بادامچیان: شاید اصلاحات برای انتخابات ۱۴۰۰ از سر ناچاری به علی لاریجانی روی بیاورد

فعال سیاسی اصولگرا درباره انتخابات ۱۴۰۰ و برجام توضیحاتی را ارائه کرد.

بادامچیان: شاید اصلاحات برای انتخابات ۱۴۰۰ از سر ناچاری به علی لاریجانی روی بیاورد
کم‌تر از سه ماه به یکی از مهم‌ترین رویدادهای سیاسی کشورمان باقی مانده است؛ انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم در پیش است. با نزدیک‌شدن به این رویداد، هر روز گمانه‌زنی‌ها درباره حضور افراد مختلف برای ماراتن رسیدن به پاستور بیشتر و بیشتر می‌شود.
هر روز یک فرد یا یک حزب برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری اعلام آمادگی می کند و اما و اگرهای بسیاری در فضای این روزهای انتخابات به وجود می‌آورد؛ اما و اگرهایی که با نزدیک شدن به روز انتخابات قطعا بیشتر هم خواهند شد.
یکی از احزابی که سابقه طولانی در سیاست کشورمان دارد حزب موتلفه اسلامی است؛ حزبی ۶۰ ساله که پیشینه آن به زمان رژیم پهلوی باز می گردد. اسدالله بادامچیان دبیر کل حزب موتلفه اسلامی یکی از افرادی است که در این مصاحبه به سراغش رفتیم و درباره برخی از حواشی انتخاباتی از او پرسیدیم.
باشگاه خبرنگاران جوان: برنامه حزب موتلفه برای انتخابات ریاست جمهوری چیست؟
بادامچیان: امیدواریم که امسال با انتخاب خوب مردم یک دولت کریمه اسلامی داشته باشیم که مشکلات را به خوبی حل کند و ملت را در یک آرامش معیشتی و شادی وارد کند. حزب موتلفه اسلامی در حدود ۶۰ سال است که مشغول انجام وظیفه خودش است و با نظر مبارک امام خمینی (ره) شکل گرفته‌ و طبعا نسبت به نظام و انقلاب اسلامی احساس مسئولیت داریم. در طول گام اول انقلاب یعنی ۴۰ سال گذشته در تمام مسائل مربوط به انقلاب از جمله انتخابات مشارکت فعال و همراه با تعامل با همه نیرو‌ها داشته ایم، زیرا موتلفه فقط مربوط به یک جناح نیست، بلکه مربوط به کل ملت است.
ممکن است اصلاحات برای انتخابات ۱۴۰۰ از سر ناچاری به علی لاریجانی روی بیاورد/ حزب موتلفه اسلامی برای ریاست جمهوری سیزدهم ۵ گزینه دارد
مردم صاحب رای و انتخاب کننده اصلی هستند، اما ما هم به دنبال رضایت قاطبه مردم هستیم. در گام دوم انقلاب حزب موتلفه اسلامی مانند گام اول فعال است و این بار هم ما یک مجموعه ۵ نفره را به عنوان شخصیت‌های تراز اول ریاست جمهوری که عضو حزب هستند معرفی کردیم تا مردم خودشان به هریک از این افراد که اقبال نشان دادند او را به عنوان نامزد نهایی حزب معرفی کنیم. طبعا ما در این مجموعه نگاهمان بر پایه وحدت با سایر ارزش‌گریان است و در تلاش برای به وحدت رسیدن هستیم و برای رسیدن به این وحدت به همه افرادی که خود را در معرض نامزدی می‌گذارند احترام می گذاریم تا در نهایت خود مردم انتخاب کنند که به کدام یک از نامزد‌ها اقبال بیشتری دارند.
طبعا ما در این مجموعه یک نگاه وحدت آمیز با سایر وحدت گرایان داریم و برای رسیدن به وحدت به همه افرادی که خود را برای نامزدی انتخاب می‌کنند اهتمام ویژه داریم و درباره تعیین نامزد نهایی منتظر نظر شورای نگهبان خواهیم ماند تا با سایر اصولگرایان به وحدت برسیم، بنابراین کار ما در انتخابات رسیدن به وحدت در بخش ریاست جمهوری است.
ممکن است اصلاحات برای انتخابات ۱۴۰۰ از سر ناچاری به علی لاریجانی روی بیاورد/ حزب موتلفه اسلامی برای ریاست جمهوری سیزدهم ۵ گزینه دارد
باشگاه خبرنگاران جوان: پیش بینی شما از میزان مشارکت مردم در انتخابات چیست و چه عواملی در افزایش یا کاهش مشارکت مردم نقش دارند؟
بادامچیان: من چند بار گفته‌ام که در این انتخابات احتمالا مردم حضور گسترده‌ای خواهند داشت و ملت ایران و همه افرادی که در کشور هستند احساس مسئولیت می‌کنند و برای حل شدن مشکلات در انتخابات شرکت خواهند کرد تا دولت تازه نفسی که قرار است روی کار بیاید با استفاده از پشتوانه حضور گسترده مردم بتواند هم در صحنه‌ بین الملی و هم در مسائل داخلی موفق تر از سایر دولت ها ادامه دهد و کشور را به بهترین نحو اداره کند.
طبعا گروه‌هایی هم که شاید در این مدار نگنجند یا بخش‌هایی که ادعای نیامدن به عرصه انتخابات را دارند هم حتما در انتخابات شرکت خواهند کرد، زیرا عدم شرکت یعنی انتحار سیاسی؛ بنابراین من معتقدم که به طور طبیعی انتخابات ۱۴۰۰ با شرکت گسترده مردم انجام می شود به خصوص اگر نامزد‌های ما افرادی باشند که مردم به آن‌ها اعتماد داشته باشند.
از عوامل کاهش و یا افزایش مشارکت مردم در انتخابات هم باید گفت که اگر اختلاف و درگیری‌ها افزایش یابد یا افرادی که معرفی می‌شوند به اندازه کافی قوی نباشند و مردم احساس نکنند که باید در انتخابات شرکت کنند و همان آدم گذشته است و تغییری ایجاد نخواهد شد، احتمالا شرکت نخواهند کرد.
ممکن است اصلاحات برای انتخابات ۱۴۰۰ از سر ناچاری به علی لاریجانی روی بیاورد/ حزب موتلفه اسلامی برای ریاست جمهوری سیزدهم ۵ گزینه دارد
من یادم می‌آید که در اولین انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران ۱۲۴ هزار نفر در انتخابات شرکت کرده و خود را معرفی کردند و الان بعد از این مدت هم نزدیک ۵۰ نفر در انتخابات شرکت خواهند کرد و شورای نگهبان از بین این‌ها طبق موازین بررسی خواهد کرد و این وظیفه مردم است که از بین این‌ها یک فرد با انگیزه و پرکار را با آن ویژگی‌هایی که مقام معظم رهبری فرمودند انتخاب کنند.
باشگاه خبرنگاران جوان: به نظر شما نامزد‌های نهایی بیشتر از کدام جناح خواهند بود؟
بادامچیان: نامزد نهایی را که نمی‌شود پیش بینی کرد، بلکه نامزد پیروز را باید معرفی کرد؛ نامزد نهایی از بین هر گروه مشخص می‌شود برای مثال موتلفه در حال حاضر ۵ نامزد را معرفی کرده که یک نفر از آن‌ها برای حزب نامزد نهایی خواهد شد و در شورای وحدت هم به همین شکل خواهد بود. در شورا‌ها و سایر جمع‌ها و گروه‌ها هم به همین صورت خواهد بود. نامزد نهایی اصلاح طلبان هم تا الان مشخص نیست، اما نام برخی برده می‌شود که طبعا جریان اصلاح طلب از میان همین اسامی یک نفر به عنوان نامزد نهایی معرفی خواهد کرد؛ بنابراین هر حزب مجموعه و گروه سیاسی یک نامزد نهایی خواهد داشت.
اما اینکه در ائتلاف به چه فردی خواهند رسید به عوامل مختلفی بستگی دارد، نظیر اینکه شورای نگهبان چه کسی را مدیر و مدبر و رجل سیاسی خواهد دانست و گروه‌ها نظرشان بر روی چه کسی است که این موضوع هم به زمان خود باز می‌گردد.
ممکن است اصلاحات برای انتخابات ۱۴۰۰ از سر ناچاری به علی لاریجانی روی بیاورد/ حزب موتلفه اسلامی برای ریاست جمهوری سیزدهم ۵ گزینه دارد
باشگاه خبرنگاران جوان: مهم‌ترین مساله و دغدغه این روزهای کشور را چه می‌دانید؟ با نامزد نظامی برای ریاست جمهوری موافق هستید؟
بادامچیان: من قبلا هم گفتم مهم این است که مشکل اصلای را پیدا کنیم؛ برای مثال اگر شهید حاج قاسم سلیمانی رحمت الله علیه در حال حاضر حضور داشت همه برای ریاست جمهوری به او رای می‌دادند و مشکلی نداشت، اما در کل رئیس جمهور نظامی لفظ اشتباهی است، زیرا اصلا رئیس جمهور نظامی نمی‌تواند حضور داشته باشد، زیرا یک فرد نظامی اگر بخواهد روی کار بیاید طبق قانون باید استعفا دهد و بسیاری از افرادی هم که امروز نامشان مطرح شده است قبل از هرچیز استعفا داده اند.
علاوه بر این باید با اجازه فرمانده کل قوا این اتفاق بیفتد. یعنی ابتدا باید استعفا دهد و بعد وارد عرصه انتخابات شود تا بعد بتواند رای بیاورد؛ بنابراین اصلا اسم رئیس جمهور نظامی اشتباه است. درست این است که بگوییم اگر یک رئیس جمهور نظامی روی کار بیاید تفاوتی دارد یا خیر؟ طبیعی است که این موضوع به شخصیت طرف بستگی دارد، ناگفته نماند که در ایران مردم احترام خاصی به شخصیت‌های نظامی می گذارند، اما در انتخابات ریاست جمهوری ترجیح می دهند که با یک شخصیت سیاسی روی کار بیاید.
ممکن است اصلاحات برای انتخابات ۱۴۰۰ از سر ناچاری به علی لاریجانی روی بیاورد/ حزب موتلفه اسلامی برای ریاست جمهوری سیزدهم ۵ گزینه دارد
باشگاه خبرنگاران جوان: رقابت اصلی نامزد‌ها را بر سرچه مسائل اساسی کشور می‌دانید؟
بادامچیان: این انتخابات در گام دوم انقلاب اسلامی اتفاق افتاده و باید دید که این گام دوم را چگونه باید اداره کرد. اگر یک نامزد ریاست جمهوری قرار است در مناظره شرکت کند، طبعا در این مناظره باید بگوید که این گام دوم که منشور ملی این دوره است چگونه اجرا خواهد شد؛ بنابراین موضوع اصلی گام دوم و مساله اصلی کشور بهبود وضعیت اقتصاد و معیشت مردم است. انقلاب نشده تا مردم همچنان گرفتار مشکلات اقتصادی باشند و نتوانند خانه، مرغ و ... را تهیه کنند. انقلاب کردیم که همه این مسائل به طرز درست اداره شود و رئیس جمهور هم برای این انتخاب می‌شود که با تدبیر و قدرت بتواند کشور را اداره کند، نه اینکه دائم بگم بگم راه بیاندازد؛ بلکه اگر یک رئیس جمهور نمی‌تواند کار کند باید کنار برود و در وسط کار عذرخواهی کند و بگوید که من در ابتدا گمان می‌کردم که می‌توانم کار کنم اما وقتی دیدم نمی‌توانم کنار رفتم؛ نه اینکه با اینکه می‌داند همه مردم از دست او ناراضی هستند و نتوانسته مشکلات را حل کند مدام اصرار بر سر ماندن داشته باشد.
مساله سوم هم مساله بین المللی ماست. ما امروز‌ جایگاه مقتدرانه در صحنه جهان داریم که نه آمریکا از نظر قدرت نظامی می‌تواند به ما حمله کند، زیرا قدرت دفاعی ما بالاست و نه اینکه می‌توانند ما را نادیده بگیرد. شما در انتخابات آمریکا شاهد بودید که آنچنان نقش ایران در تبلیغات نامزدها موثر بود. این موقعیت بزرگِ ایران را چگونه می توان حفظ کرد؟ یا در منطقه حرف اساسی و نقش موثر داریم و یا در مساله مربوط به تحریم ها قرار است با چه روشی تحریم ها را حل کنیم؟
یک دولت قدرتمند و دارای درک و فهم و توان بالاتر از همین جناح بندی‌های سیاسی می‌تواند کشور را در صحنه بین المللی و داخلی اداره کند و رقابت اصلی نامزدها بر سر همین مسائل اساسی و حضور مردم سالارانه است، البته بیشترین مساله مردم مسائل اقتصادی است که باید دید دولت آینده چگونه می‌تواند این شعار را محقق کند. برای مثال دیگر مردم نباید دغدغه مسکن داشته باشند.
ممکن است اصلاحات برای انتخابات ۱۴۰۰ از سر ناچاری به علی لاریجانی روی بیاورد/ حزب موتلفه اسلامی برای ریاست جمهوری سیزدهم ۵ گزینه دارد
باشگاه خبرنگاران جوان: آیا سیاست بایدن با سیاست ترامپ برای ما فرق دارد و آینده تحولات برجام را چگونه پیش بینی می‌کنید؟
بادامچیان: اگرچه که ترامپ خطرات بسیاری برای کشور ما ایجاد کرد و ما از حرکات خاص او به خنده می افتادیم، اما بایدن در صدد است که با پنبه سر ببرد، تفاوت آنها همین است؛ وگرنه بایدن با ترامپ برای ما چه تفاوتی دارد؟ اینها هر دو با آقای اوباما و ریگان و بوش که در صدد خشکاندن ریشه ایران بودند همه با هم هیات حاکمه پشت پرده آمریکا هستند.
هر کسی که آمریکا را بشناسد باید مبنای قدرت و ابرقدرتی را بشناسد، دولت آمریکا که صرفا دست یک فرد نیست و دشمن اصلی ما استکبار آمریکاست و روی کار آمدن هیچ کس برای ما تفاوتی ندارد؛ البته ملت آمریکا برای ما تفاوت دارد و علاقه داریم که ملت آمریکا خود را از شر این سلطه گرانی که از آن راضی نیستند نجات دهد.
باشگاه خبرنگاران جوان: آینده برجام را چگونه تصور می‌کنید؟
بادامچیان: ما در مذاکرات تعهدات خود را انجام داده ایم، حال اگر دیگران به تعهدات خود عمل کردند ما هم عمل خواهیم کرد. قرارداد یعنی بین یک یا چند طرف مذاکره‌ای انجام شود نه اینکه یک طرفه باشد؛ بنابراین وقتی که آنها عمل نکنند ما هم عمل نخواهیم کرد و اگر آنها عمل کنند و به برجام بازگردند ماهم عمل خواهیم کرد؛ مضاف بر این در اولین گام باید به تعهدات خود عمل کنند و به صورت یک جا همه تحریم ها را بردارد، البته برداشتن تحریم مهم نیست، زیرا ایران در چهل سال اخیر همواره تحریم بوده و از همه بیشتر هم تحریم ها مربوط به سپاه پاسداران و ارتش بوده است؛ اما شما شاهدید که تحت ولایت فقیه و فرمانده کل قوا این گونه پیشرفت کرده ایم.
تحریم‌ها نوعی موضوع بر باد رفته است. متاسفانه برخی نگاه ها رو به غرب است که معتقدند در صورت تحریم اتفاق بدی می افتد، در حالی که هیچ اتفاقی رخ نخواهد داد، زیرا ما یک دولت بسیار مستقل و قوی هستیم که اگر آمریکا همه تحریم هایش را برداشت و به تعهداتش عمل کرد و ما هم راستی آزمایی کردیم مسیر دیگری را خواهیم رفت، بنابراین آینده تحولات برجام روشن است.
ممکن است اصلاحات برای انتخابات ۱۴۰۰ از سر ناچاری به علی لاریجانی روی بیاورد/ حزب موتلفه اسلامی برای ریاست جمهوری سیزدهم ۵ گزینه دارد
باشگاه خبرنگاران جوان: شما در یکی از صحبت‌های خود گفته بودید که علی لاریجانی یکی از نیروهای ارزشی است و همین صحبت باعث سو تفاهم شد زیرا برخی گمان کردند به دنبال حمایت از او در انتخابات ریاست جمهوری هستید.
بادامچیان: من خیلی خوشحالم که صحبت من انقدر تاثیر دارد، اما ما برای همه عزیزانی که در کشور هستند و در طول این سال ها کار کرده اند احترام قائلیم. شما هیچ دیده اید که نسبت به حتی برخی از روسای جمهور که ما هیچ قبولشان نداشتیم و نسبت به حزب موتلفه اسلامی بد برخورد کرده اند برخورد بدی داشته باشیم؟ اینکه اصلاح طلبان از سر ناچاری و اینکه کسی را ندارند بیایند بگویند علی لاریجانی را می‌خواهیم انتخاب کنیم حق قانونی آنهاست و خود لاریجانی باید ببیند که آیا قبول خواهد کرد یا خیر.
باشگاه خبرنگاران جوان: ممکن است جریان اصولگرایی برای ریاست جمهوری سیزدهم از علی لاریجانی حمایت کند؟
بادامچیان : جریان اصولگرا هم یک طیف است که می تواند حمایت کند یا نکند؛ ولی ما در موتلفه نامزدهای خودمان را داریم و بحثی نمانده است. اما اینکه ما نسبت به چهره های گوناگون برخورد داریم خوب نیست. من در مصاحبه هایم گفته ام که اگر بنده رئیس جمهور شوم قطعا اسحاق جهانگیری را معاون اول نخواهم گذاشت، زیرا تفاوت عقیدتی و سیاسی بسیاری داریم؛ اما قطعا معتقدم از او در بخشی از کشور می توان استفاده کرد؛ مثلا می‌تواند مدیریت یک مجتمع بزرگ را بر عهده بگیرد. بنابراین این اشتباه است که ما انسان‌ها را با خودمان بسنجیم و فکر کنیم اگر با ما بود بد است و حتما یک جای کارش می لنگد، خیر این گونه نیست. همه ما در حال زندگی در یک کشور هستیم و این این هنر یک رئیس جمهور و یک جریان است که بتواند با حفظ ارزش ها همه نیروهای کشور را در یک مسیر سازگی به کار بگیرد.
ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار