم درسه ماه و نیم به پایان رسید آن هم در شرایط شیوع ویروس کرونا. بازی در «دادِستان» جزو خاطرات شیرینم است.

قبول دارید در سال‌های اخیر و با بازی در «بچه مهندس» به پختگی و بلوغ در بازی تان رسیده اید؟
موافق هستم. نقش «عماد» در «دادِستان» کاملاً با «تینوش» در «بچه مهندس» متفاوت است، بازتاب‌ها را می‌بینم و آن انزجاری که از مردم در زمان پخش «بچه مهندس» از شخصیت «تینوش» دریافت کردم، نشان می‌دهد که توانستم نقشم را خوب بازی کنم و این حس را به مخاطب داده ام و با بازی در همین نقش بر سر زبان‌ها افتادم که این اتفاق را مدیون این سریال و کارگردان و تهیه‌کننده آن هستم. بازی در نقش «تینوش» یک سکوی پرتاب دوباره برایم بود. این که شما می‌فرمایید به بلوغ در بازی رسیده ام، درست است. خیلی از همکاران می‌گویند از زمانی که در فیلم «اشنوگل» بازی کردم، به پختگی رسیدم. کارنامه هنری من دو بخش است؛ یک بخش قبل از فیلم «اشنوگل» و یک بخش بعد از این فیلم که همزمان شد با کاهش وزن، رژیم‌های سخت و ورزش‌هایی که انجام دادم تا خودم را در کنار بازیگری، ورزیده کنم و به دانش خودم بیفزایم. سعی کردم مطالعات بیشتری داشته باشم و نقش‌های متفاوتی را بازی کنم. خدا را شکر «تینوش» در ذهن همه هست و «عماد فاتحی» دادستان هم دیده شده است و هر جا می‌روم مردم با این شخصیت همذات پنداری می‌کنند.

چه چشم اندازی را در بازیگری برای خودتان در نظر دارید؟
آهسته و پیوسته پیش رفتن و نقش‌های متفاوت را تجربه کردن. بعد از سریال «بچه مهندس» چندین نقش مشابه «تینوش» به من پیشنهاد داده شد که نپذیرفتم. اکنون هم که سریال «دادِستان» در حال پخش است، یکی دو نقش مانند شخصیت این قصه پیشنهاد داده شده، ولی سعی می‌کنم که نقش‌های متفاوتی را بازی کنم.
بازتاب‌های متفاوتی از سریال «دادِستان» دریافت کرده ایم، شما چطور؟
واقعیت اش را بخواهید، بدون هیچ گونه اغراقی تمام بازتاب‌هایی که گرفتم، مثبت بودند و خیلی خوب است که این قدر سریال بازتاب خوب دارد. فارغ از همه نظر‌هایی که برای ما محترم است، چون سریال این قدر دیده شده، جای بسی خوشحالی است، البته دور از ذهن نبود، چون همه آثاری که مسعود ده نمکی ساخته، پرفروش بودند. اگر چه منتقدانی هم هستند، ولی آثارش را مردم دوست دارند و رگ خواب آن‌ها دستش است، برای مردم اثر می‌سازد و نظر آن‌ها برایش اهمیت دارد تا بتواند حرف دل شان را بزند.

در پایان اگر سخنی باقی مانده، بفرمایید.
«دادِستان» حرف دل مردم است و خیلی خوشحالم که در این شب‌ها مهمان خانه‌های مردم است، این سریال یکی از بهترین کارهایم محسوب می‌شود. در پایان می‌خواهم بگویم اندکی آستانه تحمل مان را از نظر شغلی، حرفه‌ای و قومیتی بالا ببریم، وقتی در باره قومیتی صحبت می‌شود، به آن‌ها برمی خورد و ناراحت می‌شوند. همین طور اگر در باره شغلی صحبت شود، آن صنف ناراحت می‌شوند. با این شرایط در باره چه چیزی می‌توانند سریال بسازند؟ باید آستانه تحمل مان را بالا ببریم تا بتوانیم در این دوره که شبکه‌های ماهواره‌ای و فضا‌های مجازی هستند، با ساخت سریال‌های خوبی مثل «دادِستان» با آن‌ها رقابت کنیم و به روز باشیم. خیلی روی سریال «دادِستان» تعصب دارم، چون پا به پای سریال‌های روز دنیا پیش می‌رود؛ هم از لحاظ تکنیک و هم از لحاظ فیلم نامه و کارگردانی، چون آدم‌ها و شغل‌هایی را که در این مملکت هستند، نقد می‌کند و از آن سو هم راهکار نشان می‌دهد و آن طور نیست که تنها نقد کند. اگر همه اندکی صبور باشند، این سریال راهنمای خوبی برای شان است تا در کار‌های شان پیشرفت کنند.
ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار